MG TA ‘Cream Cracker’, 1936
Verberg foto
Bijgewerkt: 24-June-2022 12:34

MG TA ‘Cream Cracker’, 1936 | € 49.500,--

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

MG TA ‘Cream Cracker’, jaar 1936. Chassisnummer TA074X, motornummer XPAG 8020X. Kleur donkerbruin boven crème (beige) gecombineerd met een bruin lederen interieur en een bruine mohair tonneau cover. Hier hebben we een prachtige recreatie van een beroemde MG 'Cream Cracker' fabrieksteamauto. De MG TA 'Cream Cracker' wagens waren eind jaren dertig succesvol in de Britse ‘trial’ wedstrijden. De gepresenteerde MG TA uit 1936 werd in het jaar 2000 naar Nederland geïmporteerd en heeft sindsdien maar één Nederlandse eigenaar gekend. De auto wordt geleverd met een volledig gedocumenteerde historie, alle vorige eigenaren zijn bekend. De MG TA is door een Nederlandse MG-specialist aangepast naar wedstrijdspecificaties, de originele onderdelen zoals de originele voorruit en het originele kapframe zijn nog aanwezig. Kosten noch moeite werden gespaard om een echt competitieve MG TA ‘Cream Cracker’-recreatie te bouwen, onze testritten waren indrukwekkende ervaringen; dit is een van de best getunede atmosferische MG T-types die we ooit hebben gereden! Hierbij een opsomming van de belangrijkste aanpassingen en updates: Er is een getunede MG XPAG motor gemonteerd. De motor is voorzien van een ‘billet steel’ Phoenix krukas en een snelle sport nokkenas, twee S.U. HS4 1 ½ inch carburateurs, een Laystall ‘airflowed’ aluminium cilinderkop en een ‘free-flow’ uitlaatspruitstuk. Verdere mechanische updates zijn een Ford 5-versnellingsbak en Alfin aluminium trommelremmen rondom. De auto is uitgerust met 19-inch spaakwielen met 4.50x19 Blockley-banden, Brooklands aero-ruitjes, Hartford-schokdempers en dubbele reservewielen aan de achterkant. Om verwarring met de echte 'Cream Cracker'-teamauto's te voorkomen, toont deze begeerlijke recreatie de woorden 'Cream Crackered' op de motorkap. Deze MG TA rijdt perfect en de rijervaring en het motorgeluid zijn werkelijk fantastisch! Er zijn veel reservedelen beschikbaar uit bezit van de eigenaar, deze zijn afzonderlijk te koop.

Deze MG is te koop bij Altena Classic Service.
Prijs: € 49.500, -.

De MG TA is de opvolger van de MG J- en P- type Midgets. De vormgeving van de MG TA is onmiskenbaar vooroorlogs maar zeer harmonieus gelijnd. De MG TA is uitgevoerd met fraaie in de treeplanken doorlopende spatborden en een houten dashboard met mooie meters. De TA was voorzien van een 1292 cc. viercilinder motor met kopkleppen en een onderliggende nokkenas. Tevens is de MG TA voorzien van trommelremmen rondom. In 1939 werd de MG TA opgevolgd door de MG TB...

Technische gegevens

4 cilinder motor
carburateurs: 2x S.U.
cilinderinhoud: 1250cc.
vermogen: 54 pk. bij 5200 tpm.
topsnelheid: 128 km/u.
versnellingsbak: 4 versnellingen, handgeschakeld
gewicht: 820 kg.

MG historie

MG (Morris Garage) werd in 1923 gestart door William Morris om sportievere Morris modellen op de markt te gaan brengen. De leiding kwam in handen van Morris productie manager en MG initiatiefnemer Cecil Kimber. Kimber stapte over van de Morris fabriek in Cowley naar Morris Garages in Abington. De productie van MG's startte in 1924. Aan het eind van de jaren 1930 werden er zelfs gewone personenauto's gebouwd onder het succesvolle MG label. 

