Volkswagen Beetle 1303 cabriolet, 1978
Volkswagen Kever 1303 cabriolet, jaar 1978. Kleur donkerblauw gecombineerd met een blauw interieur. Blauwe vinyl stoelen met stoffen zittingen, blauwe vinyl deurbekleding en blauw tapijt. Donkerblauwe mohair cabrioletkap en kapafdekking. Deze fantastische door Karmann gebouwde VW Kever cabriolet is in 1993 naar Nederland geïmporteerd. De automobiel verkeert in een excellente en super originele staat! De auto is in het verleden professioneel en perfect opnieuw gespoten. De carrosserie is in uitstekende staat, de chromen sierlijsten zijn prachtig en het originele interieur is geweldig! De Volkswagen Kever Cabriolet is een icoon in de automobielgeschiedenis. De auto biedt plaats aan 4 tot 5 personen en biedt heel veel rijplezier! De VW Kever wordt aangedreven door een achterin gemonteerde viercilinder luchtgekoelde boxermotor met een geweldige soundtrack! Het vermogen wordt via een handgeschakelde versnellingsbak met 4 versnellingen op de achterwielen overgebracht. Deze prachtige VW Kever cabriolet toont alle originele details, zoals het stuur met ‘Wolfsburg logo’ en de stalen velgen met chromen wieldoppen. De auto is voorzien van een Becker Europa radio met FM en een alarmsysteem. Deze begeerlijke schoonheid is klaar om afgeleverd te worden aan een trotse nieuwe eigenaar! Geniet van de stijlvolle klassieke levensstijl!
ARCHIEF | VERKOCHT
De Volkswagen "Kever" zoals wij die kennen werd ontwikkeld in het vooroorlogse Duitsland door Ferdinand Porsche. In het derde rijk was er behoefte aan een auto die voor iedereen betaalbaar moest zijn. Ferdinand Porsche had het ontwerp voor deze "Kraft Durch Freude Wagen" (KDF) in 1934 reeds gereed en de eerste kleinschalige productie zou in 1938 aanvangen.
De KDF wagen kenmerkte zich door eenvoud in techniek en constructie waardoor betrouwbaarheid gegarandeerd zou zijn. Een stalen carrosserie op een platform chassis dat rondom was voorzien van torsievering vormde de basis. De motor werd achterin geplaatst en de kofferruimte vond men onder de voorklep. De viercilinder motor was van het boksertype en werd luchtgekoeld.
Pas na de tweede wereldoorlog zou de productie van de Volkswagen serieus op gang komen. De Volkswagen werd wereldwijd verkocht en zou in Nederland liefkozend "Kever" genoemd gaan worden. De Volkswagen Kever werd door de jaren heen steeds verbeterd en kreeg minimale uiterlijke retouches. De motoren kregen een steeds grotere cilinderinhoud; de eerste wagens waren voorzien van 1131 cc. cilinderinhoud, de laatste Europese versies werden geleverd met 1600 cc. cilinderinhoud.
Vanaf 1948 kwam er een vier-persoons cabrioletversie op de markt die werd gebouwd bij Karmann, deze werd gebouwd tot en met 1980. Naast deze bekende Karmann cabriolet werd er tussen 1949 en 1953 bij de firma Hebmüller een tweezits cabriolet gebouwd. Van deze zeldzame versie werden er 696 geproduceerd.
De Volkswagen Kever (in Amerika en Engeland "Beetle" genaamd) zou in de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw een ware cultstatus bereiken (denk ook maar even aan de vermaarde "Herbie" films met het eigengereide Kevertje "Ocho" oftewel nummer 53 in de hoofdrol). De Volkswagen Kever wordt nog altijd geproduceerd in de Volkswagen fabrieken te Mexico voor de Zuid Amerikaanse markt. Vanaf 1938 zijn er meer dan 20 miljoen Volkswagen Kevers gebouwd, een productie record.
Technische gegevens
Viercilinder boxermotor
cilinderinhoud: 1584 cc.
vermogen: 60 pk. bij 4000 tpm.
versnellingen: 4, handbediend
topsnelheid: 135 k/u
gewicht: 890 kg.