Mercedes-Benz 300 S Roadster, 1953
Verberg foto
Bijgewerkt: 28-March-2024 19:41

Mercedes-Benz 300 S Roadster, 1953

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Mercedes-Benz 300 S Roadster, jaar 1953. Type W188. Kleur pastelgeel gecombineerd met een okerkleurig lederen interieur en lichtbeige tapijt. Bruine mohair kap en okerkleurige leren kapafdekking. Deze indrukwekkende en met de hand gebouwde Mercedes-Benz 300 S is een zeer gewild en zeldzaam Roadster-model uit de meest exclusieve 300-serie. De 300 werd geïntroduceerd op de Autosalon van Parijs in 1951 en de productie begon vanaf midden 1952. De pers prees de 300 als “auto van de wereldelites” en als een “model voor wat vandaag kan worden bereikt in de automobielbouw”. De 300 S is inderdaad een uitstekend gebouwde luxe automobiel. Alles voelt alsof het voor de eeuwigheid is gemaakt. De auto is in het verleden prachtig nieuw gespoten en het interieur is voorzien van topklasse nieuwe bekleding. Deze automobiel verkeert in zeer goede tot excellente conditie, u zult slechts lichte sporen van gebruik aantreffen. Deze Mercedes-Benz 300 S Roadster wordt geleverd met prachtige fabrieksopties zoals de zeldzame Becker Nürburg radio en de Bosch mistlampen voor. Verder is de auto voorzien van rembekrachtiging en banden met witte zijwanden. De originele gebruikershandleiding is aanwezig. Dit is een zeldzame kans om in het bezit te komen van een Mercedes-Benz 300 S roadster in prachtige conditie!

ARCHIEF | VERKOCHT

De Mercedes-Benz 300 was het topmodel van Mercedes in de jaren vijftig van de twintigste eeuw. Het model werd ook wel 'Adenauer' genoemd naar de toenmalige 'Bundeskanzler'  Dr. Konrad Adenauer. Hij gebruikte zes 300 S modellen gedurende zijn regeringsperiode. De Mercedes 300 sedan en vierdeurs cabriolet (W186 - A serie) werden samen met de 300 S (W188) in 1951 gepresenteerd in Parijs. De 300 S was voorzien van drie Solex carburateurs. In 1954 volgde de B serie (met bekrachtigde hydraulische remmen), in 1955 de C serie (onafhankelijke wielophanging en optionele automatische transmissie) en in 1957 de D serie (W189 met standaard benzine injectie). De 300 S is zeldzaam, tussen 1951 en 1958 werden er slechts 760 gebouwd op een totaal van 12.290 Mercedes-Benz 300 modellen. Vanaf de C serie werd de 300 S ook optioneel leverbaar met Bosch benzine injectie, dit model werd 300 Sc genoemd. Deze modellen zijn zeer zeldzaam, van de gepresenteerde 300 Sc C-Cabriolet zijn er slechts 49 gebouwd. De Mercedes 300 was extreem luxe, enkel de beste materialen werden gebruikt en de uitstraling was koninklijk. Het was de duurste Mercedes-Benz, veel duurder dan een 300 SL. De ongekende hoofdprijs van ca. 36.000 D-mark werd betaald voor de 300 Sc cabriolets. De auto's konden optioneel worden voorzien van verschillende Becker radio's, VHF telefoon (!) of een dicteer machine.

Technische gegevens

6 cilinder lijnmotor
1 bovenliggende nokkenas (OHC)
cilinderinhoud: 2996 cc.
carburateurs: 3 x Solex 40 PBJC valstroom type
vermogen: 150 DIN pk. bij 5000 tpm.
topsnelheid: 175 km/u.
Versnellingsbak: 4 versnellingen, handgeschakeld,
stuurkolom bediening
Remmen: bekrachtigde trommelremmen rondom
Gewicht: 1760 kg.

Mercedes-Benz historie

Mercedes-Benz ontstond in 1926 door de fusie tussen de autofabrikanten Daimler en Benz. 
Mercedes-Benz ontpopte zich voor 1940 als de eerste grote autoproducent die auto’s echt industrieel ging vervaardigen. Voor 1940 bouwde Mercedes-Benz middenklasse auto’s, luxe saloons, sport- en racewagens. Vanaf 1934 beheerste het merk, samen met Auto Union (nu Audi) de gehele Grand Prix racerij. In deze tijd bouwde men sportwagens van absolute wereldklasse zoals de SSK, 500K en de 540K. Deze tot de verbeelding sprekende automobielen zijn tegenwoordig extreem gewilde, miljoenen guldens kostende, verzamelaarstukken…
Na de tweede wereldoorlog, in 1945, nam Mercedes-Benz allereerst de eenvoudigere auto’s weer in productie zoals de MB 170 omdat er grote behoefte was aan vervoersmiddelen.
In de jaren vijftig was Mercedes-Benz weer goed op dreef; men kwam met vele nieuwe modellen op de markt die allen werden gekenmerkt door een sterke Mercedes-Benz familie uitstraling.
De topmodellen waren de 300 modellen uit de W 186, W 188 en W 189 bouwseries.

Mercedes-Benz kenmerkte zich door vernuftige, degelijke en betrouwbare techniek, een sterke merkuitstraling, en ingehouden klasse met een sobere doch luxe Duitse sfeer.
Het raceverleden werd echter niet vergeten en weer opgepakt met de roemruchte "Silberpfeilen". Vanuit de racerij werd de legendarische Mercedes 300 SL "Gull wing" productie sportwagen ontwikkeld die in 1957 ook als roadster beschikbaar kwam.

In 1955 werd de kleinere Mercedes-Benz 190 SL voorgesteld. De vormgeving van de peperdure 300 SL sloeg zo aan dat besloten werd de 300 SL vormgeving ook op een goedkoper model toe te passen. De 190 SL was echter enkel als cabriolet verkrijgbaar. Voor de 190 SL was echter een goed passende hardtop beschikbaar waardoor de auto in een echte coupé veranderde.

In 1964 introduceerde Mercedes-Benz een limousine om de rijksten der aarde te behagen; de Mercedes-Benz 600 (W 100).. Deze limousine was ruim zes meter lang en voorzien van alle denkbare luxe. Tevens zagen in de jaren zestig onder andere de W 110, W 111 en W112 series het levenslicht en de SL opvolger werd voorgesteld; de 230 SL (W113).

In de jaren zeventig werd naast de zeer succesvolle W 123 serie de Mercedes SL opvolger voorgesteld die 19 jaar in productie zou blijven; de R 107 serie. Deze Mercedes-Benz SL was verkrijgbaar met verschillende zes cilinder lijn- en V8 motoren.

In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw ging Mercedes-Benz onverdroten door met het bouwen van kwaliteits- automobielen en sportwagens. Het merk bouwt tot de dag van vandaag nog immer automobielen met dezelfde merkkwaliteiten als in de jaren vijftig. Mercedes-Benz is een merk met een onbewogen historie, slechts even uit haar evenwicht gebracht door de tweede wereldoorlog, dat een enorm vertrouwen inboezemt en tegenwoordig als onderdeel van het grote Daimler-Benz concern nog altijd automobielen van topklasse bouwt. 

© Marc Vorgers

Altena Classic Service
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)524 561 122
De Vaart 23
7784 DK Gramsbergen
Nederland