Facel Vega Facel 3 1963 restoration
Verberg foto
Bijgewerkt: 28-March-2024 19:41

Facel Vega Facel 3 1963 restoration

Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Deze Facel Vega Facel 3 uit 1963 ondergaat een volledige carrosserierestauratie bij Amicale Facel Holland. Elders werd de auto gedemonteerd en werden er enige plaatwerk reparaties uitgevoerd. Zoals u op de foto's kunt zien (auto in grijze primer) is het eerder uitgevoerde werk van een zeer slechte kwaliteit ... Wij zijn begonnen met de plaatwerkrestauratie van de carrosserie. Op de foto’s is duidelijk te zien dat de carrosserie in een vrij slechte staat verkeert. Roest heeft de meeste lagere hoeken en randen weggevreten. Veel delen van de vloer moeten ook worden vernieuwd, dit is niet de eenvoudigste klus omdat de Facel 3-carrosserie is vast gelast aan het stalen chassis.
Update: al het plaatwerk is gedaan en de auto is in de oorspronkelijke kleur geverfd. Momenteel wordt deze fijne Facel 3 tot in de perfectie opgebouwd.

Wordt vervolgd.

Bijgaand een fraai voorbeeld van de restauratievaardighedendie men aantreft bij Amicale Facel Holland. Deze Facel III werd in opdracht naar topstaat gerestaureerd in 2001/2002. De automobiel werd gerestaureerd naar topstaat waarbij het prachtige originele leder werd teruggeplaatst. Deze Facel III uit 1963 is uitgerust met een robuuste Volvo B20 viercilinder motor. Deze motor heeft een cilinderinhoud van 1998 cc. en heeft een vermogen van 130 pk. De motor is voorzien van twee S.U. carburateurs. In 1963 en 1964 werden er slechts 432 Facel III's gebouwd.

Technische gegevens

4 cilinder Volvo B20 motor
2 S.U. carburateurs
cilinderinhoud: 1998 cc.
vermogen: ca. 130 pk.
topsnelheid: ca. 180 km/u.
versnellingsbak: 4 versnellingen, handgeschakeld
gewicht 1050 kg.

Facel Vega historie

FACEL; Forges et Ateliers de Construction d'Eure et de Loir SA begon in 1938 als fabrikant van roestvrijstalen producten, onder andere voor de vliegtuigindustrie. Na de tweede wereldoorlog bouwde FACEL carrosseriën voor Simca, Ford Frankrijk en Panhard. FACEL werd geleid door Jean Daninos.
Jean Daninos droomde van een eigen superauto; een "Grand Routier" wat staat voor een luxe, comfortabele en praktische vierpersoons sportauto. In 1954 kwam FACEL met haar eerste eigen auto op de markt de FACEL VEGA FV-1 die voorzien was ven een sterke en betrouwbare Amerikaanse V8 motor van Chrysler.

Door de toepassing van de Chryslermotor was Facel één van de eerste fabrikanten die een Europees gestileerd koetswerk combineerden met een grote betrouwbare Amerikaanse V8...

De Facel Vega's waren duur maar werden goed verkocht vooral zeer rijke mensen en filmsterren kochten Facel Vega's. In de loop van de tijd werden de opvolgende typen door vele verbeteringen steeds duurder. Zo volgden na de FV-1, de FV-2 t/m FV-4, HK 500, Exellence, Facel II, Facellia, Facel III en de Facel 6.

Facel liet eind jaren vijftig een eigen motor ontwikkelen voor toepassing in een kleiner model, de Facellia. Deze motoren hadden echter zoveel kinderziekten dat het bedrijf door de vele garantieclaims financieel aan de grond raakte. De laatste Facels werden uitgerust met Volvo P1800 (Facel III) en 150 pk Austin Healey zescilinder motoren (Facel 6).

In 1964 hield het trotse merk op te bestaan. Tot de dag van vandaag worden Facel Vega's door liefhebbers gekoesterd.
Dit zeer speciale merk kunnen we scharen onder merken als Rolls-Royce, Bentley en Lagonda. Hoewel Facel geen eigen motoren maakte kunnen we zeggen dat het merk betreffende de grote "Grand Routiers" auto's van absolute topklasse produceerde die ook nu nog diepe indruk maken.

© Marc Vorgers 

Amicale Facel Holland
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)529 481 385
De Vesting 24
7722 GA Dalfsen
Nederland