MG XPower SV-R, 2005
Verberg foto
Bijgewerkt: 17-April-2024 13:01

MG XPower SV-R, 2005

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

MG XPower SV-R, bouwjaar 2005. Kleur 'Midnight Blue' met een blauw/donkergrijs leder/alcantara interieur. Deze prachtige en indrukwekkende MG XPower SV-R werd gebouwd voor de autosalon in Italië maar zou daar nooit tentoongesteld worden. Deze MG SV-R verkeert in nieuwstaat! De automobiel heeft slechts 395 kilometer gereden! De MG XPower SV-R is een zeldzame automobiel, in totaal werden er 56 stuks gebouwd waaronder 23 linksgestuurde uitvoeringen.

ARCHIEF | VERKOCHT

De MG XPower SV ontstond door de overname van de Italiaanse sportwagen fabrikant Qvale Automotive door MG Rover. De MG XPower SV was technisch gebaseerd op het platform (stalen 'box chassis') van de Qvale Mangusta. In het jaar 2001 zag het concept onder de naam MG X80 het levenslicht. De MG XPower SV werd vormgegeven door de Engelsman Peter Stevens. De productie van de MG XPower SV bleek zeer complex doordat de carrosserie volledig van het peperdure en ultra lichte koolstof composiet werd vervaardigd. De carrosseriedelen werden gemaakt bij SP Systems in Groot Brittannië en van daaruit verstuurd naar Belco Avia in Turijn alwaar de carrosserieën werden samengesteld en op het chassis geplaatst. Ook de aandrijflijn werd door de Italianen ingebouwd. De verdere afbouw geschiedde vervolgens bij MG Rover in Longbridge (GB). De MG XPower SV was uitgerust met een 320 pk. 4.6 liter Ford V8 motor, een Tremec 5 versnellingsbak en een BTR 'limited slip' differentieel. In het jaar 2004 werd de MG XPower SV-R toegevoegd. Deze was voorzien van een 5.0 liter 32 kleps Ford V8 met een vermogen van 385 pk. Met 282 km/u lag de topsnelheid van de SV-R 16 km/u hoger dan die van de 'normale' SV. De MG XPower SV-R accelereerde van 0 naar 100 km/u. in 5 seconden. Naast de SV en SV-R versies onderscheiden we ook nog de SV-S en de SV-RS. Deze uitvoeringen waren uitgerust met een 4.6 Liter V8 voorzien van een compressor. Het vermogen van deze versies was met 385 pk. gelijk aan dat van de 5.0 liter SV-R. Er werden slechts 56 MG XPower SV-R modellen gebouwd waarvan 23 linksgestuurde. 

Technische gegevens

Ford V8 DOHC 32V
benzine injectie
cilinderinhoud: 5000 cc.
vermogen: 385 DIN pk. bij 6000 tpm.
koppel: 510 Nm. bij 4750 tpm.
topsnelheid: 282 km/u.
gewicht: 1450 kg.

MG historie

MG (Morris Garage) werd in 1923 gestart door William Morris om sportievere Morris modellen op de markt te gaan brengen. De leiding kwam in handen van Morris productie manager en MG initiatiefnemer Cecil Kimber. Kimber stapte over van de Morris fabriek in Cowley naar Morris Garages in Abington. De productie van MG's startte in 1924. Aan het eind van de jaren 1930 werden er zelfs gewone personenauto's gebouwd onder het succesvolle MG label. 

Het grote succes kwam vlak na de tweede wereldoorlog in 1945, door de sportieve vooroorlogse MG TB en haar opvolger de MG TC, waaraan Amerikaanse soldaten hun hart verpand hadden. Vele MG’s werden meegenomen naar Amerika waar dit lichte en sportieve autotype geheel onbekend was.
Al snel kwam er een grote vraag naar MG sportauto’s vanuit Amerika en in de jaren die volgden werd meer dan 80% van de geproduceerde MG’s aan de andere zijde van de Atlantische oceaan verkocht. De MG’s waren eenvoudig en goed gebouwd, betaalbaar en eenvoudig te onderhouden.
In 1952 fuseerde Austin Motor Corporation met Morris Motors; British Motor Corporation (BMC) werd gevormd.

