Jaguar XK 150 S OTS Roadster, 1958 | € 135.000,--
Jaguar XK 150 S OTS Roadster, jaar 1958. Chassisnummer S830475DN, motornummer VS1047-9, carrosserienummer F15493. Het betreft een ‘matching numbers’ fabrieksorigineel XK 150 S model, een Heritage certificaat is aanwezig om dit te bevestigen. Er zijn slechts 844 linksgestuurde 3,4-liter roadsters gebouwd door Jaguar. Kleur donkerblauw gecombineerd met een beige lederen interieur, beige tapijt, een donkerblauwe mohair kap en een donkerblauwe mohair tonneau cover. De auto wordt geleverd met een compleet historiebestand, alle vorige eigenaren zijn bekend. Eerste en tweede eigenaar 1958-1967 in Palm Beach Florida USA, derde eigenaar 1967 tot 2008 in Palm Beach Florida USA, vierde eigenaar 2008 tot 2015 Mallorca Spanje, vijfde eigenaar 2015 tot 2020 Verenigd Koninkrijk, zesde eigenaar 2020 tot 2024 Frankrijk. De auto is in het verleden uitgebreid gerestaureerd en sindsdien zeer goed onderhouden. De automobiel verkeert in een zeer goede tot excellente staat en de auto rijdt voortreffelijk! Deze XK 150 S beschikt over enkele fraaie upgrades: elektrische stuurbekrachtiging, een Tremec-versnellingsbak met 5 versnellingen, elektronische ontsteking en een aluminium radiateur met hoge capaciteit met elektrische ventilator! Verder is deze schoonheid voorzien van een MotoLita stuur met houten rand, chromen spaakwielen voorzien van Pirelli 185/15 inch banden en chromen ‘knock-on’ wielmoeren. Fabriek originele XK 150 S modellen zijn zeldzaam en zeer gewild, dit is uw kans om een zeer goed en beeldschoon in een prachtige kleurstelling te kopen.
Deze Jaguar is te koop bij Altena Classic Service.
Prijs: € 135.000,-.
De Jaguar XK 150 kwam in 1957 op de markt als opvolger van de Jaguar XK 140. Het onderstel van de XK 150 was grotendeels gelijk aan dat van de XK 140, maar was nu voorzien van een nieuwe, bredere, carrosserie. De vormgeving was wederom zeer fraai maar ten opzichte van de XK 120 en XK 140 iets minder dynamisch. De carrosserie was minder slank en de karakteristieke spatbordlijnen waren nu minder uitgesproken aflopend vormgegeven. De toegenomen breedte van de carrosserie resulteerde in de toepassing van een bredere grille welke, volgens beste Jaguar traditie, op zeer fraaie wijze in de vormgeving werd opgenomen. Tevens werd voor het eerst een spijlloze, panoramische, voorruit op de XK serie toegepast.
Technisch waren er ten opzichte van de XK 140 de volgende verbeteringen te noteren; de XK 150 werd voorzien van schijfremmen op de voorwielen en meer vermogen leverende motoren. De 3.4 liter XK motor leverde in de XK 150 standaard 210 pk. en in de SE ("Special Equipment") versie 250 pk. Vanaf 1958 kwam er tevens een 3.8 liter XK motor voor de XK 150 beschikbaar met maar liefst 265 pk.
Evenals de Jaguar XK 120 en XK 140 was de XK 150 leverbaar in drie varianten; als roadster, ruimere DHC (Drop Head Coupé) en als FHC (Fixed Head Coupé) met vast stalen dak. In 1961 werd de productie van de XK 150 beëindigd en werd de XK 120, XK140, XK 150 serie na 13 jaar opgevolgd door de Jaguar E-type…
Technische gegevens*
6 cilinder lijnmotor (DOHC)
cilinderinhoud: 3442 cc.
carburatie: 2 x S.U. HD6 1¾ inch
vermogen: 250 pk. bij 5500 tpm.
koppel: 322 Nm bij 4500 tpm.
topsnelheid: 219 km/u.
acceleratie 0-96 km/u.: 7,9 sec.
versnellingsbak: 4, handbediend / 3 automatisch
gewicht: ca. 1340 kg.
