MG MGA 1500 roadster, 1958
Verberg foto
Bijgewerkt: 18-March-2024 19:35

MG MGA 1500 roadster, 1958

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

MG MGA 1500 roadster, jaar 1958. Kleur rood met een zwartleren interieur afgewerkt met rode biezen. Zwart tapijt, zwarte soft-top en tonneau-cover. Deze beeldschone MGA roadster is uitvoerig en ‘body-off’ gerestaureerd door een Nederlands restauratiebedrijf. Deze MGA roadster verkeert in concoursstaat en de auto rijdt geweldig! Een uitgebreide fotoreportage van de restauratie is aanwezig. Tijdens de restauratie zijn de motor en de versnellingsbak gereviseerd en is er een nieuwe kabelboom aangebracht. De auto is voorzien van nieuwe gelakte spaakwielen met nieuwe banden, rvs-uitlaatsysteem, nieuw chroomwerk, aluminium kleppendeksel, Kenlow elektrische koelventilator, massaschakelaar, prachtig origineel stuurwiel, leren armsteun, nieuwe zwarte soft-top, tonneau-cover en nieuwe side-screens. Een TOP-exemplaar!

ARCHIEF | VERKOCHT

De MGA kwam in 1955 op de markt. Met deze auto sloeg MG, betreffende vormgeving, een nieuwe weg in. Na zijn voorgangers MG TD en MG TF, die nog in grote lijnen gebaseerd waren op de vooroorlogse MG TB, was het een zeer moderne sportief gelijnde roadster. De MGA werd, evenals zijn voorgangers, een groot succes en wederom werd het grootste gedeelte verkocht in Amerika. De MGA werd to 1959 voorzien van een 1459 cc. viercilinder motor. Vanaf dat jaar kreeg de auto een 1588 cc. viercilinder. De 1588 cc. motor werd in 1961 opgevolgd door een 1622 cc. viercilinder. De vroege MGA versies, tot 1959, zijn voorzien van, erg goede, trommelremmen rondom. Vanaf 1959 werd de MGA met schijfremmen op de voorwielen uitgerust. De laatste MGA, de A 1600 Mk II, werd in 1962 voor het laatst geproduceerd. Deze zeer succesvolle Britse sportwagen werd opgevolgd door de MGB die het succes van de MGA nog verder uit zou bouwen.

Technische gegevens

4 cilinder motor
cilinderinhoud: 1489 cc.
vermogen: 68 pk.
topsnelheid: 155 km/u.
versnellingsbak: 4, handgeschakeld
gewicht: 890 kg.

MG historie

MG (Morris Garage) werd in 1923 gestart door William Morris om sportievere Morris modellen op de markt te gaan brengen. De leiding kwam in handen van Morris productie manager en MG initiatiefnemer Cecil Kimber. Kimber stapte over van de Morris fabriek in Cowley naar Morris Garages in Abington. De productie van MG's startte in 1924. Aan het eind van de jaren 1930 werden er zelfs gewone personenauto's gebouwd onder het succesvolle MG label. 

Het grote succes kwam vlak na de tweede wereldoorlog in 1945, door de sportieve vooroorlogse MG TB en haar opvolger de MG TC, waaraan Amerikaanse soldaten hun hart verpand hadden. Vele MG’s werden meegenomen naar Amerika waar dit lichte en sportieve autotype geheel onbekend was.
Al snel kwam er een grote vraag naar MG sportauto’s vanuit Amerika en in de jaren die volgden werd meer dan 80% van de geproduceerde MG’s aan de andere zijde van de Atlantische oceaan verkocht. De MG’s waren eenvoudig en goed gebouwd, betaalbaar en eenvoudig te onderhouden.
In 1952 fuseerde Austin Motor Corporation met Morris Motors; British Motor Corporation (BMC) werd gevormd.

De vooroorlogse TB en de naoorlogse typen TC, TD en TF met hun vooroorlogse vormgeving werden in 1955 opgevolgd door de MG A roadster die vanaf 1956 ook als coupé leverbaar werd.
De succesvolle MG A werd in 1962 opgevolgd door de nog succesvollere, strak en sierlijk gelijnde MG B. Ook dit model vond zijn weg wederom grotendeels naar Amerika. De MG B was leverbaar als roadster, en als 2+2 coupé "GT" genaamd.

Doordat BMC de Austin Healey in 1967 uit productie had genomen was er wederom behoefte aan een zescilinder sportwagen uit de BMC stal waardoor eind 1967 de MG C het levenslicht zag.
Dit was een MG B met een 145 pk. leverende Austin zescilindermotor. De auto kon deze opvolging echter niet waarmaken doordat de wegligging minder lichtvoetig was dan die van een gewone vier cilinder MG B, en de uitstraling niet van Austin Healey kaliber was. De motor was eigenlijk te zwaar voor de compacte en lichte MG. De Austin Healey opvolger zou uiteindelijk toch uit, de nieuw gefuseerde, British Leyland* stal komen en de naam Triumph TR6 dragen vanaf 1968.
In 1973 kwam er een V8 variant van de MG B op de markt; de MGB V8. Deze was voorzien van de krachtige, volledig van aluminium vervaardigde, Rover (ook British Leyland) 3.5 liter V8 motor. Deze V8 motor woog nagenoeg hetzelfde als de gietijzeren MG B viercilinder motor!

De MG B roadster en GT werden verkocht tot 1980 en werden in de laatste vijf productie jaren, onder druk van Amerikaanse regelgeving, aangepast met veiligheid verhogende en emissie verlagende ingrepen. Dit resulteerde in dikke kunststof bumpers en minder krachtige motoren wat de auto’s veel minder aantrekkelijk maakte. Vanuit Japan kwam ondertussen de Datsun 240 Z die een snel einde maakte aan de Britse sportwagen hegemonie in Amerika…
In 1980 viel het doek voor de MG B. In de daarop volgende jaren verschenen er enkele Austins die als MG "verkleed" waren en die we beter snel kunnen vergeten. Uiteindelijk kwam er in de jaren negentig een waardige opvolger in de vorm van de MG F die op dit ogenblik nog steeds wordt verkocht.
In het jaar 2001 besloot BMW (dat een aantal jaren eigenaar was van Rover) Rover van de hand te doen. De Britse pond stond jarenlang hoog waardoor productie te duur werd in Engeland.
Een groep Britse investeerders nam Rover over. Overtuigend zetten zij de Rover 75 Tourer op de markt die nog niet klaar was in de BMW tijd. Volgend plan was ook sportieve auto's te gaan bouwen naast de luxe Rover middenklassers; men besloot de naam MG in ere te herstellen.
Verschillende Rover modellen werden onder handen genomen om er echte sportieve rijders auto's van te maken. Het nieuwe Rover/ MG schuwde grote aanpassingen aan motoren, onderstel interieur en exterieur niet teneinde aansprekende MG modellen neer te zetten.
Wat wij zo lezen in de pers is deze opzet goed geslaagd en zien wij met veel vertrouwen uit naar het eerste geheel nieuw ontwikkelde Rover/ MG model.

© Marc Vorgers 

British Leyland*
1968-75: BRITISH LEYLAND MOTOR CORPORATION, LTD
1975-78: BRITISH LEYLAND LIMITED door de fusie van BRITISH MOTOR HOLDINGS(met Austin-Morris en Jaguar belangen in 1966) en LEYLAND MOTOR CORP. LTD.
Deels genationaliseerd door de Britse overheid in 1975.