Mercedes-Benz 280 SL, 1971
Mercedes-Benz 280 SL, jaar 1971. Kleur rood gecombineerd met een zwartlederen interieur, zwart tapijt en een zwarte soft top. Deze prachtige Mercedes 280 SL uit de W113-serie is nieuw verkocht in Denemarken, dit betreft een originele Europese 280 SL ‘Pagode’! De originele Deense papieren zijn nog aanwezig. In de periode 2010-2011 is de auto gerestaureerd in het Verenigd Koninkrijk, de auto verkeert in een excellente staat! De carrosserie toont een fraaie passing van de plaatdelen, prachtige lak en chroom, een smetteloze motorruimte en een prachtig zwartlederen interieur. Verder heeft de auto nog de originele fabrieksstickers. De 280 SL is het laatste en krachtigste model in de W113-serie. De auto is voorzien van schijfremmen rondom, originele lichtmetalen velgen met 175/70 14 inch banden, een perfect schakelende automatische versnellingsbak met 4 versnellingen en een Blaupunkt radio met cassettespeler. Deze prachtige Mercedes 280 SL rijdt perfect en het zescilinder uitlaatgeluid is werkelijk verslavend. Een zeer begerenswaardig exemplaar! Deze klassieke Mercedes-Benz kan in elk land ter wereld worden geïmporteerd en geregistreerd.
ARCHIEF | VERKOCHT
De Mercedes 250 SL is de krachtigere broer van de Mercedes 230 SL en werd gebouwd tussen 1966 en 1968. De tijdloze, strakke vormgeving die werd ingezet met de Mercedes 300 SE sedan in 1961 werd voortgezet in de 230/ 250/ 280 SL serie; volgens velen nog altijd de mooiste klassieke Mercedessen sinds de zestiger jaren. De 250 SL kenmerkt zich door een zeer verfijnd, levendig, rijgedrag en de zeer goede constructieve en technische bouwkwaliteit. Daarnaast biedt de auto veel ruimte, comfort en praktisch gebruiksgemak. De open twee-persoons roadster kan worden voorzien van een hardtop waardoor de auto veranderd in een gesloten coupé. De Mercedes-Benz 230/ 250/ 280 SL serie kreeg de bijnaam "Pagode" vanwege de vormgeving van de raampartijen van de hardtop.
Technische gegevens
6 cilinder lijnmotor
cilinderinhoud: 2496 cc.
benzine-injectie
vermogen: 158 pk. bij 5750 tpm.
topsnelheid: >190 km/u.
versnellingsbak: 4, automatisch
Gewicht: 1310 kg.
Mercedes-Benz historie
Mercedes-Benz ontstond in 1926 door de fusie tussen de autofabrikanten Daimler en Benz.
Mercedes-Benz ontpopte zich voor 1940 als de eerste grote autoproducent die auto’s echt industrieel ging vervaardigen. Voor 1940 bouwde Mercedes-Benz middenklasse auto’s, luxe saloons, sport- en racewagens. Vanaf 1934 beheerste het merk, samen met Auto Union (nu Audi) de gehele Grand Prix racerij. In deze tijd bouwde men sportwagens van absolute wereldklasse zoals de SSK, 500K en de 540K. Deze tot de verbeelding sprekende automobielen zijn tegenwoordig extreem gewilde, miljoenen guldens kostende, verzamelaarstukken…
Na de tweede wereldoorlog, in 1945, nam Mercedes-Benz allereerst de eenvoudigere auto’s weer in productie zoals de MB 170 omdat er grote behoefte was aan vervoersmiddelen.
In de jaren vijftig was Mercedes-Benz weer goed op dreef; men kwam met vele nieuwe modellen op de markt die allen werden gekenmerkt door een sterke Mercedes-Benz familie uitstraling.
De topmodellen waren de 300 modellen uit de W 186, W 188 en W 189 bouwseries.
Mercedes-Benz kenmerkte zich door vernuftige, degelijke en betrouwbare techniek, een sterke merkuitstraling, en ingehouden klasse met een sobere doch luxe Duitse sfeer.
Het raceverleden werd echter niet vergeten en weer opgepakt met de roemruchte "Silberpfeilen". Vanuit de racerij werd de legendarische Mercedes 300 SL "Gull wing" productie sportwagen ontwikkeld die in 1957 ook als roadster beschikbaar kwam.
In 1955 werd de kleinere Mercedes-Benz 190 SL voorgesteld. De vormgeving van de peperdure 300 SL sloeg zo aan dat besloten werd de 300 SL vormgeving ook op een goedkoper model toe te passen. De 190 SL was echter enkel als cabriolet verkrijgbaar. Voor de 190 SL was echter een goed passende hardtop beschikbaar waardoor de auto in een echte coupé veranderde.
In 1964 introduceerde Mercedes-Benz een limousine om de rijksten der aarde te behagen; de Mercedes-Benz 600 (W 100).. Deze limousine was ruim zes meter lang en voorzien van alle denkbare luxe. Tevens zagen in de jaren zestig onder andere de W 110, W 111 en W112 series het levenslicht en de SL opvolger werd voorgesteld; de 230 SL (W113).
In de jaren zeventig werd naast de zeer succesvolle W 123 serie de Mercedes SL opvolger voorgesteld die 19 jaar in productie zou blijven; de R 107 serie. Deze Mercedes-Benz SL was verkrijgbaar met verschillende zes cilinder lijn- en V8 motoren.
In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw ging Mercedes-Benz onverdroten door met het bouwen van kwaliteits- automobielen en sportwagens. Het merk bouwt tot de dag van vandaag nog immer automobielen met dezelfde merkkwaliteiten als in de jaren vijftig. Mercedes-Benz is een merk met een onbewogen historie, slechts even uit haar evenwicht gebracht door de tweede wereldoorlog, dat een enorm vertrouwen inboezemt en tegenwoordig als onderdeel van het grote Daimler-Benz concern nog altijd automobielen van topklasse bouwt.
© Marc Vorgers