Het grote succes kwam vlak na de tweede wereldoorlog in 1945, door de sportieve vooroorlogse MG TB en haar opvolger de MG TC, waaraan Amerikaanse soldaten hun hart verpand hadden. Vele MG’s werden meegenomen naar Amerika waar dit lichte en sportieve autotype geheel onbekend was.
Al snel kwam er een grote vraag naar MG sportauto’s vanuit Amerika en in de jaren die volgden werd meer dan 80% van de geproduceerde MG’s aan de andere zijde van de Atlantische oceaan verkocht. De MG’s waren eenvoudig en goed gebouwd, betaalbaar en eenvoudig te onderhouden.
In 1952 fuseerde Austin Motor Corporation met Morris Motors; British Motor Corporation (BMC) werd gevormd.

De vooroorlogse TB en de naoorlogse typen TC, TD en TF met hun vooroorlogse vormgeving werden in 1955 opgevolgd door de MG A roadster die vanaf 1956 ook als coupé leverbaar werd.
De succesvolle MG A werd in 1962 opgevolgd door de nog succesvollere, strak en sierlijk gelijnde MG B. Ook dit model vond zijn weg wederom grotendeels naar Amerika. De MG B was leverbaar als roadster, en als 2+2 coupé "GT" genaamd.

Doordat BMC de Austin Healey in 1967 uit productie had genomen was er wederom behoefte aan een zescilinder sportwagen uit de BMC stal waardoor eind 1967 de MG C het levenslicht zag.
Dit was een MG B met een 145 pk. leverende Austin zescilindermotor. De auto kon deze opvolging echter niet waarmaken doordat de wegligging minder lichtvoetig was dan die van een gewone vier cilinder MG B, en de uitstraling niet van Austin Healey kaliber was. De motor was eigenlijk te zwaar voor de compacte en lichte MG. De Austin Healey opvolger zou uiteindelijk toch uit, de nieuw gefuseerde, British Leyland* stal komen en de naam Triumph TR6 dragen vanaf 1968.
In 1973 kwam er een V8 variant van de MG B op de markt; de MGB V8. Deze was voorzien van de krachtige, volledig van aluminium vervaardigde, Rover (ook British Leyland) 3.5 liter V8 motor. Deze V8 motor woog nagenoeg hetzelfde als de gietijzeren MG B viercilinder motor!

De MG B roadster en GT werden verkocht tot 1980 en werden in de laatste vijf productie jaren, onder druk van Amerikaanse regelgeving, aangepast met veiligheid verhogende en emissie verlagende ingrepen. Dit resulteerde in dikke kunststof bumpers en minder krachtige motoren wat de auto’s veel minder aantrekkelijk maakte. Vanuit Japan kwam ondertussen de Datsun 240 Z die een snel einde maakte aan de Britse sportwagen hegemonie in Amerika…
In 1980 viel het doek voor de MG B. In de daarop volgende jaren verschenen er enkele Austins die als MG "verkleed" waren en die we beter snel kunnen vergeten. Uiteindelijk kwam er in de jaren negentig een waardige opvolger in de vorm van de MG F die op dit ogenblik nog steeds wordt verkocht.
In het jaar 2001 besloot BMW (dat een aantal jaren eigenaar was van Rover) Rover van de hand te doen. De Britse pond stond jarenlang hoog waardoor productie te duur werd in Engeland.
Een groep Britse investeerders nam Rover over. Overtuigend zetten zij de Rover 75 Tourer op de markt die nog niet klaar was in de BMW tijd. Volgend plan was ook sportieve auto's te gaan bouwen naast de luxe Rover middenklassers; men besloot de naam MG in ere te herstellen.
Verschillende Rover modellen werden onder handen genomen om er echte sportieve rijders auto's van te maken. Het nieuwe Rover/ MG schuwde grote aanpassingen aan motoren, onderstel interieur en exterieur niet teneinde aansprekende MG modellen neer te zetten.
Wat wij zo lezen in de pers is deze opzet goed geslaagd en zien wij met veel vertrouwen uit naar het eerste geheel nieuw ontwikkelde Rover/ MG model.

© Marc Vorgers 

British Leyland*
1968-75: BRITISH LEYLAND MOTOR CORPORATION, LTD
1975-78: BRITISH LEYLAND LIMITED door de fusie van BRITISH MOTOR HOLDINGS(met Austin-Morris en Jaguar belangen in 1966) en LEYLAND MOTOR CORP. LTD.
Deels genationaliseerd door de Britse overheid in 1975.

Verkoper: Altena Classic Service
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)524 561 122
De Vaart 23
7784 DK Gramsbergen
Nederland