Benz 1886 ‘Patentwagen’ replica
Verberg foto
Bijgewerkt: 02-October-2022 12:54

Benz 1886 ‘Patentwagen’ replica

Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Benz ‘Patentwagen’ 1886 replica, bouwjaar 2013. Kleur groen met rode accenten. Dit is een unieke en zeer getrouwe replica van de Benz ‘Patentwagen’. De originele ‘Patentwagen’ was de eerste succesvolle door een viertakt benzinemotor aangedreven ‘automobiel’ uit de historie. De wagen was gebaseerd op Benz Patent DRP 37435 van 29 januari 1886. In hetzelfde jaar introduceerde het tevens Duitse Daimler een ‘motorkoets’ met een staande eencilinder benzinemotor gebaseerd op Daimler patent DRP 34926 van 3 april 1885. De lichte mobiele viertakt benzinemotoren van Daimler en Benz luidden het begin van de automobielindustrie in. De originele Benz ‘Patentwagen’ bestaat niet meer, zelfs het Mercedes-Benz museum in Stuttgart toont een replica.

Deze gedetailleerd nagebouwde Benz kwam in december 2013 gereed na 3500 uur werk. De maatvoering en de wijze van constructie zijn voor een groot deel overgenomen van oude tekeningen, een schaalmodel, en aan de hand van metingen aan een Benz replica in het automobielmuseum te München. Alle onderdelen zijn handgemaakt. De bijgaande originele foto’s uit het boek ‘The Annals of Mercedes-Benz Motor Vehicles and Engines’ uit 1961 geven een goed beeld van de accuratesse waarmee deze replica gebouwd is.

Het eindresultaat van de 3500 uur handwerk is een sublieme en unieke replica van een der belangrijkste automobielen uit de historie. Deze Benz is een bijzondere, nee unieke, aanvulling voor een museum of private collectie.

ARCHIEF | VERKOCHT

Technische gegevens

Liggende 1 cilinder viertakt motor
(inlaat met schuif, uitlaat met kopklep)
carburatie: oppervlakte carburateur
vermogen: ca. 0.9 pk bij ca. 400 tpm.
versnellingen: 1 vaste overbrenging met band-aandrijving naar differentieel en koppeling
eindaandrijving: 2 x ketting
topsnelheid: ca.15 km/u.

Mercedes-Benz historie

Mercedes-Benz ontstond in 1926 door de fusie tussen de autofabrikanten Daimler en Benz. 
Mercedes-Benz ontpopte zich voor 1940 als de eerste grote autoproducent die auto’s echt industrieel ging vervaardigen. Voor 1940 bouwde Mercedes-Benz middenklasse auto’s, luxe saloons, sport- en racewagens. Vanaf 1934 beheerste het merk, samen met Auto Union (nu Audi) de gehele Grand Prix racerij. In deze tijd bouwde men sportwagens van absolute wereldklasse zoals de SSK, 500K en de 540K. Deze tot de verbeelding sprekende automobielen zijn tegenwoordig extreem gewilde, miljoenen guldens kostende, verzamelaarstukken…
Na de tweede wereldoorlog, in 1945, nam Mercedes-Benz allereerst de eenvoudigere auto’s weer in productie zoals de MB 170 omdat er grote behoefte was aan vervoersmiddelen.
In de jaren vijftig was Mercedes-Benz weer goed op dreef; men kwam met vele nieuwe modellen op de markt die allen werden gekenmerkt door een sterke Mercedes-Benz familie uitstraling.
De topmodellen waren de 300 modellen uit de W 186, W 188 en W 189 bouwseries.

Mercedes-Benz kenmerkte zich door vernuftige, degelijke en betrouwbare techniek, een sterke merkuitstraling, en ingehouden klasse met een sobere doch luxe Duitse sfeer.
Het raceverleden werd echter niet vergeten en weer opgepakt met de roemruchte "Silberpfeilen". Vanuit de racerij werd de legendarische Mercedes 300 SL "Gull wing" productie sportwagen ontwikkeld die in 1957 ook als roadster beschikbaar kwam.

In 1955 werd de kleinere Mercedes-Benz 190 SL voorgesteld. De vormgeving van de peperdure 300 SL sloeg zo aan dat besloten werd de 300 SL vormgeving ook op een goedkoper model toe te passen. De 190 SL was echter enkel als cabriolet verkrijgbaar. Voor de 190 SL was echter een goed passende hardtop beschikbaar waardoor de auto in een echte coupé veranderde.

In 1964 introduceerde Mercedes-Benz een limousine om de rijksten der aarde te behagen; de Mercedes-Benz 600 (W 100).. Deze limousine was ruim zes meter lang en voorzien van alle denkbare luxe. Tevens zagen in de jaren zestig onder andere de W 110, W 111 en W112 series het levenslicht en de SL opvolger werd voorgesteld; de 230 SL (W113).

In de jaren zeventig werd naast de zeer succesvolle W 123 serie de Mercedes SL opvolger voorgesteld die 19 jaar in productie zou blijven; de R 107 serie. Deze Mercedes-Benz SL was verkrijgbaar met verschillende zes cilinder lijn- en V8 motoren.

In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw ging Mercedes-Benz onverdroten door met het bouwen van kwaliteits- automobielen en sportwagens. Het merk bouwt tot de dag van vandaag nog immer automobielen met dezelfde merkkwaliteiten als in de jaren vijftig. Mercedes-Benz is een merk met een onbewogen historie, slechts even uit haar evenwicht gebracht door de tweede wereldoorlog, dat een enorm vertrouwen inboezemt en tegenwoordig als onderdeel van het grote Daimler-Benz concern nog altijd automobielen van topklasse bouwt. 

© Marc Vorgers

Altena Classic Service
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)524 561 122
De Vaart 23
7784 DK Gramsbergen
Nederland
video