Lancia Aurelia B20 GT, 1958
Lancia Aurelia B20 GT Serie 6, 1958. Kleur zilver metallic gecombineerd met een zwart interieur. Deze fantastische rechtsgestuurde Lancia Aurelia B20 GT werd nieuw verkocht in Brussel, België, en de auto is altijd in Belgisch bezit geweest. De laatste eigenaar heeft vijftien jaar lang plezier gehad van deze prachtige automobiel. De auto is onderhouden door een Belgische Lancia specialist, de afgelopen jaren zijn onder andere de versnellingsbak en de cilinderkop gereviseerd. Deze fraaie Lancia is voorzien van een fantastisch fabriek origineel schuifdak en een uiterst speciale Nardi ‘tuning-kit’ bestaande uit een paar speciale carburateurs en een speciaal luchtfilter! Deze kit voegt extra vermogen, en nog sportievere soundtrack toe aan de lichtmetalen V6-motor. De eigenaar heeft deze sportieve Lancia gereden tijdens verschillende historische toer(rally)evenementen zoals de hedendaagse Gran Premio Nuvolari in Italië. Deze Lancia Aurelia verkeert in een goede staat, met normale gebruiks- en ouderdomssporen (patina), en de auto rijdt voortreffelijk. De Lancia Aurelia is een belangrijke en baanbrekende historische automobiel. De Aurelia heeft een zelfdragende carrosserie zonder afzonderlijk chassis en een ‘transaxle’ versnellingsbak (met geïntegreerde koppeling) bij de achteras om een ideale gewichtsverdeling te verkrijgen. De Aurelia staat bekend om zijn uitstekende wegligging, vanaf serie 4 werd een De Dion achteras gemonteerd, die deze eigenschappen naar een nog hoger niveau van perfectie tilde. De prachtige auto wordt geleverd met een compleet dossier en een FIVA-identiteitskaart. De originele bumpers worden bij de auto geleverd. Deze sportieve Lancia Aurelia B20 GT is uw toegangsbewijs voor vele toonaangevende internationale oldtimer-evenementen!
ARCHIEF | VERKOCHT
De Lancia Aurelia werd voorgesteld in 1950. De eerste Aurelia's waren sedan, stationcar en limousine modellen. Volgens Lancia traditie was de Aurelia ook weer een toonbeeld van vooruitstrevende technieken. Zo was de auto uitgerust met een volledig aluminium V6 motor en een versnellingsbak met koppeling die tegen de achteras was gemonteerd (Transaxle) om tot een uitgekiende gewicht verdeling te komen. Ook was de Aurelia uitgerust met een zelfdragende carrosserie.
In 1951 volgde de beroemde Lancia Aurelia sportwagen: de Aurelia B20 GT (serie 1). Deze zeer fraai gelijnde 2+2 coupé was vormgegeven door PininFarina en betekende in de jaren vijftig van de twintigste eeuw een ware revolutie. De Aurelia GT is de eerste sportwagen die kan worden gerekend tot de "GT" klasse. De vooruitstrevende Aurelia techniek maakte van de Lancia Aurelia GT een sublieme rijders auto. De auto werd dan ook succesvol ingezet in rallies zoals de Mille Migla en races zoals op Le Mans. De Aurelia B20 GT finishte in de jaren vijftig als tweede in de Mille Miglia en als eerste in zijn klasse op Le Mans!!.
De eerste Aurelia B20 GT series werden aangedreven door een twee liter V6 motor, vanaf 1953 (serie 3) kwam er een krachtigere 2.5 liter V6 beschikbaar. Vanaf 1954 (serie 4) werd er tevens een de Dion achteras toegepast om de wegligging nog verder te verbeteren. De Lancia Aurelia B20 GT werd gebouwd tot 1958, de B20 GT serie 6 was het laatste model.
Heden ten dage is de Lancia Aurelia B20 GT een zeer gezochte en moeilijk te vinden klassieker. Vele eigenaren zetten de Aurelia B20 GT in bij historische evenementen zoals de historische Mille Miglia waarin de Aurelia B20 GT in zijn gloriedagen excelleerde.
