Alfa Romeo Giulia 1300 Super, 1973
Alfa Romeo Giulia 1300 Super ‘Lusso’, jaar 1973. Kleur Pine Green (Pino Verde) met een cognac kleurig (Wild Boar) kunstleren interieur en zwart rubber vloerbedekking. Deze fantastische Giulia Super is afkomstig uit een verzameling. De Alfa Romeo verkeert in sublieme topstaat, als nieuw, en de auto heeft slechts 63.000 Km gereden! In het verleden is de auto nieuw gespoten in de originele kleur, de carrosserie toont perfecte passingen, subliem chroomwerk en de onderkant is net zo fraai! De auto is ook uitstekend onderhouden en door de eigenaar gekoesterd wat in elk detail te zien is. De 1300 cc viercilindermotor met twee bovenliggende nokkenassen loopt perfect en de vijfversnellingsbak schakelt uitstekend! De auto toont alle prachtige originele details en is uitgerust met de originele stalen wielen, Vredestein banden, twee buitenspiegels, een bijzonder fraaie rvs-radio-afdekplaat, houten pookknop en de originele krik. Ook is het originele instructieboekje aanwezig. Dit is een absoluut TOP-exemplaar!
ARCHIEF | VERKOCHT
De Alfa Romeo Giulia werd gebouwd tussen 1962 en 1972. De gepresenteerde Giulia 1300 TI werd in 1966 geïntroduceerd. In 1972 werd de Giulia opgevolgd door de uiterlijk iets gewijzigde Giulia Nuova.
De Alfa Romeo Giulia was het eerste model in de Giulia modelserie welke de Giulietta serie opvolgde. De Giulia sedan wordt gekenmerkt door een zeer karakteristieke carrosserie die zeer modern was in de beginjaren zestig. De carrosserie heeft zeer goede aerodynamische eigenschappen en is uitermate functioneel vormgegeven. Deze compacte sedan bood naar verhouding veel interieurruimte en was voorzien van een grote kofferbak.
De wegligging van de Giulia is zeer goed, het is een echte rijders auto. Naast de goede wegligging staan tevens de gretige Alfa viercilinders, de vijfversnellingsbak en de bekrachtigde schijfremmen rondom garant voor sportief rijgenot. De Giulia was verkrijgbaar met een 1300 cc. of 1600 cc. motor.
Technische gegevens
Vier cilinder lijnmotor DOHC
cilinderinhoud: 1290 cc.
vermogen: 82 DIN pk. bij 6000 tpm.
topsnelheid: 160 km/u.
versnellingsbak: 5 versnellingen, handbediend
gewicht: 1010 kg
Alfa Romeo historie
Alfa Romeo behoort tot de allergrootste namen in de automobiel historie. "Alfa" (Sociètà Anonima Lombardo Fabbrica Automobili) werd opgericht in 1910. Het bedrijf kreeg de uiteindelijke naam Alfa Romeo in 1915 toen Nicolo Romeo het bedrijf overnam.
Vanaf de jaren twintig bouwde Alfa Romeo sport- race- en toerwagens. De auto’s van alfa Romeo waren stuk voor stuk technische hoogstandjes; technische vindingen werden vaak direct ontwikkeld en in productie genomen. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van dubbele bovenliggende nokkenassen; Alle Alfa Romeo’s vanaf 1929 zijn ermee uitgerust…
Alfa Romeo was in de jaren dertig en het eind van de jaren veertig oppermachtig in de racerij; Alfa Romeo’s wonnen alles wat er te winnen viel zoals Le Mans en de Mille Miglia. Zelfs Enzo Ferrari racete in de jaren dertig voor Alfa Romeo en was zelfs teambaas totdat Alfa Romeo in 1938 de raceactiviteiten staakte. Enzo Ferrari begon in 1940 zijn eigen bedrijf.
Vóór de tweede wereldoorlog bouwde Alfa Romeo vooral zogenaamde "rolling chassis" die door de befaamde Italiaanse carrossiers, zoals Touring en Zagato, van de fraaiste carrosseriën werden voorzien. De basis voor deze creaties veelal de 6C chassis/zes-cilinder motor- combinatie met de volgende motoren; 1750-55 pk. (vanaf 1929), 1900-68 pk. (vanaf 1933), 2300 68-95 pk. (vanaf 1934) 2500 87-110 pk. (vanaf 1939).
Naast de 6C chassis/motorcombinatie werd vanaf 1931 de 8C leverbaar. Deze basis werd vooral gebruikt voor race- en sportwagens. De 8C motor was een achtcilinder in lijn voorzien van een inlaatlucht compressor, "dry-sump" smering en 150 pk. vermogen. Alle vooroorlogse Alfa Romeo’s waren overigens rechts gestuurd.
Eind jaren veertig werd enkel de 6C 2500 nog maar verkocht die al ruim tien jaar in productie was. Juist op tijd realiseerde men zich bij Alfa Romeo dat de markt voor dit type, erg dure, auto’s kleiner werd en men besloot een andere weg in te slaan.
In 1949 zag de Alfa Romeo 1900 het levenslicht; de eerste Alfa Romeo met een zelfdragende carrosserie die geheel in de Alfa fabriek, aan de lopende band, werd gebouwd. De 1900 serie liep door tot 1958. Begin jaren vijftig pakte Alfa Romeo de racerij weer op met vooroorlogse racewagens en won…met Fangio achter het stuur!
Vanaf 1954 kwam de Giulietta serie op de markt en vervolgens in 1962 de Giulia serie, stuk voor stuk series waarin juweeltjes van auto’s voorkwamen met name de Sprint en de Spider uitvoeringen. Al deze auto’s waren voorzien van volledig aluminium motorblokken, bovenliggende nokkenassen en vijf versnellingsbakken.
Alfa Romeo en Mercedes-Benz zijn de automerken met de grootste race historie die zich uitstrekte over de eerste helft van de twintigste eeuw. In de jaren 1990 herinnerde daar helaas weinig meer aan. Aan de racerij werd reeds decennia niet meer deelgenomen en de Alfetta serie als opvolger van de Giulia serie verkocht niet erg best.
Door het Alfasud avontuur, met gebruikmaking van slecht staal voor de carrosserieën, vergooide Alfa Romeo haar faam in de ogen van de consument. De Alfasud roestte, bij wijze van spreken, al in de folder en het heeft Alfa Romeo tien jaar gekost om het zwaar gekreukte imago op te vijzelen. De Alfasud was overigens een zeer fraaie auto met excellente rijeigenschappen en niet te versmaden techniek waarvan er tot 1987 meer dan 1 miljoen werden verkocht.
In de jaren tachtig ging het erg slecht met Alfa Romeo en het bedrijf werd in 1987 overgenomen door Fiat.
Met de komst van de Alfa Romeo typen 33, 75 en 164 heeft men bij Alfa Romeo nog lang strijd gevoerd om kwalitatief op niveau van de concurrentie te komen wat helaas niet gelukt is; hoewel liefhebbers de auto's toch bleven kopen.
Pas de laatste jaren begint Alfa Romeo weer een beetje van haar glans terug te krijgen, de Spider en GTV van de jaren negentig waren een schot in de roos en de 145, 146 en 155 typen waren aanzetten om weer een rol van betekenis te gaan spelen in het middenklasse segment. De daaropvolgende 156, 166 en 147 zetten Alfa Romeo weer echt op de verlanglijst van menig autoliefhebber.
© Marc Vorgers