MG MGA TWIN-CAM roadster, 1960
Verberg foto
Bijgewerkt: 18-March-2024 19:35

MG MGA TWIN-CAM roadster, 1960

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

MG MGA 'Twin-Cam' roadster, year 1960. Rare MGA model fitted with special 'twin-cam' engine (DOHC double overhead camshafts) and other modifications. Only 2011 built from 1958 until 1960.

ARCHIVES | SOLD

CCF 1706

De MGA kwam in 1955 op de markt. Met deze auto sloeg MG, betreffende vormgeving, een nieuwe weg in. Na zijn voorgangers MG TD en MG TF, die nog in grote lijnen gebaseerd waren op de vooroorlogse MG TB, was het een zeer moderne sportief gelijnde roadster. De MGA werd, evenals zijn voorgangers, een groot succes en wederom werd het grootste gedeelte verkocht in Amerika. De MGA werd to 1959 voorzien van een 1459 cc. viercilinder motor. Vanaf dat jaar kreeg de auto een 1588 cc. viercilinder. De 1588 cc. motor werd in 1961 opgevolgd door een 1622 cc. viercilinder. De vroege MGA versies, tot 1959, zijn voorzien van, erg goede, trommelremmen rondom. Vanaf 1959 werd de MGA met schijfremmen op de voorwielen uitgerust. In april 1958 kwam er een zeer speciale MGA op de markt, de Twin Cam. Deze MGA was uitgerust met een speciale motor voorzien van dubbele bovenliggende nokkenassen. De Twin Cam motor was gebaseerd op de gewone B-serie MGA motor maar ingrijpend doorontwikkeld. Het motorblok was van gietijzer vervaardigd, de cilinderkop van aluminium. De Twin Cam motor leverde met 108 pk, 40 pk meer vermogen dan de standaard MGA 1500 motor die 68 pk leverde. Naast de speciale motor was de Twin Cam voorzien van schijfremmen aan alle wielen en speciale 'Twin Cam disk wheels'. Van de MGA Twin Cam roadster werden tussen 1958 en 1960 1788 exemplaren gebouwd, de coupe is zeldzamer, slechts 323 exemplaren verlieten de fabriek tussen 1958 en 1960. De laatste MG A, een 1600 Mk II, werd in mei 1962 gebouwd. De succesvolle MGA  werd opgevolgd door de MGB. 

Technische gegevens

4 cilinder motor (Twin Cam DOHC)
cilinderinhoud: 1588 cc.
vermogen: 108 pk. bij 6700 tpm.
topsnelheid: ca. 180 km/u.
versnellingsbak: 4 versnellingen, handgeschakeld
remmen: schijfremmen rondom
gewicht: 960 kg.

 

MG historie

MG (Morris Garage) werd in 1923 gestart door William Morris om sportievere Morris modellen op de markt te gaan brengen. De leiding kwam in handen van Morris productie manager en MG initiatiefnemer Cecil Kimber. Kimber stapte over van de Morris fabriek in Cowley naar Morris Garages in Abington. De productie van MG's startte in 1924. Aan het eind van de jaren 1930 werden er zelfs gewone personenauto's gebouwd onder het succesvolle MG label. 

Het grote succes kwam vlak na de tweede wereldoorlog in 1945, door de sportieve vooroorlogse MG TB en haar opvolger de MG TC, waaraan Amerikaanse soldaten hun hart verpand hadden. Vele MG’s werden meegenomen naar Amerika waar dit lichte en sportieve autotype geheel onbekend was.
Al snel kwam er een grote vraag naar MG sportauto’s vanuit Amerika en in de jaren die volgden werd meer dan 80% van de geproduceerde MG’s aan de andere zijde van de Atlantische oceaan verkocht. De MG’s waren eenvoudig en goed gebouwd, betaalbaar en eenvoudig te onderhouden.
In 1952 fuseerde Austin Motor Corporation met Morris Motors; British Motor Corporation (BMC) werd gevormd.

De vooroorlogse TB en de naoorlogse typen TC, TD en TF met hun vooroorlogse vormgeving werden in 1955 opgevolgd door de MG A roadster die vanaf 1956 ook als coupé leverbaar werd.
De succesvolle MG A werd in 1962 opgevolgd door de nog succesvollere, strak en sierlijk gelijnde MG B. Ook dit model vond zijn weg wederom grotendeels naar Amerika. De MG B was leverbaar als roadster, en als 2+2 coupé "GT" genaamd.

Doordat BMC de Austin Healey in 1967 uit productie had genomen was er wederom behoefte aan een zescilinder sportwagen uit de BMC stal waardoor eind 1967 de MG C het levenslicht zag.
Dit was een MG B met een 145 pk. leverende Austin zescilindermotor. De auto kon deze opvolging echter niet waarmaken doordat de wegligging minder lichtvoetig was dan die van een gewone vier cilinder MG B, en de uitstraling niet van Austin Healey kaliber was. De motor was eigenlijk te zwaar voor de compacte en lichte MG. De Austin Healey opvolger zou uiteindelijk toch uit, de nieuw gefuseerde, British Leyland* stal komen en de naam Triumph TR6 dragen vanaf 1968.
In 1973 kwam er een V8 variant van de MG B op de markt; de MGB V8. Deze was voorzien van de krachtige, volledig van aluminium vervaardigde, Rover (ook British Leyland) 3.5 liter V8 motor. Deze V8 motor woog nagenoeg hetzelfde als de gietijzeren MG B viercilinder motor!

De MG B roadster en GT werden verkocht tot 1980 en werden in de laatste vijf productie jaren, onder druk van Amerikaanse regelgeving, aangepast met veiligheid verhogende en emissie verlagende ingrepen. Dit resulteerde in dikke kunststof bumpers en minder krachtige motoren wat de auto’s veel minder aantrekkelijk maakte. Vanuit Japan kwam ondertussen de Datsun 240 Z die een snel einde maakte aan de Britse sportwagen hegemonie in Amerika…
In 1980 viel het doek voor de MG B. In de daarop volgende jaren verschenen er enkele Austins die als MG "verkleed" waren en die we beter snel kunnen vergeten. Uiteindelijk kwam er in de jaren negentig een waardige opvolger in de vorm van de MG F die op dit ogenblik nog steeds wordt verkocht.
In het jaar 2001 besloot BMW (dat een aantal jaren eigenaar was van Rover) Rover van de hand te doen. De Britse pond stond jarenlang hoog waardoor productie te duur werd in Engeland.
Een groep Britse investeerders nam Rover over. Overtuigend zetten zij de Rover 75 Tourer op de markt die nog niet klaar was in de BMW tijd. Volgend plan was ook sportieve auto's te gaan bouwen naast de luxe Rover middenklassers; men besloot de naam MG in ere te herstellen.
Verschillende Rover modellen werden onder handen genomen om er echte sportieve rijders auto's van te maken. Het nieuwe Rover/ MG schuwde grote aanpassingen aan motoren, onderstel interieur en exterieur niet teneinde aansprekende MG modellen neer te zetten.
Wat wij zo lezen in de pers is deze opzet goed geslaagd en zien wij met veel vertrouwen uit naar het eerste geheel nieuw ontwikkelde Rover/ MG model.

© Marc Vorgers 

British Leyland*
1968-75: BRITISH LEYLAND MOTOR CORPORATION, LTD
1975-78: BRITISH LEYLAND LIMITED door de fusie van BRITISH MOTOR HOLDINGS(met Austin-Morris en Jaguar belangen in 1966) en LEYLAND MOTOR CORP. LTD.
Deels genationaliseerd door de Britse overheid in 1975.