Facel Vega Facel 2, 1962
Facel Vega Facel II, bouwjaar 1962. Deze zeldzame Facel Vega is een ‘één-familie auto’. Vanaf nieuw heeft de Facel 40.000 mijl gereden. Deze Facel II is een zeer goede basis voor een perfecte restauratie. Deze Facel Vega is vooralsnog niet te bezichtigen in onze showroom. Geïnteresseerden vragen wij contact met ons op te nemen. Foto's zijn niet van de betreffende auto, een fotoreportage wordt gemaakt zo gauw de auto arriveert.
ARCHIEF | VERKOCHT
De Facel Vega Facel II is de opvolger van de roemruchte Facel Vega HK 500. Het onderstel van de Facel II is identiek aan dat van zijn voorganger; stalen buizenchassis, onafhankelijke wielophanging met schroefveren voor, een starre as met bladveren achter en schijfremmen rondom. De Facel II is echter voorzien van krachtigere Chrysler V8 motoren met 6.2 en 6.7 liter cilinderinhoud en 390 respectievelijk 400 pk. De 6.7 liter motor is voorzien van twee viervoudige carburateurs.
De carrosserie van de Facel II lijkt in niets meer op die van de HK 500 behalve dat ook deze carrosserie weer veel fraaie stilistische details laat zien. De achterzijde en zijruitpartij hebben zelfs al kenmerken die we deze dagen terug vinden in het "new edge" design van Ford en de conceptcars van Cadillac; een afwisseling van scherpe hoeken en vloeiende rondingen.
De Facel II heeft kunstig gemaakte panoramische voor- en achterruiten en zeer fraai geïntegreerde richtingaanwijzers bovenop de achterflanken.
Het interieur is net als bij de HK 500 koninklijk te noemen; een zeer fraai, naar de hoeken rond weglopend, houten dashboard, schakelaars en hevels die met zorg zijn gemaakt en voorzien van lederen zetels die subliem zitten. De Facel II is voorzien van veel Amerikaanse snufjes die in de jaren zestig in Amerika gemeengoed werden, robuust uitgevoerd en zeer betrouwbaar. De Facel II was een zeer luxe, dure auto, waarvan er 183 gebouwd zijn. In de jaren 1962 en 1963 was de Facel II één van de snelste productieauto's ter wereld net als de HK 500 in de jaren ervoor.
Technische gegevens
6.2 liter V8 motor
carburateur: viervoudige Carter carburateur
vermogen: 355 SAE pk. bij 4800 tpm.
versnellingen: 3 versnellingen, automatisch (Torqueflite) of
4 versnellingen handgeschakeld (Pont-a-Mousson)
topsnelheid: 220 km/u. automaat, 240 km/u. handgeschakeld
gewicht: 1800 kg.
Facel Vega historie
FACEL; Forges et Ateliers de Construction d'Eure et de Loir SA begon in 1938 als fabrikant van roestvrijstalen producten, onder andere voor de vliegtuigindustrie. Na de tweede wereldoorlog bouwde FACEL carrosseriën voor Simca, Ford Frankrijk en Panhard. FACEL werd geleid door Jean Daninos.
Jean Daninos droomde van een eigen superauto; een "Grand Routier" wat staat voor een luxe, comfortabele en praktische vierpersoons sportauto. In 1954 kwam FACEL met haar eerste eigen auto op de markt de FACEL VEGA FV-1 die voorzien was ven een sterke en betrouwbare Amerikaanse V8 motor van Chrysler.
Door de toepassing van de Chryslermotor was Facel één van de eerste fabrikanten die een Europees gestileerd koetswerk combineerden met een grote betrouwbare Amerikaanse V8...
De Facel Vega's waren duur maar werden goed verkocht vooral zeer rijke mensen en filmsterren kochten Facel Vega's. In de loop van de tijd werden de opvolgende typen door vele verbeteringen steeds duurder. Zo volgden na de FV-1, de FV-2 t/m FV-4, HK 500, Exellence, Facel II, Facellia, Facel III en de Facel 6.
Facel liet eind jaren vijftig een eigen motor ontwikkelen voor toepassing in een kleiner model, de Facellia. Deze motoren hadden echter zoveel kinderziekten dat het bedrijf door de vele garantieclaims financieel aan de grond raakte. De laatste Facels werden uitgerust met Volvo P1800 (Facel III) en 150 pk Austin Healey zescilinder motoren (Facel 6).
In 1964 hield het trotse merk op te bestaan. Tot de dag van vandaag worden Facel Vega's door liefhebbers gekoesterd.
Dit zeer speciale merk kunnen we scharen onder merken als Rolls-Royce, Bentley en Lagonda. Hoewel Facel geen eigen motoren maakte kunnen we zeggen dat het merk betreffende de grote "Grand Routiers" auto's van absolute topklasse produceerde die ook nu nog diepe indruk maken.
© Marc Vorgers