De vooroorlogse TB en de naoorlogse typen TC, TD en TF met hun vooroorlogse vormgeving werden in 1955 opgevolgd door de MG A roadster die vanaf 1956 ook als coupé leverbaar werd.
De succesvolle MG A werd in 1962 opgevolgd door de nog succesvollere, strak en sierlijk gelijnde MG B. Ook dit model vond zijn weg wederom grotendeels naar Amerika. De MG B was leverbaar als roadster, en als 2+2 coupé "GT" genaamd.

Doordat BMC de Austin Healey in 1967 uit productie had genomen was er wederom behoefte aan een zescilinder sportwagen uit de BMC stal waardoor eind 1967 de MG C het levenslicht zag.
Dit was een MG B met een 145 pk. leverende Austin zescilindermotor. De auto kon deze opvolging echter niet waarmaken doordat de wegligging minder lichtvoetig was dan die van een gewone vier cilinder MG B, en de uitstraling niet van Austin Healey kaliber was. De motor was eigenlijk te zwaar voor de compacte en lichte MG. De Austin Healey opvolger zou uiteindelijk toch uit, de nieuw gefuseerde, British Leyland* stal komen en de naam Triumph TR6 dragen vanaf 1968.
In 1973 kwam er een V8 variant van de MG B op de markt; de MGB V8. Deze was voorzien van de krachtige, volledig van aluminium vervaardigde, Rover (ook British Leyland) 3.5 liter V8 motor. Deze V8 motor woog nagenoeg hetzelfde als de gietijzeren MG B viercilinder motor!

De MG B roadster en GT werden verkocht tot 1980 en werden in de laatste vijf productie jaren, onder druk van Amerikaanse regelgeving, aangepast met veiligheid verhogende en emissie verlagende ingrepen. Dit resulteerde in dikke kunststof bumpers en minder krachtige motoren wat de auto’s veel minder aantrekkelijk maakte. Vanuit Japan kwam ondertussen de Datsun 240 Z die een snel einde maakte aan de Britse sportwagen hegemonie in Amerika…
In 1980 viel het doek voor de MG B. In de daarop volgende jaren verschenen er enkele Austins die als MG "verkleed" waren en die we beter snel kunnen vergeten. Uiteindelijk kwam er in de jaren negentig een waardige opvolger in de vorm van de MG F die op dit ogenblik nog steeds wordt verkocht.
In het jaar 2001 besloot BMW (dat een aantal jaren eigenaar was van Rover) Rover van de hand te doen. De Britse pond stond jarenlang hoog waardoor productie te duur werd in Engeland.
Een groep Britse investeerders nam Rover over. Overtuigend zetten zij de Rover 75 Tourer op de markt die nog niet klaar was in de BMW tijd. Volgend plan was ook sportieve auto's te gaan bouwen naast de luxe Rover middenklassers; men besloot de naam MG in ere te herstellen.
Verschillende Rover modellen werden onder handen genomen om er echte sportieve rijders auto's van te maken. Het nieuwe Rover/ MG schuwde grote aanpassingen aan motoren, onderstel interieur en exterieur niet teneinde aansprekende MG modellen neer te zetten.
Wat wij zo lezen in de pers is deze opzet goed geslaagd en zien wij met veel vertrouwen uit naar het eerste geheel nieuw ontwikkelde Rover/ MG model.

© Marc Vorgers 

British Leyland*
1968-75: BRITISH LEYLAND MOTOR CORPORATION, LTD
1975-78: BRITISH LEYLAND LIMITED door de fusie van BRITISH MOTOR HOLDINGS(met Austin-Morris en Jaguar belangen in 1966) en LEYLAND MOTOR CORP. LTD.
Deels genationaliseerd door de Britse overheid in 1975.

Marc Vorgers
Marc vorgers.png
Marc Vorgers
video