Facel Vega Facel 6 cabriolet, 1964
Verberg foto
Bijgewerkt: 28-March-2024 12:38

Facel Vega Facel 6 cabriolet, 1964

Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Facel Vega Facel 6 Cabriolet, bouwjaar 1964. Eerste Franse registratie 13-11-1965. Kleur blauw metallic (‘Bleu Facel Irisé’, originele fabriekskleur) gecombineerd met een zwartleren interieur, zwart tapijt en een zwarte soft-top. Deze prachtige Facel Vega Facel 6 is een zeer speciale en zeldzame klassieke automobiel. Slechts 40 Facel 6-exemplaren werden gebouwd, waarvan slechts acht cabriolet-uitvoeringen. Van slechts vijf Facel 6 cabriolets is het bestaan nog bekend. De zescilinder Facel 6 is ontwikkeld uit de Facellia en de Facel 3 viercilindermodellen. De Facel 6 werd ten opzichte van de voorgangers sterk verbeterd en hoger in de markt geplaatst. Met meer luxe, meer comfort, een zescilinder Austin Healey-motor van 150 pk, een beter chassis en dezelfde versnellingsbak en achteras als de V8 modellen, werden de prestaties en de uitstraling dichtbij de grotere V8 modellen gebracht! Maar nu in een compacter cabrioletmodel!
In opdracht van een klant is deze mooie Facel Vega Facel 6 in de jaren 2012 - 2014 volledig gerestaureerd door Amicale Facel Holland (AFH). Tijdens de restauratie werd de auto uitgerust met EZ elektrische stuurbekrachtiging en krachtigere schijfremmen op de voorwielen. Sinds de voltooiing van de restauratie is de auto bij AFH gestald; de klant wilde met deze linksgestuurde (LHD) auto niet in zijn eigen land rijden. De auto heeft dus heel weinig gereden sinds de voltooiing van de restauratie. Deze zeldzame Facel Vega Facel 6 verkeert in perfecte staat; concours!
De zeldzaamheid en de kwaliteit van deze Facel Vega Facel 6 uit 1964 werd erkend op de 2016 editie van het Concours d'Élégance Schlosz Ludwigsburg in Duitsland; de Facel 6 won de eerste prijs in de klasse "Post War Open 1960 - 1968"! Deze bijzondere Facel Vega maakte ook deel uit van de Facel Vega-thematentoonstelling op het Concours d’Élégance Paleis Het Loo in 2014 en de auto was onderdeel van de grote Facel Vega-thematentoonstelling die plaatsvond op de InterClassics-show 2017 in Maastricht.

ARCHIEF | VERKOCHT

For some years Facel Vega founder and owner Jean Daninos had the idea to fill the 'gap' between the Chrysler powered V8 models and the compact Facel III which were powered by the Volvo four cylinder engine. He decided to develop a six cylinder model. In the year 1964 the Facel 6 was presented. The Facel 6 was based on the Facel III. The Facel 6 featured a stronger chassis and a longer bonnet to house the six cylinder in line engine. This robust engine was a slightly modified Austin Healey unit producing 150 SAE bhp. and giving the Facel 6 a top speed of 195 km/h. The four speed manual gearbox and the live rear axle were carried over from the powerful V8 models. The level of luxury was also a step up from the Facel III model.
The Facel 6 was conceived in a time frame at which Facel Vega was struggling for survival. As the firm went into receivership in 1964 a total of 44 Facel 6 cars were built. 35 coupes, 1 Hardtop Soudé (cabriolet with fixed hardtop) and 8 cabriolets.

Technical data

BMC type six cylinder in-line engine
carburettors: 2 S.U.
cylinder capacity: 2860 cc.
capacity: 150 SAE bhp. at 5250 rpm.
top-speed: 195 km/h.
gearbox: 4 speed, manual (Pont à Mousson)
brakes: Dunlop disc brakes all round
weight: 1180 kg.

Facel Vega historie

FACEL; Forges et Ateliers de Construction d'Eure et de Loir SA begon in 1938 als fabrikant van roestvrijstalen producten, onder andere voor de vliegtuigindustrie. Na de tweede wereldoorlog bouwde FACEL carrosseriën voor Simca, Ford Frankrijk en Panhard. FACEL werd geleid door Jean Daninos.
Jean Daninos droomde van een eigen superauto; een "Grand Routier" wat staat voor een luxe, comfortabele en praktische vierpersoons sportauto. In 1954 kwam FACEL met haar eerste eigen auto op de markt de FACEL VEGA FV-1 die voorzien was ven een sterke en betrouwbare Amerikaanse V8 motor van Chrysler.

Door de toepassing van de Chryslermotor was Facel één van de eerste fabrikanten die een Europees gestileerd koetswerk combineerden met een grote betrouwbare Amerikaanse V8...

De Facel Vega's waren duur maar werden goed verkocht vooral zeer rijke mensen en filmsterren kochten Facel Vega's. In de loop van de tijd werden de opvolgende typen door vele verbeteringen steeds duurder. Zo volgden na de FV-1, de FV-2 t/m FV-4, HK 500, Exellence, Facel II, Facellia, Facel III en de Facel 6.

Facel liet eind jaren vijftig een eigen motor ontwikkelen voor toepassing in een kleiner model, de Facellia. Deze motoren hadden echter zoveel kinderziekten dat het bedrijf door de vele garantieclaims financieel aan de grond raakte. De laatste Facels werden uitgerust met Volvo P1800 (Facel III) en 150 pk Austin Healey zescilinder motoren (Facel 6).

In 1964 hield het trotse merk op te bestaan. Tot de dag van vandaag worden Facel Vega's door liefhebbers gekoesterd.
Dit zeer speciale merk kunnen we scharen onder merken als Rolls-Royce, Bentley en Lagonda. Hoewel Facel geen eigen motoren maakte kunnen we zeggen dat het merk betreffende de grote "Grand Routiers" auto's van absolute topklasse produceerde die ook nu nog diepe indruk maken.

© Marc Vorgers 

Amicale Facel Holland
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)529 481 385
De Vesting 24
7722 GA Dalfsen
Nederland