Facel Vega HK-500 Body
Verberg foto
Bijgewerkt: 17-April-2024 13:01

Facel Vega HK-500 Body & Chassis Restoration

Informatie
Model informatie
Merkhistorie

De carrosserie en het chassis van deze fantastische Facel Vega HK-500 zijn door Amicale Facel Holland voor een opdrachtgever naar topconditie gerestaureerd. De auto heeft jarenlang in stukken opgeslagen gestaan ​​in een droge garage. De carrosserie werd ooit in stukken gesneden om ruimte te besparen; De voorkant, de achterkant en het dak kwamen als een grote puzzel in onze werkplaats aan en de vloer ontbrak. De motorkap paste niet goed, wij constateerden dat er een Facel Vega Excellence motorkap zonder HK-500 luchtinlaat bij de auto zat. De restauratie begon met het monteren van de carrosseriedelen op het originele chassis om de carrosserie met de juiste afmetingen en pasvorm te reconstrueren. Om de plaatwerk reconstructie te versnellen, werden alle ontbrekende- en reparatieplaatdelen lasergesneden vanaf eigen HK-500 CAD-bestanden. Een andere HK-500 was beschikbaar om de originele details te controleren tijdens het reconstrueren van de carrosserie. In juli 2021 was de restauratie van de carrosserie, het chassis en de ophanging voltooid en zijn het glas en de RVS sierdelen gemonteerd. De restauratie wordt gecompleteerd door de opdrachtgever.

Deze Facel Vega HK-500 carrosserie was de slechtste basis voor restauratie die we sinds 1995 hebben gehad bij Amicale Facel Holland. Hierbij presenteren wij een uitgebreide fotoreportage van deze zeer grondige carrosserierestauratie!

De Facel Vega HK 500 werd, door FACEL directeur en eigenaar Jean Daninos zelf, beschouwd als de beste Facel ooit gebouwd. De HK 500 was lange tijd de snelste vier-persoons productieauto ter wereld met een topsnelheid van maar liefst 240 kilometer per uur (met handschakeling).
De Facel Vega HK 500 is een zeer luxe auto die erg fraai is afgewerkt en veel mooie details laat zien. Het interieur is koninklijk te noemen met een aan weerszijden gekromd houten dashboard en zeer fraaie verchroomde hevels en schakelaars, de lederen zetels zijn van uitzonderlijk hoog niveau en het comfort navenant.
De auto is voorzien van alle elektrische snufjes die in die tijd op de Amerikaanse markt werden toegepast. De robuust uitgevoerde elektrische ramen en de automaat met drukknoppen zijn zeer betrouwbaar en werken altijd. Chroom werd op de HK 500 nauwelijks toegepast; bumpers, spiegels en sierlijsten zijn vervaardigd van roestvrijstaal.
De auto is gebouwd op een stalen buizenchassis waarin de sterke 6.2 liter Chrysler V8 is opgehangen. Het onderstel heeft aan de voorzijde onafhankelijke wielophanging met schroefveren en achter een starre as met bladveren. Vanaf 1960 is de HK500 voorzien van schijfremmen rondom. 

Technische gegevens

6.2 liter V8 motor
twee Carter "four barrel" carburateurs
vermogen: 390 pk. bij 5000 tpm.
topsnelheid: 235 km/u.
versnellingsbak: 4 versnellingen, handschakeling
gewicht: 1880 kg.

Facel Vega historie

FACEL; Forges et Ateliers de Construction d'Eure et de Loir SA begon in 1938 als fabrikant van roestvrijstalen producten, onder andere voor de vliegtuigindustrie. Na de tweede wereldoorlog bouwde FACEL carrosseriën voor Simca, Ford Frankrijk en Panhard. FACEL werd geleid door Jean Daninos.
Jean Daninos droomde van een eigen superauto; een "Grand Routier" wat staat voor een luxe, comfortabele en praktische vierpersoons sportauto. In 1954 kwam FACEL met haar eerste eigen auto op de markt de FACEL VEGA FV-1 die voorzien was ven een sterke en betrouwbare Amerikaanse V8 motor van Chrysler.

Door de toepassing van de Chryslermotor was Facel één van de eerste fabrikanten die een Europees gestileerd koetswerk combineerden met een grote betrouwbare Amerikaanse V8...

De Facel Vega's waren duur maar werden goed verkocht vooral zeer rijke mensen en filmsterren kochten Facel Vega's. In de loop van de tijd werden de opvolgende typen door vele verbeteringen steeds duurder. Zo volgden na de FV-1, de FV-2 t/m FV-4, HK 500, Exellence, Facel II, Facellia, Facel III en de Facel 6.

Facel liet eind jaren vijftig een eigen motor ontwikkelen voor toepassing in een kleiner model, de Facellia. Deze motoren hadden echter zoveel kinderziekten dat het bedrijf door de vele garantieclaims financieel aan de grond raakte. De laatste Facels werden uitgerust met Volvo P1800 (Facel III) en 150 pk Austin Healey zescilinder motoren (Facel 6).

In 1964 hield het trotse merk op te bestaan. Tot de dag van vandaag worden Facel Vega's door liefhebbers gekoesterd.
Dit zeer speciale merk kunnen we scharen onder merken als Rolls-Royce, Bentley en Lagonda. Hoewel Facel geen eigen motoren maakte kunnen we zeggen dat het merk betreffende de grote "Grand Routiers" auto's van absolute topklasse produceerde die ook nu nog diepe indruk maken.

© Marc Vorgers 

Amicale Facel Holland
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)529 481 385
De Vesting 24
7722 GA Dalfsen
Nederland