Mercedes-Benz 300 SL 'Gullwing', 1956
Mercedes-Benz 300 SL (W198) 'vleugeldeur', bouwjaar 1956. Kleur zilver metallic met een rood lederen interieur. Deze geweldige 'matching numbers' 300 SL werd nieuw verkocht in California USA. De prachtig gerestaureerde automobiel nam deel aan de Mille Miglia in het jaar 2001. De auto is uitgerust met de gezochte 'Rudge' wielen met 'knock off' wielmoeren.
ARCHIEF | VERKOCHT
De geschiedenis van de beroemde Mercedes-Benz 300 SL (W198) begon met de succesvolle Mercedes-Benz W194 300 SL racewagen uit 1952 en de opvolger hiervan, de roemruchte (W196S) 300 SLR uit 1955. De W194 300 SL racewagen werd ontwikkeld op basis van de Mercedes-Benz W186 (300 S) onder leiding van Mercedes-Benz race-ingenieur Rudolf Uhlenhaut. Om het gemis aan motorvermogen ten opzichte van de concurrentie te compenseren werd de W194 300 SL ultralicht gebouwd met gebruikmaking van een zeer stijf 'spaceframe' waarop de aluminium carrosseriedelen werden bevestigd.
De W194 300 SL bleek een schot in de roos, de racewagen was zeer competitief en won vele races en andere zware snelheidsritten. Zo won de W194 300 SL in 1952 de 24 uren van Le Mans, de Eifelrennen op de Nürburgring en de Carrera Panamericana. Tijdens de eerste deelname aan de Mille Miglia wisten deze Mercedes racewagens de tweede en de vierde plaats te bemachtigen. De W194 evolueerde naar de W196 racewagen in 1954. De volgende doorontwikkeling resulteerde in de 300 SLR (W196S) die in 1955 het levenslicht zag en waarvan er acht werden gebouwd. Het was met deze racewagen waarmee Mercedes eeuwige roem vergaarde. In 1955 wisten coureur Stirling Moss en navigator Alan Jenkinson de Mille Miglia te winnen met een nooit meer geëvenaarde gemiddelde snelheid van 157.56 kilometer per uur! Alle successen van de Mercedes-Benz 300 SL racewagen werden met genoegen gevolgd door de Amerikaanse Mercedes-Benz importeur Max Hoffmann. Hoffmann overtuigde de fabriek ervan dat een straatversie van de 300 SL een groot commercieel succes zou kunnen worden in Amerika. De fabriek nam deze uitdaging aan en in 1955 zag de 300 SL (W198) het levenslicht. De technische constructie was grotendeels gelijk aan die van de racewagen. Omdat de 'spaceframe' constructie ter hoogte van de 'dorpels' het gebruik van normale portieren uitsloot besloot men naar boven openende 'vleugeldeuren' toe te passen, de unieke 'Gull wing' was geboren. De instap over de brede dorpels was nog altijd niet ideaal, vandaar dat er een omklapbaar stuurwiel werd toegepast om de instap in de krappe 'cockpit' te vergemakkelijken. Niet alleen de vleugeldeuren waren uniek voor de 300 SL, ook de toepassing van directe benzine injectie was nog nooit eerder in een auto vertoond! In 1957 werd de 300 SL 'Gullwing' opgevolgd door de 300 SL roadster. Het stalen 'spaceframe' was hiertoe versterkt en aangepast om kleine maar functionele normale deuren toe te passen. Voor de roadster was een zeer fraaie hardtop verkrijgbaar. De Mercedes 300 SL heeft er met name in Amerika voor gezorgd dat Mercedes-Benz haar imago als bouwer van bezadigde en degelijke luxe automobielen kon afstoffen. Men bouwde nu tenslotte ook rasechte sportwagens!
Tussen 1954 en 1957 werden er 1400 300 SL 'Gullwings' (W198 I) gebouwd en tussen 1957 en 1963 1858 300 SL (W198 II) roadsters. De Mercedes-Benz 300 SL is heden ten dage de meest begeerde Mercedes-Benz en een van de grootste iconen in de automobielgeschiedenis.
