MMM 2015 – Bugatti Discovery Tour
Verberg foto
Bijgewerkt: 22-January-2019 10:13

MMM 2015 – Bugatti Discovery Tour

Eind 2013 planden Bugatti liefhebber Bastiaan van den Berg en Marc Vorgers een bezoek aan de Montlhery Vintage Revival die eens in de twee jaar wordt gehouden. Spoedig ontstond het idee om er een ontdekkingstocht van te maken in de sporen van Ettore Bugatti. De tocht zou drie plaatsen in de Bugatti historie aandoen: Molsheim (de legendarische vestigingsplaats van Bugatti), Mulhouse (waar de grootste Bugatti collectie ter wereld te bewonderen is), en Montlhery (de historische kombaan waar Bugatti vele successen beleefde.) Molsheim, Mulhouse, Montlhery, 3 maal ‘M’ vandaar dat Bastiaan deze duizend mijls tocht MMM 2015 doopte. Begin 2015 besloot Mattijs Diepraam ons op deze ontdekkingsreis te vergezellen. Op 7 mei vertrokken wij naar Frankrijk in de Classicar Garage Rover P6 V8 uit 1974. Bijgaand een verslag van de ontdekkingstocht en een chronologische fotoreportage. Onderaan deze pagina vindt u een HD actievideo van de Montlhery Vintage Revival!

Een compleet en bijzonder mooi verhaal, uit de pen van Mattijs Diepraam, kunt u lezen in Octane Magazine 017 van 24 juli 2015. Neem een abonnement op Octane NL via www.octanemagazine.nl

Op 7 mei, de eerste dag van onze ontdekkingsreis, arriveerden we na een voortreffelijke rit van ruim 500 kilometer rond het middaguur in een zonovergoten Molsheim. Naast de parkeerplaats stonden we in het kleine parkje direct oog in oog met een levensgroot bronzen beeld van Ettore Bugatti. Naast hem, in een ovale vijver, ontwaren we een beeld van een prachtige Bugatti Type 35. Na deze eerste kennismaking begint onze ‘Bugatti Trail’ pas echt. Een fraaie wandeling door het historische centrum van Molsheim brengt ons naar de ‘Foundation Bugatti’ waar een klein maar zeer interessant museum is ingericht door de ‘Enthusiastes Bugatti’. Daarna volgen wij het historische spoor naar de ‘Hostellerie du Pur Sang’, een pittoresk oud hotel dat door Bugatti werd gebuikt om zijn klanten en bezoekers voor een of meerdere nachten onder te brengen. Tegenwoordig is de ‘Hostellerie’ het clubhuis van de ‘Enthousiastes Bugatti Alsace’. Naast de ‘Hostellerie’ staat ons hotel dat toepasselijk ‘Hotel Le Bugatti’ is genaamd.
Van daaruit vervolgen wij in het late middaglicht de ontdekkingstocht te voet. Eerst treffen we in een perk op weg naar de oude fabriek een Bugatti ‘Autorail bogie’, een vier-assig onderstel van de befaamde en snelheidsrecords brekende Bugatti trein aan. De oude Bugatti fabriek (l’usine) is tegenwoordig eigendom van de firma SAFRAN ‘Messier-Bugatti-Dowty’ die er landingsgestellen voor vliegtuigen fabriceert. Het modernere voorste gedeelte van het complex werd vroeger gebruikt voor de bouw van de Bugatti ‘Autorail’ treinstellen. Deze Bugatti ‘Autorail’ treinstellen werden aangedreven door twee of vier Bugatti Royale motoren die een gecombineerd vermogen gaven van 400 en 800 pk en een topsnelheid van 196 km/u.. Een eindje verder, om de hoek in de Rue des Peupliers, staat de ‘Villa’, het enorme huis waar Ettore jarenlang gewoond en gewerkt heeft. Naast en achter de ‘Villa’ vinden we het oude gedeelte van de Bugatti fabriek. Dit gedeelte heet de ‘Hardtmühle’ en hier krijgen we een uitstekende indruk van hoe het er in de jaren 1920 uit gezien moet hebben. De oude ateliers, werkplaatsen, gieterij en de stallen staan nog trots overeind maar zijn helaas niet toegankelijk. Terug naar de hoofdweg, rue Saint-Jean, wandelen we bewonderend langs Chateau Saint-Jean. Dit prachtige ‘chateau’ werd in de late Jaren 1920 door Ettore Bugatti aangekocht om meer ‘grandeur’ aan het merk Bugatti te geven. Er vonden vele Bugatti introducties plaats en fotosessies maar Ettore heeft er nooit gewoond. Tegenwoordig is het ‘Chateau’ in eigendom van Bugatti SAS en men gebruikt het om kopers van de moderne Bugatti Veyron in stijl te ontvangen.

