Saab 96 ‘two stroke’, 1965
Saab 96 ‘tweetakt’, jaar 1965. Kleur beige gecombineerd met een tweekleurig bruin/grijs interieur van vinyl en stof. Deze prachtige Saab 96 ‘long nose’ verkeert in een zeer goede tot excellente gerestaureerde conditie en de auto toont alle originele details. Een fotoreportage van de restauratie en de revisie is aanwezig. De tweetakt Saab-modellen zijn een genot om te rijden, en het uitlaatgeluid is gewoon fantastisch! De Saab 96 toont de prachtige aerodynamische lijnen waar Saab bekend om staat. Het dashboard is goed gevuld met prachtige meters en klokken, zelfs een Halda Speedpilot is aanwezig evenals een vliegtuig klok. Met de Halda Speedpilot en de stoere Hella verstralers aan de voorkant heeft deze Saab 96 een extra sportieve uitstraling. Verder is de auto voorzien van een prachtig Saab stuur met een houten rand die doet denken aan de ’Monte Carlo’ uitvoering van dit model. De 3-cilinder tweetakt motor loopt prachtig en de handgeschakelde 4-versnellingsbak met stuurkolomschakeling werkt perfect. Het elektrische systeem is opgewaardeerd met een wisselstroomdynamo. Dit is een gewild Saab 96 ‘tweetakt’ model uitstekende conditie!
ARCHIEF | VERKOCHT
Svenska Aeroplan AB, SAAB was van origine een Zweedse vliegtuigfabrikant. Na de Tweede Wereldoorlog besloot de directie uitbreiding te zoeken met de productie van auto’s. De eerste Saab die werd gepresenteerd was de 92. Met alle ervaring uit de vliegtuigindustrie kreeg de 92 een fraai gestroomlijnde zelfdragende carrosserie. De auto werd aangedreven door een DKW tweetakt motor. Saab besloot deel te nemen aan (inter)nationale rally’s waarin de auto zeer succesvol bleek! De Saabs hadden niet veel vermogen maar ze hadden een goede wegligging, uitstekende stroomlijn en ze waren licht. Deze kenmerken gecombineerd met voorwielaandrijving bracht de vele rally successen. Saab werd vooral bekend door onder andere de befaamde rally rijder Erik Carlsson.
In 1960 werd de Saab 96 geïntroduceerd. Net als haar voorganger werd de 96 voorzien van een driecilinder tweetakt motor. In 1966 werd de 96 voorzien van de Ford V4 viertakt motor. De 3-versnellingsbak werd op dat moment vervangen door een volledig gesynchroniseerde 4-versnellingsbak. De stuurkolomschakeling bleef echter behouden, dit zou bij rallyrijden voordelen beiden! Gezien de indrukwekkende Saab 96 rallyhistorie is het een ideale auto om voor historische rally evenementen in te zetten.
Technische gegevens
3 cilinder tweetakt motor
cilinderinhoud: 841 cc.
vermogen: 57 pk. bij 5000 tpm.
versnellingsbak: handgeschakeld (stuurkolom)
topsnelheid: 145 km/u.
gewicht: 845 kg.