Technische gegevens
V6 motor
cilinderinhoud: 2451 cc.
vermogen: 118 pk. bij 5200 tpm.
topsnelheid: 180 km/u.
versnellingsbak: 4 versnellingen, handbediend
remmen: hydraulische trommelremmen rondom
gewicht: 1185 kg.
Lancia historie
Lancia & Co. werd in 1906 opgericht in Turijn, Italië.
Vincenzo Lancia richtte de firma op met medewerking van zijn vriend en collega Claudio Fogolin. Vincenzo Lancia en Claudio Fogolin waren beide technicus en succesvol coureur bij Fiat.
Het eerste Lancia prototype raakte door brand onherstelbaar beschadigd zodat de eerste Lancia in 1908 werd voorgesteld.
Dit was de "type 51" die de naam Alpha kreeg. (De "A" uit het Griekse alfabet. Lancia zou in de volgende jaren meer modellen naar griekse letters noemen). De Lancia Alpha beschikte over een kleine viercilinder motor die 58 pk. leverde(!). Een enorme hoeveelheid vermogen in die tijd.
De automobielen van Lancia genoten vanaf het begin de reputatie "zeer snel" te zijn en over een uniek eigen karakter te beschikken. Tussen 1910 en 1920 bouwde Lancia vooral snelle toerwagens voor de middenklasse. Lancia zat echter niet stil en technologisch was de firma zeer innovatief.
Vincenzo Lancia zat eens met zwaar weer op een schip alwaar hij verzuchtte dat een auto zou net zo stevig zou moeten zijn als de romp van een schip. Deze constatering was mede de reden dat in 1922 de Lancia Lambda verscheen met zelfdragende carrosserie; een wereldprimeur voor Lancia! Deze auto was zijn tijd technisch ook op vele andere fronten vooruit want de Lambda beschikte over een unieke V-4 motor met bovenliggende nokkenassen, onafhankelijke voorwielophanging en remmen aan alle vier wielen.
De Lancia Lambda was getest in de Alpen. De lichte auto met de, stevige carrosserie en krachtige motor bleek over een uitmuntende wegligging te beschikken. De Lambda werd in verschillende varianten tot en met 1931 gebouwd en opgevolgd door de acht cilinder Dilambda. De Lancia Dilambda bezat weer een separaat chassis waarop carrosseriebouwers hun creaties konden ontwerpen. Tot 1936 verschenen de modellen Augusta, Astura, Arteria en Ardea.
1936 betekende de herintroductie van de zelfdragende carrosserie in de prachtige Lancia Aprilia die wederom (14 jaar na verschijning van de Lambda) van een vooruitziende blik getuigde. De Lancia Aprilia was voorzien van onafhankelijke wielophanging rondom (!), hydraulische remmen (!), remtrommels tegen het differentieel achter (!) en een van aluminium vervaardigd V4 motorblok (!).
Naast de automobielbouw was Lancia ook zeer actief in de racerij. De Lancia racewagens waren vaak voorzien van innovatieve technische snufjes die op het circuit hun waarde moesten bewijzen. O.a. de befaamde coureur Fangio reed voor Lancia in de jaren vijftig van de vorige eeuw, hij reed ondermeer de Pan America race in 1953.
In de jaren vijftig werden de prachtigste naoorlogse Lancia's ooit gebouwd. Ook deze wagens waren hun tijd ver vooruit met hun lichte zelfdragende koetswerken, aluminium V4 en V6 motorblokken, met bovenliggende nokkenassen, en de andere verworvenheden van de voorgaande modellen.
De Appia Serie 1 en II (1953-1959) was een prachtig vormgegeven compacte auto die technisch iets simpeler was uitgevoerd dan haar Lancia stalgenoten. Tussen 1956 en 1962 werden er tevens beeldschone Lancia Appia specials gebouwd met een separaat chassis met carrosserieën van o.a. Pinin Farina, Zagato en Vignale (zeer zeldzaam).