Technische gegevens
6 cilinder lijnmotor
cilinderinhoud: 2996 cc.
Bosch directe benzine-injectie
vermogen: 215 DIN pk. bij 5800 tpm.
koppel: 274 Nm. bij 4600 tpm.
topsnelheid: 235, 250 of 260 km/u afhankelijk van de
gekozen eindoverbrenging.
Versnellingsbak: 4 versnellingen, handgeschakeld.
Remmen: bekrachtigde trommelremmen rondom
Gewicht: 1310 kg.
Mercedes-Benz historie
Mercedes-Benz ontstond in 1926 door de fusie tussen de autofabrikanten Daimler en Benz.
Mercedes-Benz ontpopte zich voor 1940 als de eerste grote autoproducent die auto’s echt industrieel ging vervaardigen. Voor 1940 bouwde Mercedes-Benz middenklasse auto’s, luxe saloons, sport- en racewagens. Vanaf 1934 beheerste het merk, samen met Auto Union (nu Audi) de gehele Grand Prix racerij. In deze tijd bouwde men sportwagens van absolute wereldklasse zoals de SSK, 500K en de 540K. Deze tot de verbeelding sprekende automobielen zijn tegenwoordig extreem gewilde, miljoenen guldens kostende, verzamelaarstukken…
Na de tweede wereldoorlog, in 1945, nam Mercedes-Benz allereerst de eenvoudigere auto’s weer in productie zoals de MB 170 omdat er grote behoefte was aan vervoersmiddelen.
In de jaren vijftig was Mercedes-Benz weer goed op dreef; men kwam met vele nieuwe modellen op de markt die allen werden gekenmerkt door een sterke Mercedes-Benz familie uitstraling.
De topmodellen waren de 300 modellen uit de W 186, W 188 en W 189 bouwseries.
Mercedes-Benz kenmerkte zich door vernuftige, degelijke en betrouwbare techniek, een sterke merkuitstraling, en ingehouden klasse met een sobere doch luxe Duitse sfeer.
Het raceverleden werd echter niet vergeten en weer opgepakt met de roemruchte "Silberpfeilen". Vanuit de racerij werd de legendarische Mercedes 300 SL "Gull wing" productie sportwagen ontwikkeld die in 1957 ook als roadster beschikbaar kwam.
In 1955 werd de kleinere Mercedes-Benz 190 SL voorgesteld. De vormgeving van de peperdure 300 SL sloeg zo aan dat besloten werd de 300 SL vormgeving ook op een goedkoper model toe te passen. De 190 SL was echter enkel als cabriolet verkrijgbaar. Voor de 190 SL was echter een goed passende hardtop beschikbaar waardoor de auto in een echte coupé veranderde.
In 1964 introduceerde Mercedes-Benz een limousine om de rijksten der aarde te behagen; de Mercedes-Benz 600 (W 100).. Deze limousine was ruim zes meter lang en voorzien van alle denkbare luxe. Tevens zagen in de jaren zestig onder andere de W 110, W 111 en W112 series het levenslicht en de SL opvolger werd voorgesteld; de 230 SL (W113).
In de jaren zeventig werd naast de zeer succesvolle W 123 serie de Mercedes SL opvolger voorgesteld die 19 jaar in productie zou blijven; de R 107 serie. Deze Mercedes-Benz SL was verkrijgbaar met verschillende zes cilinder lijn- en V8 motoren.
In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw ging Mercedes-Benz onverdroten door met het bouwen van kwaliteits- automobielen en sportwagens. Het merk bouwt tot de dag van vandaag nog immer automobielen met dezelfde merkkwaliteiten als in de jaren vijftig. Mercedes-Benz is een merk met een onbewogen historie, slechts even uit haar evenwicht gebracht door de tweede wereldoorlog, dat een enorm vertrouwen inboezemt en tegenwoordig als onderdeel van het grote Daimler-Benz concern nog altijd automobielen van topklasse bouwt.
© Marc Vorgers