VW ‘Beetle’ 1302 LS cabriolet, 1971
Verberg foto
Bijgewerkt: 29-March-2024 15:03

VW ‘Beetle’ 1302 LS cabriolet, 1971

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Volkswagen ‘Kever’ 1302 LS cabriolet, jaar 1971. Chassisnummer 151293790X. Kleur zwart met een lichtbeige kunstleren interieur en zwart tapijt. Donker beige mohair kap en een bijpassende kap-afdekking. Deze prachtige VW ‘Kever’ is een vrij zeldzaam 1302-model uitgerust met een platte voorruit; dit model werd slechts een jaar gebouwd. De auto werd nieuw afgeleverd in Duitsland. In het jaar 2009 werd de VW in Nederland geïmporteerd waar de auto uitvoerig is gerestaureerd. Een fotoreportage van de restauratie is aanwezig. Deze fraaie Volkswagen ‘Kever’ cabriolet verkeert in excellente tot sublieme staat en de auto rijdt perfect. De auto beschikt over een krachtige 1570 cc-motor, originele 15-inch wielen met originele chroom wieldoppennaaf, Michelin-banden en een originele radio. De auto wordt geleverd met de oude Duitse papieren, vier originele Nederlandse boekjes, inclusief het instructieboekje en diverse (onderhoud) rekeningen. Dit is een voortreffelijk exemplaar, een klassieke cabriolet waarvan het hele gezin kan meegenieten!

ARCHIEF | VERKOCHT

De Volkswagen "Kever" zoals wij die kennen werd ontwikkeld in het vooroorlogse Duitsland door Ferdinand Porsche. In het derde rijk was er behoefte aan een auto die voor iedereen betaalbaar moest zijn. Ferdinand Porsche had het ontwerp voor deze "Kraft Durch Freude Wagen" (KDF) in 1934 reeds gereed en de eerste kleinschalige productie zou in 1938 aanvangen.
De KDF wagen kenmerkte zich door eenvoud in techniek en constructie waardoor betrouwbaarheid gegarandeerd zou zijn. Een stalen carrosserie op een platform chassis dat rondom was voorzien van torsievering vormde de basis. De motor werd achterin geplaatst en de kofferruimte vond men onder de voorklep. De viercilinder motor was van het boksertype en werd luchtgekoeld.
Pas na de tweede wereldoorlog zou de productie van de Volkswagen serieus op gang komen. De Volkswagen werd wereldwijd verkocht en zou in Nederland liefkozend "Kever" genoemd gaan worden. De Volkswagen Kever werd door de jaren heen steeds verbeterd en kreeg minimale uiterlijke retouches. De motoren kregen een steeds grotere cilinderinhoud; de eerste wagens waren voorzien van 1131 cc. cilinderinhoud, de laatste Europese versies werden geleverd met 1600 cc. cilinderinhoud.
Vanaf 1948 kwam er een vier-persoons cabrioletversie op de markt die werd gebouwd bij Karmann, deze werd gebouwd tot en met 1980. Naast deze bekende Karmann cabriolet werd er tussen 1949 en 1953 bij de firma Hebmüller een tweezits cabriolet gebouwd. Van deze zeldzame versie werden er 696 geproduceerd.
De Volkswagen Kever (in Amerika en Engeland "Beetle" genaamd) zou in de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw een ware cultstatus bereiken (denk ook maar even aan de vermaarde "Herbie" films met het eigengereide Kevertje "Ocho" oftewel nummer 53 in de hoofdrol). De Volkswagen Kever wordt nog altijd geproduceerd in de Volkswagen fabrieken te Mexico voor de Zuid Amerikaanse markt. Vanaf 1938 zijn er meer dan 20 miljoen Volkswagen Kevers gebouwd, een productie record.

Technische gegevens

Viercilinder boxermotor
cilinderinhoud: 1584 cc.
vermogen: 60 pk. bij 4000 tpm.
versnellingen: 4, handbediend
topsnelheid: 135 km/u.
versnellingsbak: 4 versnellingen, handgeschakeld
gewicht: 940 kg.

Altena Classic Service
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)524 561 122
De Vaart 23
7784 DK Gramsbergen
Nederland