Facel Vega Excellence, 1958
Verberg foto
Bijgewerkt: 17-April-2024 13:01

Facel Vega Excellence, 1958

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Facel Vega Excellence, bouwjaar 1958. Kleur Tudor grey met een zwart dak en een nieuw beige lederen interieur. Deze zeldzame Facel Vega Excellence is voorzien van een 5.9 liter Chrysler motor met 300 pk. en de Chrysler Torqueflite automatische 3 versnellingsbak.

ARCHIEF | VERKOCHT

De Facel Vega Excellence werd door Facel Vega geïntroduceerd als luxe limousine voor de allerrijksten der aarde. De Excellence was gebaseerd op de tweedeurs HK 500 welke in die jaren de snelste vier persoons productieauto ter wereld was.
De 5.23 meter lange Excellence beschikte over vier portieren waarvan de twee achterste tegen de rijrichting in openden. Omdat de auto geen B-stijl kende ontstond een uitnodigende entree in het ultra luxe interieur.
De Excellence is net als de andere Facel Vega modellen zeer fraai afgewerkt en zijn er veel prachtige details te zien. Het interieur is koninklijk te noemen met een aan weerszijden gekromd houten dashboard en zeer fraaie verchroomde hevels en schakelaars, de lederen zetels zijn van uitzonderlijk hoog niveau en het comfort navenant.
De Excellence is voorzien van alle elektrische snufjes die in die tijd op de Amerikaanse markt werden toegepast. De robuust uitgevoerde elektrische ramen en de automaat met drukknoppen zijn zeer betrouwbaar en werken altijd. Chroom werd nauwelijks toegepast; de bumpers en de sierlijsten zijn vervaardigd van roestvrijstaal.
De auto is gebouwd op een stalen buizenchassis waarin de sterke 5.9 liter Chrysler V8 is opgehangen. Het onderstel heeft aan de voorzijde onafhankelijke wielophanging met schroefveren en achter een starre as met bladveren. Vanaf 1960 is de Excellence voorzien van schijfremmen rondom.

Technische gegevens

Motor: 361 cui, 5,9 liter Chrysler V8
Carburateur: 1 "four barrel" carburateur
vermogen: 300 pk. bij 5400 tpm.
Versnellingsbak: 3 versnellingen, automatisch
(Chrysler Torqueflite)
Topsnelheid: ca. 210 km/u.
gewicht: 1920 kg.

Facel Vega historie

FACEL; Forges et Ateliers de Construction d'Eure et de Loir SA begon in 1938 als fabrikant van roestvrijstalen producten, onder andere voor de vliegtuigindustrie. Na de tweede wereldoorlog bouwde FACEL carrosseriën voor Simca, Ford Frankrijk en Panhard. FACEL werd geleid door Jean Daninos.
Jean Daninos droomde van een eigen superauto; een "Grand Routier" wat staat voor een luxe, comfortabele en praktische vierpersoons sportauto. In 1954 kwam FACEL met haar eerste eigen auto op de markt de FACEL VEGA FV-1 die voorzien was ven een sterke en betrouwbare Amerikaanse V8 motor van Chrysler.

Door de toepassing van de Chryslermotor was Facel één van de eerste fabrikanten die een Europees gestileerd koetswerk combineerden met een grote betrouwbare Amerikaanse V8...

De Facel Vega's waren duur maar werden goed verkocht vooral zeer rijke mensen en filmsterren kochten Facel Vega's. In de loop van de tijd werden de opvolgende typen door vele verbeteringen steeds duurder. Zo volgden na de FV-1, de FV-2 t/m FV-4, HK 500, Exellence, Facel II, Facellia, Facel III en de Facel 6.

Facel liet eind jaren vijftig een eigen motor ontwikkelen voor toepassing in een kleiner model, de Facellia. Deze motoren hadden echter zoveel kinderziekten dat het bedrijf door de vele garantieclaims financieel aan de grond raakte. De laatste Facels werden uitgerust met Volvo P1800 (Facel III) en 150 pk Austin Healey zescilinder motoren (Facel 6).

In 1964 hield het trotse merk op te bestaan. Tot de dag van vandaag worden Facel Vega's door liefhebbers gekoesterd.
Dit zeer speciale merk kunnen we scharen onder merken als Rolls-Royce, Bentley en Lagonda. Hoewel Facel geen eigen motoren maakte kunnen we zeggen dat het merk betreffende de grote "Grand Routiers" auto's van absolute topklasse produceerde die ook nu nog diepe indruk maken.

© Marc Vorgers 

Amicale Facel Holland
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)529 481 385
De Vesting 24
7722 GA Dalfsen
Nederland