Facel Vega Facel 2, 1962 restoration
Verberg foto
Bijgewerkt: 28-March-2024 19:41

Facel Vega Facel 2, 1962 restoration

Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Deze indrukwekkende Facel Vega Facel II uit 1962 werd nieuw verkocht met de 400 SAE pk sterke Chrysler 413 V8-motor uitgerust met twee Carter viertraps carburateurs en de Pont-à-Mousson handgeschakelde vierversnellingsbak. Deze fraaie automobiel werd in maart 2022 opgeleverd na een volledige restauratie naar topconditie voor de Franse eigenaar.

De restauratie. De Facel II werd volledig gestript. De carrosserie is ontlakt in een speciaal dompelbadproces waarbij alle lak-, lijm en tectyl lagen van het metaal verwijderd worden. De carrosserie van deze Facel II is tot aan de taillelijn herbouwd met nieuw plaatwerk. Aan de linkerkant is in het verleden wat plaatwerk vernieuwd (delen van de deur en van het achterspatbord). Na de plaatwerkrestauratie is de carrosserie door een gespecialiseerde firma voorzien van een KTL (dompelbad) coating. De KTL-primer bereikt alle metalen oppervlakken van de carrosserie, ook in alle naden en holle ruimtes. De V8-motor is volledig gereviseerd en gerestaureerd. Op de foto’s ziet u de monteurs bezig met het monteren van de zuigers op de drijfstangen. De zuigerpennen zijn in droogijs gekoeld tot -78 graden Celsius (krimp) terwijl de drijfstangen aan de zuigerkant tot enkele honderden graden verwarmd zijn (uitzetting) om de pennen te plaatsen. De montage moet zeer snel gebeuren, na enkele seconden zet de gekoelde pistonpen uit en het gat in de drijfstang krimpt, waardoor de pistonpen stevig op zijn plaats blijft zitten. Het chassis is volledig gerestaureerd en opgebouwd met de montage van de motor, versnellingsbak, ophanging en alle andere mechanische componenten. Na terugkeer van de KTL-gecoate carrosserie, is deze strakgemaakt en voorzien van een hoogwaardig 2K metallic laksysteem. Aansluitend zijn het rollende chassis en de carrosserie samengevoegd en voorbereid om naar onze bekledingspartner gebracht te worden. Na terugkeer met een prachtig nieuw interieur zijn de laatste delen gemonteerd. Daarna is de auto gedurende 500 kilometers getest en afgesteld voordat deze aan de Franse eigenaar is afgeleverd.

Neem contact met ons op als u uw Facel Vega automobiel volledig en tot in de puntjes wilt laten restaureren. Ook voor omvangrijke reparaties, deelrestauraties en revisies kunt u bij ons terecht.

De Facel Vega Facel II is de opvolger van de roemruchte Facel Vega HK 500. Het onderstel van de Facel II is identiek aan dat van zijn voorganger; stalen buizenchassis, onafhankelijke wielophanging met schroefveren voor, een starre as met bladveren achter en schijfremmen rondom. De Facel II is echter voorzien van krachtigere Chrysler V8 motoren met 6.2 en 6.7 liter cilinderinhoud en 390 respectievelijk 400 pk. De 6.7 liter motor is voorzien van twee viervoudige carburateurs.

De carrosserie van de Facel II lijkt in niets meer op die van de HK 500 behalve dat ook deze carrosserie weer veel fraaie stilistische details laat zien. De achterzijde en zijruitpartij hebben zelfs al kenmerken die we deze dagen terug vinden in het "new edge" design van Ford en de conceptcars van Cadillac; een afwisseling van scherpe hoeken en vloeiende rondingen.

De Facel II heeft kunstig gemaakte panoramische voor- en achterruiten en zeer fraai geïntegreerde richtingaanwijzers bovenop de achterflanken.
Het interieur is net als bij de HK 500 koninklijk te noemen; een zeer fraai, naar de hoeken rond weglopend, houten dashboard, schakelaars en hevels die met zorg zijn gemaakt en voorzien van lederen zetels die subliem zitten. De Facel II is voorzien van veel Amerikaanse snufjes die in de jaren zestig in Amerika gemeengoed werden, robuust uitgevoerd en zeer betrouwbaar. De Facel II was een zeer luxe, dure auto, waarvan er 183 gebouwd zijn. In de jaren 1962 en 1963 was de Facel II één van de snelste productieauto's ter wereld net als de HK 500 in de jaren ervoor.

Technische gegevens

6.7 liter Chrysler Wedge V8 motor
carburateur: 2 x viervoudige Carter AFB carburateur
vermogen: 400 SAE pk. bij 5400 tpm.
versnellingen: 4 versnellingen handgeschakeld (Pont-a-Mousson)
topsnelheid: 240 km/u.
remmen: schijfremmen rondom
gewicht: 1800 kg.

Facel Vega historie

FACEL; Forges et Ateliers de Construction d'Eure et de Loir SA begon in 1938 als fabrikant van roestvrijstalen producten, onder andere voor de vliegtuigindustrie. Na de tweede wereldoorlog bouwde FACEL carrosseriën voor Simca, Ford Frankrijk en Panhard. FACEL werd geleid door Jean Daninos.
Jean Daninos droomde van een eigen superauto; een "Grand Routier" wat staat voor een luxe, comfortabele en praktische vierpersoons sportauto. In 1954 kwam FACEL met haar eerste eigen auto op de markt de FACEL VEGA FV-1 die voorzien was ven een sterke en betrouwbare Amerikaanse V8 motor van Chrysler.

Door de toepassing van de Chryslermotor was Facel één van de eerste fabrikanten die een Europees gestileerd koetswerk combineerden met een grote betrouwbare Amerikaanse V8...

De Facel Vega's waren duur maar werden goed verkocht vooral zeer rijke mensen en filmsterren kochten Facel Vega's. In de loop van de tijd werden de opvolgende typen door vele verbeteringen steeds duurder. Zo volgden na de FV-1, de FV-2 t/m FV-4, HK 500, Exellence, Facel II, Facellia, Facel III en de Facel 6.

Facel liet eind jaren vijftig een eigen motor ontwikkelen voor toepassing in een kleiner model, de Facellia. Deze motoren hadden echter zoveel kinderziekten dat het bedrijf door de vele garantieclaims financieel aan de grond raakte. De laatste Facels werden uitgerust met Volvo P1800 (Facel III) en 150 pk Austin Healey zescilinder motoren (Facel 6).

In 1964 hield het trotse merk op te bestaan. Tot de dag van vandaag worden Facel Vega's door liefhebbers gekoesterd.
Dit zeer speciale merk kunnen we scharen onder merken als Rolls-Royce, Bentley en Lagonda. Hoewel Facel geen eigen motoren maakte kunnen we zeggen dat het merk betreffende de grote "Grand Routiers" auto's van absolute topklasse produceerde die ook nu nog diepe indruk maken.

© Marc Vorgers 

Amicale Facel Holland
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)529 481 385
De Vesting 24
7722 GA Dalfsen
Nederland