MG PB 'four seater', 1935
Verberg foto
Bijgewerkt: 28-March-2024 15:48

MG PB 'four seater', 1935

Motorgeluid
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

MG PB 'four seater', bouwjaar 1935. Kleur groen met een bruin lederen interieur en zwart tapijt. Zilver gelakte spaakwielen en rood gelakte trommelremmen. Deze zeldzame MG PD 'open four seater' werd nieuw geleverd in Nederland. De automobiel werd in de jaren 1970 gerestaureerd. Alle originele delen werden onderhanden genomen, gereinigd en waar nodig gereviseerd. De carrosserie werd nieuw gespoten met originele celluloselak. Nu 44 jaar later is de auto nog altijd in goede originele staat. Een geweldige tijdmachine met een geweldig patina. De voorgaande eigenaren zijn bekend evenals de historie. De auto nam in 1995 deel aan de 'LeJog', in 1996 aan de 'Scottish Six Day Trials', in 1999 aan de 'Liege-Rome-Liege' en aan diverse evenementen in Nederland. Er werden slechts 526 MG PB's gebouwd van welke een derde deel uitgerust was met een 'open four seater' carrosserie.

ARCHIEF | VERKOCHT

De P-type MG Midget was de opvolger van de J-type. In 1934 kwam de PA op de markt en een jaar later de PB. Er werden tussen 1934 en 1936 in totaal 2.526 P-types gebouwd, 2000 PA's en 526 PB's. Bij het ontwerp en de bouw van de MG PA en PB modellen werden de chassisconstructie en de vorm van de carrosserie overgenomen van de MG J-type modellen.  Het MG PA/PB chassis was echter verlengd. Opvallend vormgeving detail is de overgang naar de prachtig gelijnde, direct aan de body gemonteerde, spatborden met treeplanken. In de MG PA/PB herkennen we de oerlijnen van de later zo succesvolle MG T serie die het begin zou vormen van het grote succes van MG in de Verenigde Staten. Ten opzichte van de MG J2 modellen was mechanisch en technisch veel vernieuwd en verbeterd; de motor was vernieuwd en werd voorzien van drie krukaslagers. Tevens werden een beter stuurhuis, een beter differentieel, een stevigere koppeling en grotere (12 inch.) trommelremmen gemonteerd. De MG PA was voorzien van een 847 cc. viercilinder motor, de MG PB werd voorzien van een sterkere 939 cc motor. De MG PB kreeg tevens een grille met verticale spijlen en gescheiden kilometer- en toerentellers. De MG PA en MG PB waren leverbaar als open tweezitter, open vierzitter en als Airline Coupé. Van al deze modellen werden tussen 1934 en 1936 slechts 2526 exemplaren gebouwd.

Technische gegevens

4 cilinder lijnmotor
2 S.U. carburateurs
cilinderinhoud: 939 cc.
vermogen: 43 pk. bij 5500 tpm.
topsnelheid: 105 km/u.
gewicht: 745 kg.

MG historie

MG (Morris Garage) werd in 1923 gestart door William Morris om sportievere Morris modellen op de markt te gaan brengen. De leiding kwam in handen van Morris productie manager en MG initiatiefnemer Cecil Kimber. Kimber stapte over van de Morris fabriek in Cowley naar Morris Garages in Abington. De productie van MG's startte in 1924. Aan het eind van de jaren 1930 werden er zelfs gewone personenauto's gebouwd onder het succesvolle MG label. 

Het grote succes kwam vlak na de tweede wereldoorlog in 1945, door de sportieve vooroorlogse MG TB en haar opvolger de MG TC, waaraan Amerikaanse soldaten hun hart verpand hadden. Vele MG’s werden meegenomen naar Amerika waar dit lichte en sportieve autotype geheel onbekend was.
Al snel kwam er een grote vraag naar MG sportauto’s vanuit Amerika en in de jaren die volgden werd meer dan 80% van de geproduceerde MG’s aan de andere zijde van de Atlantische oceaan verkocht. De MG’s waren eenvoudig en goed gebouwd, betaalbaar en eenvoudig te onderhouden.
In 1952 fuseerde Austin Motor Corporation met Morris Motors; British Motor Corporation (BMC) werd gevormd.

