Facel Vega project cars for sale | Te koop
Amicale Facel Holland (AFH) heeft een aantal Facel Vega projectauto's op voorraad om te restaureren. De “als-is” prijzen staan vermeld, vraag om een restauratieprijsraming als u een van deze schoonheden liever laat restaureren door AFH.
Facel Vega auto's zijn zeer zeldzaam. De totale productie van alle modellen overschreed net de 3000 auto's. Schitterende exemplaren zijn al in bezit van liefhebbers, verzamelaars en investeerders. Wij hebben de volgende projectauto's op voorraad:
FACEL VEGA type Facellia F2 Coupé, bouwjaar 1962. Klik hier om de verkooppresentatie te bekijken.
FACEL VEGA type FV4, bouwjaar 1957, nieuw geleverd in USA, chassisnummer FV4-57-231 (NY-5), Chrysler C-300B Hemi V8 354 cui/5,8 L, dubbele viervoudige carburateurs, 2 traps Powerflite automaat met drukknopbediening, trommelremmen, stuurbekrachtiging, nog in originele lak (Blanc Paille) met groen lederen interieur, groen getint glas. Bijzonderheden: zeer geschikt restauratieproject, onverknoeide auto in nog volledig originele staat en “numbers matching”, heel weinig roest in de carrosserie, komt van tweede eigenaar en heeft slechts 33.000 Miles sinds nieuw gereden. 100 % compleet, inclusief originele HMV Radio, al het boordgereedschap en reservewiel. Totaal zijn er 69 FV4 gebouwd, dit exemplaar komt uit de eerste FV4 serie van 37 stuks. De auto heeft een US Title en EU invoerdocumenten. Foto’s van de auto in zijn huidige staat zijn op aanvraag beschikbaar. Prijs: € 60.000, -.
FACEL VEGA type FV4, bouwjaar 1957, nieuw geleverd in USA, chassisnummer FV4-57-232 (NY-11), Chrysler C-300B Hemi V8 354 cui/5,8 L, dubbele viervoudige carburateurs, 2-traps Powerflite automaat met drukknopbediening, schijfremmen (upgrade), stuurbekrachtiging, huidige lak donkergrijs (originele kleur was Gris Richelieu) met rood lederen interieur, groen getint glas. Bijzonderheden: zeer geschikt restauratieproject, onverknoeide auto in nog originele staat (met uitzondering van de upgrade naar schijfremmen) en “matching numbers”, heel weinig roest in de carrosserie, Mile-stand 53.000 (moet haast wel juist zijn sinds nieuw). 100% compleet, inclusief “period” radio, al het boordgereedschap en reservewiel. Totaal zijn er 69 FV4 gebouwd, dit exemplaar komt uit de eerste FV4 serie van 37 stuks. De auto heeft een US “Title” en EU-invoerdocumenten. Foto’s, genomen vlak vóór verscheping naar Nederland, alsook in zijn huidige staat zijn op aanvraag beschikbaar. Er is bij AFH intussen al een begin gemaakt met de restauratiewerkzaamheden (demontage, klaar maken van onderdelen voor b.v. verchromen, polijsten, revisie), restauratie van diverse afgekomen onderdelen; deze werkzaamheden zijn in de huidige prijs van dit project (per medio maart 2025) inbegrepen. Werkzaamheden na medio maart 2025 kunnen afzonderlijk in rekening worden gebracht (in overleg met de koper). Prijs: € 60.000, -.
De Facel Vega HK 500 werd, door FACEL directeur en eigenaar Jean Daninos zelf, beschouwd als de beste Facel ooit gebouwd. De HK 500 was lange tijd de snelste vier-persoons productieauto ter wereld met een topsnelheid van maar liefst 240 kilometer per uur (met handschakeling).
De Facel Vega HK 500 is een zeer luxe auto die erg fraai is afgewerkt en veel mooie details laat zien. Het interieur is koninklijk te noemen met een aan weerszijden gekromd houten dashboard en zeer fraaie verchroomde hevels en schakelaars, de lederen zetels zijn van uitzonderlijk hoog niveau en het comfort navenant.
De auto is voorzien van alle elektrische snufjes die in die tijd op de Amerikaanse markt werden toegepast. De robuust uitgevoerde elektrische ramen en de automaat met drukknoppen zijn zeer betrouwbaar en werken altijd. Chroom werd op de HK 500 nauwelijks toegepast; bumpers, spiegels en sierlijsten zijn vervaardigd van roestvrijstaal.
De auto is gebouwd op een stalen buizenchassis waarin de sterke 6.2 liter Chrysler V8 is opgehangen. Het onderstel heeft aan de voorzijde onafhankelijke wielophanging met schroefveren en achter een starre as met bladveren. Vanaf 1960 is de HK500 voorzien van schijfremmen rondom.
Technische gegevens
6.2 liter V8 motor
twee Carter viervoudige carburateurs
vermogen: 390 pk. bij 5400 tpm.
topsnelheid: 240 km/u.
versnellingsbak: 4 versnellingen, handschakeling
remmen: schijfremmen rondom (Dunlop)
gewicht: 1880 kg.
Facel Vega historie
FACEL; Forges et Ateliers de Construction d'Eure et de Loir SA begon in 1938 als fabrikant van roestvrijstalen producten, onder andere voor de vliegtuigindustrie. Na de tweede wereldoorlog bouwde FACEL carrosseriën voor Simca, Ford Frankrijk en Panhard. FACEL werd geleid door Jean Daninos.
Jean Daninos droomde van een eigen superauto; een "Grand Routier" wat staat voor een luxe, comfortabele en praktische vierpersoons sportauto. In 1954 kwam FACEL met haar eerste eigen auto op de markt de FACEL VEGA FV-1 die voorzien was ven een sterke en betrouwbare Amerikaanse V8 motor van Chrysler.
Door de toepassing van de Chryslermotor was Facel één van de eerste fabrikanten die een Europees gestileerd koetswerk combineerden met een grote betrouwbare Amerikaanse V8...
De Facel Vega's waren duur maar werden goed verkocht vooral zeer rijke mensen en filmsterren kochten Facel Vega's. In de loop van de tijd werden de opvolgende typen door vele verbeteringen steeds duurder. Zo volgden na de FV-1, de FV-2 t/m FV-4, HK 500, Exellence, Facel II, Facellia, Facel III en de Facel 6.
Facel liet eind jaren vijftig een eigen motor ontwikkelen voor toepassing in een kleiner model, de Facellia. Deze motoren hadden echter zoveel kinderziekten dat het bedrijf door de vele garantieclaims financieel aan de grond raakte. De laatste Facels werden uitgerust met Volvo P1800 (Facel III) en 150 pk Austin Healey zescilinder motoren (Facel 6).
In 1964 hield het trotse merk op te bestaan. Tot de dag van vandaag worden Facel Vega's door liefhebbers gekoesterd.
Dit zeer speciale merk kunnen we scharen onder merken als Rolls-Royce, Bentley en Lagonda. Hoewel Facel geen eigen motoren maakte kunnen we zeggen dat het merk betreffende de grote "Grand Routiers" auto's van absolute topklasse produceerde die ook nu nog diepe indruk maken.
© Marc Vorgers