MG Midget Mk III, 1968
Verberg foto
Bijgewerkt: 15-October-2024 12:13

MG Midget Mk III, 1968

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

MG Midget 1275 Mk III, bouwjaar 1968. Kleur donker British Racing Green met zwartlederen bekleding afgewerkt met witte biezen. Zwarte vinyl soft-top en een zwarte vinyl tonneau cover. Het betreft een origineel Nederlandse MG Midget, de auto is dan ook voorzien van het stalen dashboard en een snelheidsmeter met km/h aanduiding. De auto verkeert in excellente staat en de auto rijdt voortreffelijk. De Midget is uitgerust met zeldzame originele maar in de jaren 1960 optionele wieldoppen.

ARCHIEF | VERKOCHT

In 1961 verscheen de MG Midget op de markt. De MG Midget was in feite een Austin Healey Sprite MK II met enkele andere details (MG detaillering). Beide auto's werden op dezelfde productielijn gebouwd. De MG Midget was in het begin verkrijgbaar met een 948cc. viercilinder Austin motor. Vanaf 1962 kwam er een 1098 cc. Midget beschikbaar die tevens voorzien was van schijfremmen op de voorwielen. In 1964 verscheen de MG Midget MK II, voorzien van opdraaibare ramen, deurgrepen, deursloten (!) en gewijzigde bladveren achter. In 1966 kwam de MG Midget MK III op de markt met een zwaardere 1275 cc., 65 pk. leverende motor die een iets hogere topsnelheid bood. Tevens was de MK III voorzien van een betere kapconstructie die eenvoudig te bedienen was. In 1969 werd de MK III wederom aangepast (fase 2); de grille werd gewijzigd en de auto kreeg slankere bumpers. In 1971 werd het zustermodel Austin Healey Sprite uit productie genomen. In 1972 kreeg de MG Midget ronde achterwiel uitsnijdingen in de spatborden en een grotere benzinetank. De laatste MG Midget uitvoering, de MK IV, werd gebouwd van 1974 tot en met 1979. Deze werd voorzien van een 1493 cc., 66 pk. leverende motor. Tevens was de MK IV uitgerust met in rubber uitgevoerde Amerikaanse veiligheidsbumpers. 

MG historie

MG (Morris Garage) werd in 1923 gestart door William Morris om sportievere Morris modellen op de markt te gaan brengen. De leiding kwam in handen van Morris productie manager en MG initiatiefnemer Cecil Kimber. Kimber stapte over van de Morris fabriek in Cowley naar Morris Garages in Abington. De productie van MG's startte in 1924. Aan het eind van de jaren 1930 werden er zelfs gewone personenauto's gebouwd onder het succesvolle MG label. 

Het grote succes kwam vlak na de tweede wereldoorlog in 1945, door de sportieve vooroorlogse MG TB en haar opvolger de MG TC, waaraan Amerikaanse soldaten hun hart verpand hadden. Vele MG’s werden meegenomen naar Amerika waar dit lichte en sportieve autotype geheel onbekend was.
Al snel kwam er een grote vraag naar MG sportauto’s vanuit Amerika en in de jaren die volgden werd meer dan 80% van de geproduceerde MG’s aan de andere zijde van de Atlantische oceaan verkocht. De MG’s waren eenvoudig en goed gebouwd, betaalbaar en eenvoudig te onderhouden.
In 1952 fuseerde Austin Motor Corporation met Morris Motors; British Motor Corporation (BMC) werd gevormd.

De vooroorlogse TB en de naoorlogse typen TC, TD en TF met hun vooroorlogse vormgeving werden in 1955 opgevolgd door de MG A roadster die vanaf 1956 ook als coupé leverbaar werd.
De succesvolle MG A werd in 1962 opgevolgd door de nog succesvollere, strak en sierlijk gelijnde MG B. Ook dit model vond zijn weg wederom grotendeels naar Amerika. De MG B was leverbaar als roadster, en als 2+2 coupé "GT" genaamd.

Doordat BMC de Austin Healey in 1967 uit productie had genomen was er wederom behoefte aan een zescilinder sportwagen uit de BMC stal waardoor eind 1967 de MG C het levenslicht zag.
Dit was een MG B met een 145 pk. leverende Austin zescilindermotor. De auto kon deze opvolging echter niet waarmaken doordat de wegligging minder lichtvoetig was dan die van een gewone vier cilinder MG B, en de uitstraling niet van Austin Healey kaliber was. De motor was eigenlijk te zwaar voor de compacte en lichte MG. De Austin Healey opvolger zou uiteindelijk toch uit, de nieuw gefuseerde, British Leyland* stal komen en de naam Triumph TR6 dragen vanaf 1968.
In 1973 kwam er een V8 variant van de MG B op de markt; de MGB V8. Deze was voorzien van de krachtige, volledig van aluminium vervaardigde, Rover (ook British Leyland) 3.5 liter V8 motor. Deze V8 motor woog nagenoeg hetzelfde als de gietijzeren MG B viercilinder motor!

De MG B roadster en GT werden verkocht tot 1980 en werden in de laatste vijf productie jaren, onder druk van Amerikaanse regelgeving, aangepast met veiligheid verhogende en emissie verlagende ingrepen. Dit resulteerde in dikke kunststof bumpers en minder krachtige motoren wat de auto’s veel minder aantrekkelijk maakte. Vanuit Japan kwam ondertussen de Datsun 240 Z die een snel einde maakte aan de Britse sportwagen hegemonie in Amerika…
In 1980 viel het doek voor de MG B. In de daarop volgende jaren verschenen er enkele Austins die als MG "verkleed" waren en die we beter snel kunnen vergeten. Uiteindelijk kwam er in de jaren negentig een waardige opvolger in de vorm van de MG F die op dit ogenblik nog steeds wordt verkocht.
In het jaar 2001 besloot BMW (dat een aantal jaren eigenaar was van Rover) Rover van de hand te doen. De Britse pond stond jarenlang hoog waardoor productie te duur werd in Engeland.
Een groep Britse investeerders nam Rover over. Overtuigend zetten zij de Rover 75 Tourer op de markt die nog niet klaar was in de BMW tijd. Volgend plan was ook sportieve auto's te gaan bouwen naast de luxe Rover middenklassers; men besloot de naam MG in ere te herstellen.
Verschillende Rover modellen werden onder handen genomen om er echte sportieve rijders auto's van te maken. Het nieuwe Rover/ MG schuwde grote aanpassingen aan motoren, onderstel interieur en exterieur niet teneinde aansprekende MG modellen neer te zetten.
Wat wij zo lezen in de pers is deze opzet goed geslaagd en zien wij met veel vertrouwen uit naar het eerste geheel nieuw ontwikkelde Rover/ MG model.

© Marc Vorgers 

British Leyland*
1968-75: BRITISH LEYLAND MOTOR CORPORATION, LTD
1975-78: BRITISH LEYLAND LIMITED door de fusie van BRITISH MOTOR HOLDINGS(met Austin-Morris en Jaguar belangen in 1966) en LEYLAND MOTOR CORP. LTD.
Deels genationaliseerd door de Britse overheid in 1975.

Imparts
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)26 442 99 37
Bonnetstraat 33
6718 XN Ede
Nederland