Mercedes-Benz 200 (W21) Cabriolet, 1933
Verberg foto
Bijgewerkt: 29-March-2024 12:09

Mercedes-Benz 200 (W21) Cabriolet, 1933

Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Mercedes-Benz 200 Cabriolet (W21 C ‘Kurz’), jaar 1933. Chassisnummer U9936X, carrosserienummer 25519X, motornummer op aanvraag; ‘matching numbers’. Kleur ‘two-tone’ donkerrood met zwart gecombineerd met een beige leren interieur en beige tapijt. Zwart mohair cabrioletkap en kapafdekking. Deze zeldzame Mercedes-Benz W21 cabriolet is een speciale uitvoering op een kort (‘Kurz’) chassis voorzien van een ‘Sindelfingen’ carrosserie. De automobiel is uitgerust met een type M21 motor en een Maybach versnellingsbak met overdrive/ 'Schnellgang'.
De automobiel werd in oktober 1933 nieuw afgeleverd aan dhr. Witt in Hamburg (kopie bestelformulier aanwezig). Tien jaar later kwam de Mercedes cabriolet in handen van de familie Bink die de auto, drie generaties en 50 jaar lang, in bezit heeft gehad. Pas in 1996 werd de auto verkocht. Via verschillende eigenaren in Nederland kwam de auto terecht bij de huidige eigenaar. De auto werd in de jaren 2009 tot en met 2016 volledig en ‘body off’ gerestaureerd en gereviseerd naar originele specificaties! Werkelijk alles is minutieus onder handen genomen; deze Mercedes-Benz verkeert in perfecte concoursstaat! Sinds afronding van de restauratie heeft de auto ca. 400 kilometer gereden. De auto is compleet met diverse extra onderdelen (waaronder een reserve versnellingsbak), originele handleiding, origineel onderdelenboek en technische databladen. Dit is een prachtige en zeldzame vooroorlogse Mercedes-Benz W21 cabriolet met een volledig bekende historie. Er is meer uitvoerige informatie op aanvraag beschikbaar via Altena Classic Service.

ARCHIEF | VERKOCHT

Technische gegevens:

6 cilinder lijnmotor (zijkleppen)
cilinderinhoud: 1962 cc.
vermogen: 40 pk.
topsnelheid: 90 km/u.
versnellingsbak: 4 versnellingen handbediend
wielophanging: onafhankelijk rondom
gewicht: ca. 1200 kg

Mercedes-Benz historie

Mercedes-Benz ontstond in 1926 door de fusie tussen de autofabrikanten Daimler en Benz. 
Mercedes-Benz ontpopte zich voor 1940 als de eerste grote autoproducent die auto’s echt industrieel ging vervaardigen. Voor 1940 bouwde Mercedes-Benz middenklasse auto’s, luxe saloons, sport- en racewagens. Vanaf 1934 beheerste het merk, samen met Auto Union (nu Audi) de gehele Grand Prix racerij. In deze tijd bouwde men sportwagens van absolute wereldklasse zoals de SSK, 500K en de 540K. Deze tot de verbeelding sprekende automobielen zijn tegenwoordig extreem gewilde, miljoenen guldens kostende, verzamelaarstukken…
Na de tweede wereldoorlog, in 1945, nam Mercedes-Benz allereerst de eenvoudigere auto’s weer in productie zoals de MB 170 omdat er grote behoefte was aan vervoersmiddelen.
In de jaren vijftig was Mercedes-Benz weer goed op dreef; men kwam met vele nieuwe modellen op de markt die allen werden gekenmerkt door een sterke Mercedes-Benz familie uitstraling.
De topmodellen waren de 300 modellen uit de W 186, W 188 en W 189 bouwseries.

Mercedes-Benz kenmerkte zich door vernuftige, degelijke en betrouwbare techniek, een sterke merkuitstraling, en ingehouden klasse met een sobere doch luxe Duitse sfeer.
Het raceverleden werd echter niet vergeten en weer opgepakt met de roemruchte "Silberpfeilen". Vanuit de racerij werd de legendarische Mercedes 300 SL "Gull wing" productie sportwagen ontwikkeld die in 1957 ook als roadster beschikbaar kwam.

In 1955 werd de kleinere Mercedes-Benz 190 SL voorgesteld. De vormgeving van de peperdure 300 SL sloeg zo aan dat besloten werd de 300 SL vormgeving ook op een goedkoper model toe te passen. De 190 SL was echter enkel als cabriolet verkrijgbaar. Voor de 190 SL was echter een goed passende hardtop beschikbaar waardoor de auto in een echte coupé veranderde.

In 1964 introduceerde Mercedes-Benz een limousine om de rijksten der aarde te behagen; de Mercedes-Benz 600 (W 100).. Deze limousine was ruim zes meter lang en voorzien van alle denkbare luxe. Tevens zagen in de jaren zestig onder andere de W 110, W 111 en W112 series het levenslicht en de SL opvolger werd voorgesteld; de 230 SL (W113).

In de jaren zeventig werd naast de zeer succesvolle W 123 serie de Mercedes SL opvolger voorgesteld die 19 jaar in productie zou blijven; de R 107 serie. Deze Mercedes-Benz SL was verkrijgbaar met verschillende zes cilinder lijn- en V8 motoren.

In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw ging Mercedes-Benz onverdroten door met het bouwen van kwaliteits- automobielen en sportwagens. Het merk bouwt tot de dag van vandaag nog immer automobielen met dezelfde merkkwaliteiten als in de jaren vijftig. Mercedes-Benz is een merk met een onbewogen historie, slechts even uit haar evenwicht gebracht door de tweede wereldoorlog, dat een enorm vertrouwen inboezemt en tegenwoordig als onderdeel van het grote Daimler-Benz concern nog altijd automobielen van topklasse bouwt. 

© Marc Vorgers

Altena Classic Service
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)524 561 122
De Vaart 23
7784 DK Gramsbergen
Nederland