De vooroorlogse TB en de naoorlogse typen TC, TD en TF met hun vooroorlogse vormgeving werden in 1955 opgevolgd door de MG A roadster die vanaf 1956 ook als coupé leverbaar werd.
De succesvolle MG A werd in 1962 opgevolgd door de nog succesvollere, strak en sierlijk gelijnde MG B. Ook dit model vond zijn weg wederom grotendeels naar Amerika. De MG B was leverbaar als roadster, en als 2+2 coupé "GT" genaamd.

Doordat BMC de Austin Healey in 1967 uit productie had genomen was er wederom behoefte aan een zescilinder sportwagen uit de BMC stal waardoor eind 1967 de MG C het levenslicht zag.
Dit was een MG B met een 145 pk. leverende Austin zescilindermotor. De auto kon deze opvolging echter niet waarmaken doordat de wegligging minder lichtvoetig was dan die van een gewone vier cilinder MG B, en de uitstraling niet van Austin Healey kaliber was. De motor was eigenlijk te zwaar voor de compacte en lichte MG. De Austin Healey opvolger zou uiteindelijk toch uit, de nieuw gefuseerde, British Leyland* stal komen en de naam Triumph TR6 dragen vanaf 1968.
In 1973 kwam er een V8 variant van de MG B op de markt; de MGB V8. Deze was voorzien van de krachtige, volledig van aluminium vervaardigde, Rover (ook British Leyland) 3.5 liter V8 motor. Deze V8 motor woog nagenoeg hetzelfde als de gietijzeren MG B viercilinder motor!

De MG B roadster en GT werden verkocht tot 1980 en werden in de laatste vijf productie jaren, onder druk van Amerikaanse regelgeving, aangepast met veiligheid verhogende en emissie verlagende ingrepen. Dit resulteerde in dikke kunststof bumpers en minder krachtige motoren wat de auto’s veel minder aantrekkelijk maakte. Vanuit Japan kwam ondertussen de Datsun 240 Z die een snel einde maakte aan de Britse sportwagen hegemonie in Amerika…
In 1980 viel het doek voor de MG B. In de daarop volgende jaren verschenen er enkele Austins die als MG "verkleed" waren en die we beter snel kunnen vergeten. Uiteindelijk kwam er in de jaren negentig een waardige opvolger in de vorm van de MG F die op dit ogenblik nog steeds wordt verkocht.
In het jaar 2001 besloot BMW (dat een aantal jaren eigenaar was van Rover) Rover van de hand te doen. De Britse pond stond jarenlang hoog waardoor productie te duur werd in Engeland.
Een groep Britse investeerders nam Rover over. Overtuigend zetten zij de Rover 75 Tourer op de markt die nog niet klaar was in de BMW tijd. Volgend plan was ook sportieve auto's te gaan bouwen naast de luxe Rover middenklassers; men besloot de naam MG in ere te herstellen.
Verschillende Rover modellen werden onder handen genomen om er echte sportieve rijders auto's van te maken. Het nieuwe Rover/ MG schuwde grote aanpassingen aan motoren, onderstel interieur en exterieur niet teneinde aansprekende MG modellen neer te zetten.
Wat wij zo lezen in de pers is deze opzet goed geslaagd en zien wij met veel vertrouwen uit naar het eerste geheel nieuw ontwikkelde Rover/ MG model.

© Marc Vorgers 

British Leyland*
1968-75: BRITISH LEYLAND MOTOR CORPORATION, LTD
1975-78: BRITISH LEYLAND LIMITED door de fusie van BRITISH MOTOR HOLDINGS(met Austin-Morris en Jaguar belangen in 1966) en LEYLAND MOTOR CORP. LTD.
Deels genationaliseerd door de Britse overheid in 1975.