In 1950 werd tevens de Lancia Aurelia voorgesteld. Deze was verkrijgbaar als saloon (B10, B21, B22, B12), vanaf 1953 tevens als 2+2 coupé (B20-2500 GT), en vanaf 1954 als Spider en Convertible (B24).
De Aurelia B20-2500 GT en de Aurelia B20 Spider behoren tot de absolute Lancia hoogtepunten en werden vormgegeven door Pinin Farina!
De Aurelia serie werd in 1957 opgevolgd door de Lancia Flaminia serie.
Met de Flaminia serie bracht Lancia een, zeer luxueuze, automobiel voor de topklasse. De auto's waren wederom hoogstandjes van technisch vernuft en van grote uiterlijke schoonheid. Door de gebruikte technieken werd de Flaminia erg duur, waardoor er van alle modellen tezamen maar iets meer dan 10.000 werden verkocht. De Flaminia serie kenmerkte zich door: onafhankelijke wielophanging voor, De Dion achteras met aangebouwde versnellingsbak (Transaxle), schijfremmen rondom, en een aluminium V6 motor. We onderscheiden de volgende Lancia Flaminia modellen:
de Flaminia Berlina (1957-1970), de Lancia Flaminia Coupé (1958-1967), de Lancia Flaminia GT/ GTL (1958-1967) en de Lancia's Flaminia Sport en Supersport Zagato (1958-1967).
In 1960 verscheen naast de Lancia Flavia serie een nieuwe loot aan de Lancia stamboom; de Flavia. De Lancia Flavia werd gepositioneerd tussen de Appia en de Flaminia modelseries. Het verschijnen van de Flavia betekende de introductie van voorwielaandrijving bij Lancia. Door te kiezen voor voorwielaandrijving kon de Flavia technisch minder complex en dus goedkoper worden gebouwd dan de Flaminia. De Flavia kreeg een eenvoudiger semi-onafhankelijke wielophanging achter. De auto was verder uitgerust met een gescheiden remsysteem met schijfremmen rondom.
We onderscheiden de volgende Lancia Flavia Modellen:
Lancia Flavia Berlina (1960-1966), de Lancia Flavia Coupé (1962-1968), de Lancia Flavia Cabriolet (1962-1969) en de Lancia Flavia Sport Zagato (1963-1967).
In 1969 ging het financieel niet goed meer met Lancia. De dure, geavanceerde, automobielen brachten te weinig winst waardoor Lancia zich genoodzaakt zag het bedrijf aan Fiat over te doen.
In 1969 werden de Lancia Flavia Berlina en Coupé uiterlijk gemoderniseerd en werd er tevens een twee liter V4 motor toegepast. De gemoderniseerde Flavia werd tot 1974 gebouwd.
In 1963 kwam de Lancia Fulvia op de markt. De Berline uitvoering leek sterk op de grotere Lancia Flavia Berline. De Fulvia was echter voorzien van kleinere V4 motoren die ook hier de voorwielen aandreven. De Lancia Fulvia modelserie was voorzien van onafhankelijke wielophanging rondom en schijfremmen rondom. In 1965 verscheen het neusje van de zalm op Lancia Fulvia gebied; de Fulvia Coupé... deze auto zou in HF uitvoering vele, vele, internationale rally evenementen op zijn naam schrijven... Van de Fulvia verscheen ook weer een Zagato Sport uitvoering.
In 1970 zag de unieke Lancia Stratos het levenslicht, een creatie van Bertone. Deze zeer fraaie, technisch geavanceerde bolide werd, net als de Fulvia, succesvol ingezet bij rally's.
Tussen 1972 en 1984 verschenen de volgende Lancia modellen onder regie van Fiat:
De Lancia Bèta (Berlina, Coupé, Spider, HPE en Montecarlo), de Stratos opvolger Lancia Rally 037 en de Lancia Gamma sedan.
© Marc Vorgers