Mercedes-Benz 380 SL, 1984
Mercedes-Benz 380 SL (R107-serie), jaar 1984. Kleur blauw (Surf Blau) gecombineerd met een beige leren interieur en beige tapijt. Donkerblauwe soft-top en een hard-top in carrosseriekleur. Deze prachtige Mercedes-Benz 380 SL werd in 1984 nieuw verkocht in Nebraska (VS). Vanaf nieuw heeft de auto slechts 50.816 mijl gereden! Een Carfax document is aanwezig dat deze lage mijlenstand bevestigt. Deze Mercedes-Benz bevindt zich in een prachtige en perfecte concoursstaat, als nieuw! Waar u ook kijkt, elk detail is in smetteloze originele conditie! De motorruimte is perfect en alle originele stickers zitten nog netjes op hen plaats. Ook is de originele ‘datenkarte’ nog altijd aanwezig in het ‘geheime’ vakje in de kofferbak. De 380 SL is nog altijd voorzien van de eerste soft-top die in perfecte staat verkeert en het reservewiel is nog nooit gebruikt. Deze bijzonder fraaie Mercedes-Benz 380 SL wordt compleet geleverd met alle originele boekjes, inclusief de boekjes die bij de originele Becker-radio werden geleverd. In het onderhoudsboekje zijn alle onderhoudsintervallen correct genoteerd en afgestempeld. Deze prachtige 380 SL heeft slechts twee vorige eigenaars gekend, wij hebben de auto gekocht van de tweede Amerikaanse eigenaar. Deze Mercedes 380 SL is uitgerust met vele opties, zoals stuurbekrachtiging, cruise control, airconditioning, ABS, originele lichtmetalen wielen en een fabrieks-Becker-radio. Deze 380 SL ziet er nog precies zo uit als bij het verlaten van de Mercedes-Benz-fabriek in 1984!
ARCHIEF | VERKOCHT
De Mercedes 280 SL, 350 SL en 450 SL zijn de opvolgers van de 230 SL, 250 SL en 280 SL die wij kennen onder de bijnaam "Pagode". De "Pagode werd gebouwd van 1963 tot 1971, het jaar waarin de nieuwe generatie SL (R107 serie) het levenslicht zag. Wederom was het Mercedes gelukt een strak gelijnd, tijdloos ontwerp neer te zetten. De SL zou het in deze hoedanigheid ruim twintig jaar volhouden. De "nieuwe" generatie Mercedes SL is groter, breder en zwaarder dan de voorgaande generatie. De SL was wederom een perfecte auto betreffende afwerking, rijgedrag en comfort. De nieuwe SL bood nog meer ruimte, comfort en praktisch gebruiksgemak dan haar voorganger. De SL werd geleverd met een achtcilinder motor van 3.5 of 4.5 liter cilinderinhoud of een zescilinder van 2.8 liter cilinderinhoud. De open tweepersoons roadster kan worden voorzien van een hardtop waardoor de auto veranderd in een gesloten coupé.
Technische gegevens*
V8 motor (SOHC)
cilinderinhoud: 3839 cc.
Bosch K-Jetronic benzineinjectie
vermogen: 204 pk. bij 5250 tpm.
koppel: 315 Nm. bij 3250 tpm.
topsnelheid: 205 km/u.
acceleratie 0-100: 9.8 sec.
versnellingsbak: 4 automatisch
remmen: geventillerde schijfremmen voor, schijfremmen achter
gewicht: 1540 kg.
*Bron: Carfolio.com
Mercedes-Benz historie
Mercedes-Benz ontstond in 1926 door de fusie tussen de autofabrikanten Daimler en Benz.
Mercedes-Benz ontpopte zich voor 1940 als de eerste grote autoproducent die auto’s echt industrieel ging vervaardigen. Voor 1940 bouwde Mercedes-Benz middenklasse auto’s, luxe saloons, sport- en racewagens. Vanaf 1934 beheerste het merk, samen met Auto Union (nu Audi) de gehele Grand Prix racerij. In deze tijd bouwde men sportwagens van absolute wereldklasse zoals de SSK, 500K en de 540K. Deze tot de verbeelding sprekende automobielen zijn tegenwoordig extreem gewilde, miljoenen guldens kostende, verzamelaarstukken…
Na de tweede wereldoorlog, in 1945, nam Mercedes-Benz allereerst de eenvoudigere auto’s weer in productie zoals de MB 170 omdat er grote behoefte was aan vervoersmiddelen.
In de jaren vijftig was Mercedes-Benz weer goed op dreef; men kwam met vele nieuwe modellen op de markt die allen werden gekenmerkt door een sterke Mercedes-Benz familie uitstraling.
De topmodellen waren de 300 modellen uit de W 186, W 188 en W 189 bouwseries.
Mercedes-Benz kenmerkte zich door vernuftige, degelijke en betrouwbare techniek, een sterke merkuitstraling, en ingehouden klasse met een sobere doch luxe Duitse sfeer.
Het raceverleden werd echter niet vergeten en weer opgepakt met de roemruchte "Silberpfeilen". Vanuit de racerij werd de legendarische Mercedes 300 SL "Gull wing" productie sportwagen ontwikkeld die in 1957 ook als roadster beschikbaar kwam.
In 1955 werd de kleinere Mercedes-Benz 190 SL voorgesteld. De vormgeving van de peperdure 300 SL sloeg zo aan dat besloten werd de 300 SL vormgeving ook op een goedkoper model toe te passen. De 190 SL was echter enkel als cabriolet verkrijgbaar. Voor de 190 SL was echter een goed passende hardtop beschikbaar waardoor de auto in een echte coupé veranderde.
In 1964 introduceerde Mercedes-Benz een limousine om de rijksten der aarde te behagen; de Mercedes-Benz 600 (W 100).. Deze limousine was ruim zes meter lang en voorzien van alle denkbare luxe. Tevens zagen in de jaren zestig onder andere de W 110, W 111 en W112 series het levenslicht en de SL opvolger werd voorgesteld; de 230 SL (W113).
In de jaren zeventig werd naast de zeer succesvolle W 123 serie de Mercedes SL opvolger voorgesteld die 19 jaar in productie zou blijven; de R 107 serie. Deze Mercedes-Benz SL was verkrijgbaar met verschillende zes cilinder lijn- en V8 motoren.
In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw ging Mercedes-Benz onverdroten door met het bouwen van kwaliteits- automobielen en sportwagens. Het merk bouwt tot de dag van vandaag nog immer automobielen met dezelfde merkkwaliteiten als in de jaren vijftig. Mercedes-Benz is een merk met een onbewogen historie, slechts even uit haar evenwicht gebracht door de tweede wereldoorlog, dat een enorm vertrouwen inboezemt en tegenwoordig als onderdeel van het grote Daimler-Benz concern nog altijd automobielen van topklasse bouwt.
© Marc Vorgers