Facel Vega FV2B, 1956 restoration
Verberg foto
Bijgewerkt: 17-April-2024 13:01

Facel Vega FV2B, 1956 restoration

Motorgeluid
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Deze prachtige Facel Vega FV2B uit 1956 werd volledig gerestaureerd door Amicale Facel Holland (AFH). De auto werd volledig gedemonteerd en ‘body off’ gerestaureerd. Het plaatwerk werd vanaf de blanke plaat gerestaureerd en voorzien van prachtige nieuwe lak in de kleur ‘torch red’. Het chassis en de mechaniek werden ook volledig onder handen genomen. Er werden vele nieuwe onderdelen gebruikt die door AFH nieuw gefabriceerd en wereldwijd geleverd worden. Het interieur werd ook uitvoerig gerestaureerd. Het stalen dashboard werd opnieuw kunstig ‘gehout’ en alle meters werden gerestaureerd en gereviseerd. Het originele zwarte leer werd geconditioneerd en opnieuw toegepast om de klassieke sfeer van het interieur te behouden.
De Facel Vega werd aangekocht door een Duitse klant die nog een aantal veiligheid verhogende modificaties liet doorvoeren. Zo werden er hoofdsteunen aangebracht en veiligheidsgordels. De auto was al te zien op het concours dÉlégance Paleis het Loo 2014 en onlangs heeft de eigenaar met de automobiel deelgenomen Silvretta Classic Rallye door Oostenrijk en Zwitserland.

Neem contact op met AFH indien u uw Facel Vega naar topstaat wilt laten restaureren.

 

Technische gegevens*

V8 motor (Chrysler HEMI S-24)
cilinderinhoud: 5413 cc.
carburateur: Carter 'four barrel' WCFB
vermogen: 285 bhp (SAE) bij 4400 tpm.
topsnelheid: ca. 200 km/u.
versnellingsbak: 4, handgeschakeld (Pont-a-Mousson)
gewicht: 1660 kg.

*Bron: Facel Vega 'Grand Luxe Sportif'

Facel Vega historie

FACEL; Forges et Ateliers de Construction d'Eure et de Loir SA begon in 1938 als fabrikant van roestvrijstalen producten, onder andere voor de vliegtuigindustrie. Na de tweede wereldoorlog bouwde FACEL carrosseriën voor Simca, Ford Frankrijk en Panhard. FACEL werd geleid door Jean Daninos.
Jean Daninos droomde van een eigen superauto; een "Grand Routier" wat staat voor een luxe, comfortabele en praktische vierpersoons sportauto. In 1954 kwam FACEL met haar eerste eigen auto op de markt de FACEL VEGA FV-1 die voorzien was ven een sterke en betrouwbare Amerikaanse V8 motor van Chrysler.

Door de toepassing van de Chryslermotor was Facel één van de eerste fabrikanten die een Europees gestileerd koetswerk combineerden met een grote betrouwbare Amerikaanse V8...

De Facel Vega's waren duur maar werden goed verkocht vooral zeer rijke mensen en filmsterren kochten Facel Vega's. In de loop van de tijd werden de opvolgende typen door vele verbeteringen steeds duurder. Zo volgden na de FV-1, de FV-2 t/m FV-4, HK 500, Exellence, Facel II, Facellia, Facel III en de Facel 6.

Facel liet eind jaren vijftig een eigen motor ontwikkelen voor toepassing in een kleiner model, de Facellia. Deze motoren hadden echter zoveel kinderziekten dat het bedrijf door de vele garantieclaims financieel aan de grond raakte. De laatste Facels werden uitgerust met Volvo P1800 (Facel III) en 150 pk Austin Healey zescilinder motoren (Facel 6).

In 1964 hield het trotse merk op te bestaan. Tot de dag van vandaag worden Facel Vega's door liefhebbers gekoesterd.
Dit zeer speciale merk kunnen we scharen onder merken als Rolls-Royce, Bentley en Lagonda. Hoewel Facel geen eigen motoren maakte kunnen we zeggen dat het merk betreffende de grote "Grand Routiers" auto's van absolute topklasse produceerde die ook nu nog diepe indruk maken.

© Marc Vorgers 

Amicale Facel Holland
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)529 481 385
De Vesting 24
7722 GA Dalfsen
Nederland