Jaguar Mk IV DHC, 1948
Verberg foto
Bijgewerkt: 11-April-2024 10:15

Jaguar Mk IV DHC, 1948

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Jaguar Mk IV DHC, jaar 1948. Chassisnummer 6371XX, carrosserienummer C116X, motornummer SL311X. Kleur ‘gun-metal’ grey metallic met een rood leren interieur en rood tapijt. Rode kap en ‘hood-cover’. Deze beeldschone Jaguar Mk IV Drop Head Coupe is in het verleden uitvoerig en zeer fraai gerestaureerd; de automobiel verkeert in sublieme topstaat! Deze Jaguar Mk IV heeft sinds de restauratie slechts 8352 mijl gereden. De auto is uitgerust met prachtige chroom spaakwielen die het plaatje helemaal ‘af’ maken! De originele gereedschap set is aanwezig en op de voorbumper treft u extra mistlampen aan. De cabrioletkap is een zogenaamde ‘three position hood’ die in drie standen kan worden gebruikt; gesloten, halfopen of helemaal open! Dit is een zeer bijzondere Jaguar Mk IV DHC in topconditie!

ARCHIEF | VERKOCHT

De Jaguar Mk IV 3.5 Litre DHC werd voor de tweede wereldoorlog verkocht als als SS 3.5 Litre DHC. Onder deze naam werd de auto gebouwd van 1937 tot en met 1940. Na de tweede wereldoorlog nam de Swallow Sidecar Company van William Lyons, afgekort S.S. afscheid van haar oude naam en ging voortaan verder onder de naam Jaguar. Na de oorlog werd de SS 3.5 Litre weer in productie genomen als Jaguar 3.5 Litre DHC (ook Mk IV genaamd.) Deze zeer elegante automobiel zou tot 1948 in productie blijven. Van de SS 3.5 Litre en de Jaguar Mk IV werden tussen 1937 en 1948 5424 exemplaren gebouwd in saloon en Drop Head Coupé uitvoeringen.

De Jaguar Mk IV werd opgevolgd door de Jaguar Mk V. De Mk V was grotendeels gelijk aan de Mk IV maar deze kende een nieuw ontworpen front met in de spatborden geïntegreerde koplampen en de auto was voorzien van hydraulische remmen.

Technische gegevens*

6 cilinder lijnmotor (OHV)
cilinderinhoud: 3485 cc.
carburateurs: 2 x SU
vermogen: 125 pk. bij 4250 tpm.
koppel: 246,7 Nm. bij 2000 tpm.
topsnelheid: 146,1 km/u.
acceleratie 0-96 km/u: 18 sec.
versnellingsbak: 4, handgeschakeld.
remmen: mechanische trommelremmen rondom
gewicht: 1730 kg.

*Bron: The Jaguar File

Jaguar historie

Het merk Jaguar zag voor het eerst het levenslicht in 1945. De fabriek bestond echter al langer en werd in 1922 opgericht door William Lyons en William Walmsley in Blackpool, Engeland, onder de naam Swallow Coachbuilding Co. De fabriek bouwde motorfiets zijspannen en later carrosserieën op basis van Austin Seven chassis. Toen in de jaren dertig de eigen SS (Swallow Sidecar) auto’s werden gebouwd wijzigde men de firmanaam in SS cars Ltd.
De SS cars automobielen waren conventionele saloons en drop head coupé’s zoals deze door vele andere Britse merken werden gebouwd.
Na de tweede wereldoorlog wijzigde men, om begrijpelijke redenen, de firmanaam SS cars Ltd. in Jaguar cars Ltd. En het nu beroemde en geliefde merk Jaguar was geboren.

De vooroorlogse SS modellen werden onder de naam Jaguar nog verkocht tot 1948, in dat jaar kwamen er een saloon, de MK-V, en een sportwagen, de fameuze XK 120 op de markt.
De beeldschone XK 120 met zijn nieuw ontwikkelde XK zescilinder lijnmotor werd een groot succes en is de grondlegger van de faam die het merk verworven heeft en is één van de iconen in de automobielhistorie.

De XK 120 was in staat 120 mijlen per uur te rijden, bijna 200 kilometer per uur, en was daardoor de snelste productie auto in zijn tijd. De XK 120 kostte ook nog eens veel minder dan de concurrerende productiemodellen van Aston Martin en Ferrari.

In 1951 en 1953 won Jaguar de 24 uren van Le Mans met een racer op basis van de XK 120; de Jaguar XK C (C-type) wat het merk op slag onsterfelijk zou maken. De race successen zouden in de volgende jaren worden voortgezet met de Jaguar D-type die met zijn zeer gestroomlijnde koets en schijfremmen de concurrentie voorbleef.

De XK sportwagenserie was een succes en de XK 120 evolueerde naar de XK 140 en vervolgens de XK 150. De XK typen waren beschikbaar als OTS (Open Two Seater - roadster), FHC (Fixed Head Coupé) en als DHC (Drop Head Coupé). DHC uitvoeringen van de XK 120 zijn overigens zeer zeldzaam!
Met de luxe saloons begon het succes pas echt met de introductie van de MK I in 1957 en de MK II in 1959. Deze eigenzinnige, vlot gelijnde sedan was een echte "wolf in schaapskleren". De wagen was voorzien van de krachtige 3.4 liter XK zescilinder motor waardoor de auto een topsnelheid van ca. 200 kilometer per uur had.

In 1960 neemt Jaguar het Britse merk Daimler over en zal vanaf dat ogenblik het merk Daimler gebruiken voor de superluxe, op comfort georiënteerde modellen en Jaguar voor de sportieve automobielen.

In 1961 zag de beroemde Jaguar XK E (E-type) het levenslicht. De E-type was geïnspireerd op de D-type racewagen uit de jaren vijftig en werd in eerste instantie ook ontwikkeld voor de racerij. De E-type is net als de XK een icoon in de automobielhistorie met een bijna onaards fraaie vormgeving en uitmuntende techniek. De E-type verscheen als OTS (roadster), FHC en als FHC 2+2 met een ruimer interieur en een hogere daklijn. 

Tevens werden er enkele speciale "lightweight E-types" gebouwd om de racesuccessen uit het verleden te prolongeren wat echter niet gelukt is want de concurrentie had inmiddels de technische verworvenheden van de D-type overgenomen…

In de productie van luxe saloons kwam naast de MK II een grote MK X op de markt en aansluitend op deze modellen de S-type (geëvolueerde MK II met 420 kenmerken), de 240/340 (iets eenvoudigere MK II versie) en de 420 serie. De MK X in het 420 tijdperk 420 G (grand) gedoopt worden.
In 1968 zag de Jaguar XJ het levenslicht die tot de dag van vandaag, in meervoudig geëvolueerde vorm, op de markt is.
In 1971 verschijnt er een V12 motor in de Jaguar E-type, en later in de Daimler Double six en de Jaguar XJ 12. Op dat ogenblik is het wereldwijd de enige twaalfcilinder motor in serieproductie.

Midden jaren zeventig moet de E-type het veld ruimen en komt er naast de XJ een apart gelijnde 2+2 op de markt; de XJS. Deze auto komt ook beschikbaar als cabriolet; XJS convertible.
Tot zover de klassieke periode. De Jaguar historie vanaf de jaren 1980-1990 wordt in de toekomst ingevuld.

© Marc Vorgers 

Altena Classic Service
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)524 561 122
De Vaart 23
7784 DK Gramsbergen
Nederland