De tweede ochtend van de ontdekkingstocht voerde ons naar het herdenkingsmonument voor Ettore’s zoon Jean Bugatti in Düppigheim. Op deze plaats verongelukte Jean Bugatti tijdens het testen van een Bugatti T57 Le Mans auto in 1939. De D392 is een lange rechte weg tussen Dorlisheim en Düppigheim die Bugatti jarenlang gebruikte voor tests. Terug rijdend over de D392 komen we aan in Dorlisheim. Op de bergraafplaats aan de Grand Rue bezoeken we de tombes en rustplaats van de Bugatti’s. Vervolgens sturen we de Rover naar het 100 kilometer zuidelijker gelegen Mulhouse. Hier bezoeken we ‘Cite de l’Automobile’ (de Schlumpf collectie) en het ‘Cite du Train’ (Musee Francais du Chemin de Fer.) Bij de Schlumpf collectie hebben we de beste gids die we ons wensen kunnen: de heer Pat Garnier die van 1982 tot en met 1999 directeur van het museum was. De heer Garnier gaf ons een onvergetelijke en vier uur durende rondleiding langs de Bugatti collectie. Hierbij drenkte hij ons in de prachtige Bugatti historie en in de historie van de Schlumpf collectie. Met nog maar een paar uur te gaan op deze vrijdag bezochten we het ‘Cite du Train’ (treinmuseum) in Mulhouse. Hier is de Bugatti ‘Autorail’ in volle glorie te bewonderen. ‘Cite du Train’ is een groot en indrukwekkend museum dat een aanrader is voor liefhebbers van historische auto’s en vervoer.

De derde dag van onze ontdekkingstocht reisden we bijna 600 kilometer naar Montlhery. We kozen voor de mooiste route langs Belfort en over de N19/E54 van Vesoul naar Langres. Hier vonden we een klein stukje Engeland in het dorpje Cintrey. Hier maakten we foto’s van onszelf met de Rover bij een oude garage met prachtige Castrol en Champion reclames op de muur! Vroeg in de middag arriveerden we op de historische kombaan van Montlhery. Op slag werd de klok van onze beleving tientallen jaren teruggedraaid naar de Jaren 1920 en 1930. Met een beetje inleving en het negeren van moderne veiligheidshelmen en mensen in te moderne kleding is de tijdreis compleet. Tijdens de Vintage Revival zagen we vele Bugatti’s die nog altijd intensief gereden worden, er wordt zelfs mee geracet en de auto’s worden zonder uitzondering gekoesterd door de eigenaren. Maar er was veel meer te zien, ook auto’s van andere merken maakten indruk. Ik heb me twee dagen verlekkerd aan een originele Grand Prix Mercedes uit 1908… Uiteindelijk mocht ik plaatsnemen in de auto waarmee Christian Lautenschlager in 1908 de Franse Grand Prix won in Dieppe.

De volgende Montlhery Vintage Revival wordt gehouden in 2017.

Een aantal goede boeken over Bugatti:

'Bugatti' door H.G. Conway
'Ettore Bugatti' door W.F. Bradley
'Thoroughbreds from Molsheim' door P. Dumont
'The Bugatti Book' by Barry Eaglesfield & C W P Hampton
'The Bugatti Story' by L'Ebe Bugatti
'Bugatti' – The Dynamics of Mythology - by Griffith Borgeson

Foto's copyright: Marc Vorgers, Bastiaan van den Berg en Mattijs Diepraam.
Kaart copyright: Google Maps.

Marc Vorgers
Marc vorgers.png
Marc Vorgers
video