Mercedes-Benz 250 SE coupe, 1966
Mercedes-Benz 250 SE coupe (W108), year 1966. Chassis number: 11102112087476, engine number: 12998010016562.
Colour Nerz Grau metallic with a red leather interior. This fabulous Mercedes-Benz coupe was extensively restored in Germany to superb (excellent++) condition, concours! Part of the work was carried out by Mercedes-Benz. This fine automobile was imported from Germany. The car comes beautifully documented, this including German and Dutch invoices proving all the work which has been carried out to bring the car to perfect condition. This Mercedes-Benz 250 Se coupe features a factory original sliding roof. The car looks like brand new in every detail! A great investment and a delightful car to drive with it's smooth six cylinder engine and it's positive manual four speed gearbox!
ARCHIVES | SOLD
Lex Classics
De Mercedes-Benz W108/W109 'Flachkuhler' serie zag het levenslicht in het jaar 1965 en volgde de in 1959 geïntroduceerde W111/W112 'Heckflossen' serie op. De vierdeurs sedans uit de nieuwe serie waren qua vormgeving in lijn gebracht met de duurste (coupe en cabriolet) modellen uit de voorgaande serie. De nieuwe coupe en cabriolet modellen weken slechts op minieme details af van de voorgaande serie waardoor deze vaak door elkaar gehaald worden. Net als de voorgaande serie was de W108/W109 serie het beste wat Mercedes-Benz haar klanten kon leveren. De automobielen stonden aan de absolute wereldtop betreffende kwaliteit en luxe en moesten enkel de ultra prestigieuze Mercedes-Benz 600 boven zich dulden. Allereerst verschenen de W108 zescilinder uitvoeringen 250 S, 250 SE en de (W109) 300 SE. Deze werden in 1967 opgevolgd door de 280 S, 280 SE en de 300 SEL (met luchtvering). In 1970 kwam de 3.5 liter V8 motor beschikbaar voor de W108 en een jaar later zelfs een 4.5 liter versie voor de Amerikaanse markt. De zes cilinder modellen waren verkrijgbaar met een handgeschakelde of automatische vierversnellingsbak, een handgeschakelde vijfbak was optioneel. De 3.5 V8 werd standaard voorzien van een automatische vierversnellingsbak hoewel een handgeschakelde bak optioneel verkrijgbaar was. De latere 4.5 liter V8 was enkel verkrijgbaar met een automatische drieversnellingsbak. De auto's waren uitgerust met bekrachtigde schijfremmen rondom en bijna altijd voorzien van de optionele stuurbekrachtiging. De 280 SE coupé en cabriolet waren destijds erg prijzig maar desondanks zeer populair bij het welgestelde publiek dat zich de luxe kon veroorloven. De auto's zijn prachtig om te zien, zeer luxueus, zeer comfortabel en, niet te vergeten, zeer degelijk gebouwd en betrouwbaar.
Technische gegevens
6 cilinder motor
cilinderinhoud: 2496 cc.
Bosch benzine-injectie
vermogen: 170 pk. bij 5600 tpm.
topsnelheid: 190 km/u.
Versnellingsbak: 4 versnellingen
Gewicht: 1404 kg.
Mercedes-Benz historie
Mercedes-Benz ontstond in 1926 door de fusie tussen de autofabrikanten Daimler en Benz.
Mercedes-Benz ontpopte zich voor 1940 als de eerste grote autoproducent die auto’s echt industrieel ging vervaardigen. Voor 1940 bouwde Mercedes-Benz middenklasse auto’s, luxe saloons, sport- en racewagens. Vanaf 1934 beheerste het merk, samen met Auto Union (nu Audi) de gehele Grand Prix racerij. In deze tijd bouwde men sportwagens van absolute wereldklasse zoals de SSK, 500K en de 540K. Deze tot de verbeelding sprekende automobielen zijn tegenwoordig extreem gewilde, miljoenen guldens kostende, verzamelaarstukken…
Na de tweede wereldoorlog, in 1945, nam Mercedes-Benz allereerst de eenvoudigere auto’s weer in productie zoals de MB 170 omdat er grote behoefte was aan vervoersmiddelen.
In de jaren vijftig was Mercedes-Benz weer goed op dreef; men kwam met vele nieuwe modellen op de markt die allen werden gekenmerkt door een sterke Mercedes-Benz familie uitstraling.
De topmodellen waren de 300 modellen uit de W 186, W 188 en W 189 bouwseries.
Mercedes-Benz kenmerkte zich door vernuftige, degelijke en betrouwbare techniek, een sterke merkuitstraling, en ingehouden klasse met een sobere doch luxe Duitse sfeer.
Het raceverleden werd echter niet vergeten en weer opgepakt met de roemruchte "Silberpfeilen". Vanuit de racerij werd de legendarische Mercedes 300 SL "Gull wing" productie sportwagen ontwikkeld die in 1957 ook als roadster beschikbaar kwam.
In 1955 werd de kleinere Mercedes-Benz 190 SL voorgesteld. De vormgeving van de peperdure 300 SL sloeg zo aan dat besloten werd de 300 SL vormgeving ook op een goedkoper model toe te passen. De 190 SL was echter enkel als cabriolet verkrijgbaar. Voor de 190 SL was echter een goed passende hardtop beschikbaar waardoor de auto in een echte coupé veranderde.
In 1964 introduceerde Mercedes-Benz een limousine om de rijksten der aarde te behagen; de Mercedes-Benz 600 (W 100).. Deze limousine was ruim zes meter lang en voorzien van alle denkbare luxe. Tevens zagen in de jaren zestig onder andere de W 110, W 111 en W112 series het levenslicht en de SL opvolger werd voorgesteld; de 230 SL (W113).
In de jaren zeventig werd naast de zeer succesvolle W 123 serie de Mercedes SL opvolger voorgesteld die 19 jaar in productie zou blijven; de R 107 serie. Deze Mercedes-Benz SL was verkrijgbaar met verschillende zes cilinder lijn- en V8 motoren.
In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw ging Mercedes-Benz onverdroten door met het bouwen van kwaliteits- automobielen en sportwagens. Het merk bouwt tot de dag van vandaag nog immer automobielen met dezelfde merkkwaliteiten als in de jaren vijftig. Mercedes-Benz is een merk met een onbewogen historie, slechts even uit haar evenwicht gebracht door de tweede wereldoorlog, dat een enorm vertrouwen inboezemt en tegenwoordig als onderdeel van het grote Daimler-Benz concern nog altijd automobielen van topklasse bouwt.
© Marc Vorgers