Facel Vega FV2B convertible, 1956
Verberg foto
Bijgewerkt: 28-March-2024 19:41

Facel Vega FV2B convertible, 1956

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

In de jaren 1955 en 1956 werden er slechts 103 Facel FV2 en FV2B modellen gebouwd. Cabriolets zijn zeer zeldzaam, er werden 11 cabriolets gebouwd van de modellen FV1, FV2, FV2B en FV3.

ARCHIEF | VERKOCHT

De "Vega" zag het levenslicht in 1954 als eerste van de imposante reeks Facel Vega automobielen. De Facel FV1 was uitgerust met een krachtige 4.7 liter V8 motor.
In 1955 werd de Facel Vega FV2 geïntroduceerd. Ten opzichte van de FV1 was de FV2 voorzien van een indrukwekkende panoramische voorruit en een dashboard met houtmotief. In 1956 kreeg de Facel Vega FV2 een grotere 5.4 liter V8 motor waardoor de type aanduiding veranderde naar FV2B.
De Facel Vega modellen hadden, in de jaren vijftig en zestig van de twintigste eeuw, een meer dan fantastische wegligging en de automobielen werden bovendien zeer luxueus uitgerust. Een volledig lederen interieur, koninklijke zetels en elektrisch bedienbare ramen stonden garant voor groot comfort. Ook de aandrijflijn droeg hieraan zijn steentje bij, de grote, betrouwbare V8 motor werd betrokken van Chrysler. Deze motor stelde de Facel Vega modellen in staat moeiteloos, in alle rust, hoge kruissnelheden aan te houden.
Alle prachtig glimmende carrosserie details werden vervaardigd van roestvast staal, wat van Facel natuurlijk te verwachten was. In 1955 en 1956 werden er slechts 103 Facel FV2 en FV2B modellen gebouwd. Cabriolets zijn uitermate zeldzaam, van alle achtcilinder Facel Vega modellen die in tien jaar werden gebouwd waren er slechts 11 cabriolet uitvoeringen.   

Technische gegevens

V8 motor Hemi, type Fireflite
cilinderinhoud: 5413 cc.
vermogen: 285 pk. bij 4400 tpm.
topsnelheid: 200 km/u.
versnellingsbak: tweetraps Powerflite automaat.
remmen: trommelremmen met bekrachtiging
gewicht: 1660 kg.

Facel Vega historie

FACEL; Forges et Ateliers de Construction d'Eure et de Loir SA begon in 1938 als fabrikant van roestvrijstalen producten, onder andere voor de vliegtuigindustrie. Na de tweede wereldoorlog bouwde FACEL carrosseriën voor Simca, Ford Frankrijk en Panhard. FACEL werd geleid door Jean Daninos.
Jean Daninos droomde van een eigen superauto; een "Grand Routier" wat staat voor een luxe, comfortabele en praktische vierpersoons sportauto. In 1954 kwam FACEL met haar eerste eigen auto op de markt de FACEL VEGA FV-1 die voorzien was ven een sterke en betrouwbare Amerikaanse V8 motor van Chrysler.

Door de toepassing van de Chryslermotor was Facel één van de eerste fabrikanten die een Europees gestileerd koetswerk combineerden met een grote betrouwbare Amerikaanse V8...

De Facel Vega's waren duur maar werden goed verkocht vooral zeer rijke mensen en filmsterren kochten Facel Vega's. In de loop van de tijd werden de opvolgende typen door vele verbeteringen steeds duurder. Zo volgden na de FV-1, de FV-2 t/m FV-4, HK 500, Exellence, Facel II, Facellia, Facel III en de Facel 6.

Facel liet eind jaren vijftig een eigen motor ontwikkelen voor toepassing in een kleiner model, de Facellia. Deze motoren hadden echter zoveel kinderziekten dat het bedrijf door de vele garantieclaims financieel aan de grond raakte. De laatste Facels werden uitgerust met Volvo P1800 (Facel III) en 150 pk Austin Healey zescilinder motoren (Facel 6).

In 1964 hield het trotse merk op te bestaan. Tot de dag van vandaag worden Facel Vega's door liefhebbers gekoesterd.
Dit zeer speciale merk kunnen we scharen onder merken als Rolls-Royce, Bentley en Lagonda. Hoewel Facel geen eigen motoren maakte kunnen we zeggen dat het merk betreffende de grote "Grand Routiers" auto's van absolute topklasse produceerde die ook nu nog diepe indruk maken.

© Marc Vorgers 

Amicale Facel Holland
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)529 481 385
De Vesting 24
7722 GA Dalfsen
Nederland