*Bron: The Jaguar File
Jaguar historie
Het merk Jaguar zag voor het eerst het levenslicht in 1945. De fabriek bestond echter al langer en werd in 1922 opgericht door William Lyons en William Walmsley in Blackpool, Engeland, onder de naam Swallow Coachbuilding Co. De fabriek bouwde motorfiets zijspannen en later carrosserieën op basis van Austin Seven chassis. Toen in de jaren dertig de eigen SS (Swallow Sidecar) auto’s werden gebouwd wijzigde men de firmanaam in SS cars Ltd.
De SS cars automobielen waren conventionele saloons en drop head coupé’s zoals deze door vele andere Britse merken werden gebouwd.
Na de tweede wereldoorlog wijzigde men, om begrijpelijke redenen, de firmanaam SS cars Ltd. in Jaguar cars Ltd. En het nu beroemde en geliefde merk Jaguar was geboren.
De vooroorlogse SS modellen werden onder de naam Jaguar nog verkocht tot 1948, in dat jaar kwamen er een saloon, de MK-V, en een sportwagen, de fameuze XK 120 op de markt.
De beeldschone XK 120 met zijn nieuw ontwikkelde XK zescilinder lijnmotor werd een groot succes en is de grondlegger van de faam die het merk verworven heeft en is één van de iconen in de automobielhistorie.
De XK 120 was in staat 120 mijlen per uur te rijden, bijna 200 kilometer per uur, en was daardoor de snelste productie auto in zijn tijd. De XK 120 kostte ook nog eens veel minder dan de concurrerende productiemodellen van Aston Martin en Ferrari.
In 1951 en 1953 won Jaguar de 24 uren van Le Mans met een racer op basis van de XK 120; de Jaguar XK C (C-type) wat het merk op slag onsterfelijk zou maken. De race successen zouden in de volgende jaren worden voortgezet met de Jaguar D-type die met zijn zeer gestroomlijnde koets en schijfremmen de concurrentie voorbleef.
De XK sportwagenserie was een succes en de XK 120 evolueerde naar de XK 140 en vervolgens de XK 150. De XK typen waren beschikbaar als OTS (Open Two Seater - roadster), FHC (Fixed Head Coupé) en als DHC (Drop Head Coupé). DHC uitvoeringen van de XK 120 zijn overigens zeer zeldzaam!
Met de luxe saloons begon het succes pas echt met de introductie van de MK I in 1957 en de MK II in 1959. Deze eigenzinnige, vlot gelijnde sedan was een echte "wolf in schaapskleren". De wagen was voorzien van de krachtige 3.4 liter XK zescilinder motor waardoor de auto een topsnelheid van ca. 200 kilometer per uur had.
In 1960 neemt Jaguar het Britse merk Daimler over en zal vanaf dat ogenblik het merk Daimler gebruiken voor de superluxe, op comfort georiënteerde modellen en Jaguar voor de sportieve automobielen.
In 1961 zag de beroemde Jaguar XK E (E-type) het levenslicht. De E-type was geïnspireerd op de D-type racewagen uit de jaren vijftig en werd in eerste instantie ook ontwikkeld voor de racerij. De E-type is net als de XK een icoon in de automobielhistorie met een bijna onaards fraaie vormgeving en uitmuntende techniek. De E-type verscheen als OTS (roadster), FHC en als FHC 2+2 met een ruimer interieur en een hogere daklijn.
Tevens werden er enkele speciale "lightweight E-types" gebouwd om de racesuccessen uit het verleden te prolongeren wat echter niet gelukt is want de concurrentie had inmiddels de technische verworvenheden van de D-type overgenomen…
In de productie van luxe saloons kwam naast de MK II een grote MK X op de markt en aansluitend op deze modellen de S-type (geëvolueerde MK II met 420 kenmerken), de 240/340 (iets eenvoudigere MK II versie) en de 420 serie. De MK X in het 420 tijdperk 420 G (grand) gedoopt worden.
In 1968 zag de Jaguar XJ het levenslicht die tot de dag van vandaag, in meervoudig geëvolueerde vorm, op de markt is.
In 1971 verschijnt er een V12 motor in de Jaguar E-type, en later in de Daimler Double six en de Jaguar XJ 12. Op dat ogenblik is het wereldwijd de enige twaalfcilinder motor in serieproductie.
Midden jaren zeventig moet de E-type het veld ruimen en komt er naast de XJ een apart gelijnde 2+2 op de markt; de XJS. Deze auto komt ook beschikbaar als cabriolet; XJS convertible.
Tot zover de klassieke periode. De Jaguar historie vanaf de jaren 1980-1990 wordt in de toekomst ingevuld.
© Marc Vorgers