Rover P5B 3500 V8 rally, 1968
Verberg foto
Bijgewerkt: 25-April-2024 17:17

Rover P5B 3500 V8 rally, 1968

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Rover P5B 3500 V8 rally auto, bouwjaar 1968. Kleur wit met een zwart rally interieur. Deze stoere rover P5 werd speciaal gebouwd voor de London - Sydney Trial van 1993. De automobiel is een Rover P5B Mk 3 uit 1968, uitgerust met een 3.5 liter V8 motor en een vijfversnellingsbak. Deze rally auto is uitgerust met een volledig van Chroom Molybdeen staal (CRMO) vervaardigde veiligheidskooi, een afgeschermd motor compartiment, een 120 liter benzine tank, Koni schokdempers, verzwaarde bladvering achter en grote AP295 remmen. De auto werd tevens uitgerust met een Quaife LSD sperdifferentieel en een nieuwe kabelboom. Het interieur is voorzien van twee Recaro sportstoelen, 4-punts veiligheidsgordels, een mechanische Tripmaster, hydraulische handrem, binnenboord aangebrachte benzine/remleidingen en elektrische bekabeling. Voor extra veiligheid is het chassis verstevigd en voorzien van extra kokers voor en achter. De laatste vijf jaar werd de automobiel niet gebruikt. De auto werd geheel nieuw opgebouwd. Sinds 1993 heeft deze indrukwekkende Rover zijn betrouwbaarheid getoond tijdens diverse international evenementen zoals: 1993 London - Sydney, 1996 London - Cape Town, 1998 De Inca Trail (Zuid Amerika), 2003 De Winter Trial.

Bekijk ook de spectaculaire actievideo!

ARCHIEF | VERKOCHT

De Rover P5 kwam op de markt in 1958 als alternatief voor de dure Jaguars en Daimlers. Vanaf het begin werd de P5 in dit segment erg goed verkocht en Rover kon de productie nauwelijks aan. De Rover P5 was in Engeland mateloos populair onder bewindslieden, dokters, notarissen en advocaten. Zelfs Queen Elizabeth had er één en bronnen beweren dat het haar lievelingsauto was, waarmee ze zelf graag rondreed.

De P5 was voorzien van een drie liter zescilinder lijnmotor. In 1962 kwam de P5 MKII op de markt en was er keuze tussen een saloon en een vierdeurs coupé variant. Deze laatste had een iets verlaagd dak wat de auto een sportiever en onverzettelijker aanzien gaf.

In 1967 kwam de P5B op de markt met een 3.5 liter V8 motor. Het ontwerp van deze motor had men gekocht bij het Amerikaanse Buick dat de motor gebruikte in de Buick Special en de Oldsmobile F85. Deze oerdegelijke aluminium V8 motor werd tot voor kort, op details gemoderniseerd, nog toegepast in de Range Rover, de Morgan + 8 en andere Britse sportwagens.

In 1973 werd de P5 uit productie genomen. De auto was echter zo populair bij de Britse overheid dat men in 1973 een groot aantal van de laatst geproduceerde P5B’s opkocht om er nog vele jaren genoegen aan te beleven. De P5 deed aldus dienst, bij de Britse overheid, tot het eind van de jaren tachtig.

Technische gegevens

V8 motor
2 SU carburateurs
cilinderinhoud: 3532 cc
vermogen: 184 SAE pk. bij 5200 tpm.
koppel: 300 Nm bij 3000 tpm.
topsnelheid: 185 tot 200 km/u.
versnellingsbak: 5, handgeschakeld (modificatie)

Marc Vorgers
Marc vorgers.png
Marc Vorgers
video