Rover P5B 3500 V8 rally car, 1968
Verberg foto
Bijgewerkt: 28-March-2024 12:38

Rover P5B 3500 V8 rally car, 1968

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Rover P5 B 3500 V8 rally auto, jaar 1968. Kleur wit met een zwart rally interieur. Deze auto werd speciaal gebouwd voor de zeer veeleisende ‘endurance’-rally van Londen naar Sydney in 1993. De auto is een Rover P5B Mk 3 uit 1968, uitgerust met de legendarische Rover 3,5 liter V8-motor en een robuuste handgeschakelde 5-versnellingsbak. De auto is uitgerust met een volledige CRMO rolkooi, een beschermd motorcompartiment, 120 liter brandstoftank, Koni schokdempers, verzwaarde bladveren achter, grote AP295 remmen, een Quaife sperdifferentieel en een speciale kabelboom. In het doelgerichte rally-interieur vindt u comfortabele Recaro-stoelen, 4-puntsveiligheidsgordels, extra dakventilatiekleppen voor de bestuurder en bijrijder, een vinyl schuifdak, een Rally Tripmaster, een kompas, een hydraulische handrem en nog veel meer rallyaccessoires. Alle brandstofleidingen, bedrading en remleidingen zijn veiligheidshalve via de binnenkant van de vloer gemonteerd. Voor extra veiligheid is het chassis verstevigd. Altena Classic Service heeft de auto in 2010 verkocht aan de huidige eigenaar, sindsdien is de auto is onderhouden en up-to-date gehouden (voor en na elk rally-evenement) door Altena Classic (Rally) Service. De auto verkeert in goede conditie met duidelijke gebruikssporen. Mechanisch en technisch heeft de Rover P5 bewezen een zeer betrouwbare en krachtige metgezel te zijn te zijn! In de afgelopen decennia heeft de auto deelgenomen aan de volgende historische rally- en ‘endurance’-evenementen: 1993 London - Sydney Trail, 1996 The London - Cape Town, 1998 The Inca Trail (Zuid-Amerika), 2003 The Winter Trail (Europa/ Balkan), 2010 Copa Cabana Trial (Zuid-Amerika), 2014 Winter Trial en verder nog vele dag/ weekend rally's in Nederland/ Duitsland en België. Deze volledig rally geprepareerde Rover P5B staat klaar voor elk avontuur!

ARCHIEF | VERKOCHT

De Rover P5 kwam op de markt in 1958 als alternatief voor de dure Jaguars en Daimlers. Vanaf het begin werd de P5 in dit segment erg goed verkocht en Rover kon de productie nauwelijks aan. De Rover P5 was in Engeland mateloos populair onder bewindslieden, dokters, notarissen en advocaten. Zelfs Queen Elizabeth had er één en bronnen beweren dat het haar lievelingsauto was, waarmee ze zelf graag rondreed.

De P5 was voorzien van een drie liter zescilinder lijnmotor. In 1962 kwam de P5 MKII op de markt en was er keuze tussen een saloon en een vierdeurs coupé variant. Deze laatste had een iets verlaagd dak wat de auto een sportiever en onverzettelijker aanzien gaf.

In 1967 kwam de P5B op de markt met een 3.5 liter V8 motor. Het ontwerp van deze motor had men gekocht bij het Amerikaanse Buick dat de motor gebruikte in de Buick Special en de Oldsmobile F85. Deze oerdegelijke aluminium V8 motor werd tot voor kort, op details gemoderniseerd, nog toegepast in de Range Rover, de Morgan + 8 en andere Britse sportwagens.

In 1973 werd de P5 uit productie genomen. De auto was echter zo populair bij de Britse overheid dat men in 1973 een groot aantal van de laatst geproduceerde P5B’s opkocht om er nog vele jaren genoegen aan te beleven. De P5 deed aldus dienst, bij de Britse overheid, tot het eind van de jaren tachtig.

Technische gegevens

V8 motor
2 SU carburateurs
cilinderinhoud: 3532 cc
vermogen: 184 SAE pk. bij 5200 tpm.
koppel: 300 Nm bij 3000 tpm.
topsnelheid: 185 tot 200 km/u.
versnellingsbak: 5, handgeschakeld (modificatie)

Altena Classic Service
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)524 561 122
De Vaart 23
7784 DK Gramsbergen
Nederland