Morris Mini Cooper Mk 2, 1968
Verberg foto
Bijgewerkt: 17-April-2024 13:01

Morris Mini Cooper Mk 2, 1968

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Morris Mini Cooper Mk 2, jaar 1968. Kleur ‘Almond green’ met een crème wit dak. Zwart interieur met speciale rallystoelen en zwart tapijt. Deze prachtige Mini Cooper is al twintig jaar in één familie. De auto is uitgebreid en 'nut & bolt' gerestaureerd in het jaar 2001, een fotoreportage van deze uitgebreide restauratie is aanwezig. De carrosserie heeft een primerbad gekregen, zodat de grondverf tot in alle hoeken en holtes van de carrosserie het metaal beschermt. Nu, 17 jaar later, is er geen spoor van roest te vinden. Deze Mini Cooper verkeert in zeer goede staat, met lichte sporen van gebruik, en de auto rijdt perfect! De auto is zeer goed gedocumenteerd; papieren van de aankoop door de laatste eigenaar in het VK zijn aanwezig evenals restauratiefacturen en een BMC Heritage-certificaat. Tijdens de restauratie en revisie werd een grotere 1300 cc-motor ingebouwd. De motor is voorzien van een 'fast road' nokkenas, een grotere S.U. HIF 44 carburateur, een 'free-flow' uitlaatspruitstuk, een oliekoeler en een ‘spin-on/ off’ oliefilter modificatie. Verder werd de Mini uitgerust met een rembekrachtiger en Cooper S remmen (schijfremmen voor/ trommelremmen achter). De originele 998 cc-motor is INBEGREPEN in deze verkoop.

Door de jaren heen heeft deze sportieve Morris Mini Cooper deelgenomen aan verschillende historische rally-evenementen zoals de Tulpenrallye en de Winter Trial. De auto is voorzien van de volgende rallyaanpassingen:

Een extra benzinetank rechts (originele 1968 optie), nu 50 liter benzinecapaciteit, twee ‘snelvul’ tankdoppen, rolkooi met uitneembare horizontale balk, Cobra-kuipstoelen, OMP 4-punts veiligheidsgordels met gordelspanners op de hoedenplank, Smiths toerenteller, Halda Tripmaster, Halda Speedpilot, 'gemotteld' aluminium dashboardpaneel, Sparco pedalen, brandblusser geplaatst voor de bestuurdersstoel, 12V hoofdschakelaar, flexibele (navigator) kaartleeslamp, twee Lucas LR14 vérstralers aan de voorzijde, Minilite 10-inch lichtmetalen velgen, carterbeschermplaat, sportstuur met leren rand, een origineel rally-imperiaal, leren veiligheidsriem op de motorkap, langere dashboardschakelaars, achterruitverwarming en achteruitrijlamp. De auto wordt geleverd met twee sleutel-sets. Deze magnifieke Mini Cooper is klaar voor elk nieuw avontuur!

ARCHIEF | VERKOCHT

De (Morris) Mini zag het levenslicht in 1959. De Mini werd ontworpen door Sir Alec Issigonis en de auto wordt algemeen beschouwd als één van de belangrijkste mijlpalen in de automobiel historie.
De Mini is een voorwiel-aangedreven auto, dat was op zich niet zo bijzonder, maar de compacte samenbouw van motor en versnellingsbak en de dwarse plaatsing ervan waren uniek in die tijd. De Mini is een erg kleine auto met een lengte van 305 cm. (De VW Kever is bijvoorbeeld een meter langer!). Het interieur geeft echter voldoende ruimte aan vier inzittenden dankzij het slimme ontwerp. De Mini is uitgerust met een uniek "Hydrolastic" schokdempingsysteem waarbij de verschillende, vloeistofgevulde schokdempers, door middel van leidingen met elkaar in verbinding staan. In combinatie met de onderstelconfiguratie, met op de hoeken van de carrosserie geplaatste wielen, is een uniek, skelterachtig, weggedrag verkregen.
In 1962 werd Morris overgenomen door British Motor Company
(BMC). De Morris mini heette vanaf dat ogenblik Austin Mini. Vanaf 1969 werd Mini een separaat merk binnen BMC.
Racewagen constructeur John Cooper (en vriend van Sir Alec Issigonis) ontwikkelde een sportieve Mini variant: de Mini Cooper, deze kwam op de markt in 1961. Nog sneller waren de Cooper S modellen die vanaf 1963 beschikbaar waren. De Mini Cooper S 'works' modellen kennen een grootse rally historie. Het begon met de overwinning in de Tulpenrally, met Pat Moss (de zuster van Stirling Moss) achter het stuur. Vele successen volgden met als absoluut hoogtepunt de overwinning in de Rally van Monte Carlo met Paddy Hopkirk achter het stuur.

Technische gegevens

Viercilinder motor
cilinderinhoud: 1275 cc.
2 S.U. carburateurs
vermogen: 78 pk. bij 6000 tpm.
topsnelheid: 160 km/u.
versnellingsbak: 4, handgeschakeld
remmen: schijfremmen voor, trommelremmen achter
gewicht: 635 kg.

Imparts
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)26 442 99 37
Bonnetstraat 33
6718 XN Ede
Nederland