Mercedes-Benz 220 A cabriolet, 1952
Verberg foto
Bijgewerkt: 29-March-2024 09:25

Mercedes-Benz 220 A cabriolet, 1952

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Mercedes-Benz 220 A cabriolet, jaar 1952. Kleur zilver metallic met een groen lederen interieur en groen gemêleerd tapijt. Groene mohair cabrioletkap en kapafdekking. Deze fantastische Mercedes-Benz 220 A werd in Duitsland uitvoerig en ‘body-off’ gerestaureerd naar zeer hoog niveau! De auto verkeert in smetteloze A1 concoursstaat! Waar u ook kijkt; u ziet enkel perfectie. Dit wordt afgemaakt met een blik in de kofferbak waar u een prachtige op maat gemaakte kofferset vindt. Een uitvoerige fotoreportage van de restauratie is aanwezig. Deze automobielen waren in de jaren 1950 onbetaalbaar en vandaag de dag zeldzame collectors items. Dit is een oogverblindend top-exemplaar en een uitstekend rijdende Mercedes-Benz!

Deze Mercedes-Benz is ONDER OPTIE bij Lex Classics.

Technische gegevens*

6 cilinder lijnmotor
cilinderinhoud: 2195 cc.
vermogen: 80 pk. bij 4850 tpm.
topsnelheid: 140 km/u.
versnellingsbak: 4, handgeschakeld
gewicht: 1350 kg.

*Bron: MERCEDES PKW

Mercedes-Benz historie

Mercedes-Benz ontstond in 1926 door de fusie tussen de autofabrikanten Daimler en Benz. 
Mercedes-Benz ontpopte zich voor 1940 als de eerste grote autoproducent die auto’s echt industrieel ging vervaardigen. Voor 1940 bouwde Mercedes-Benz middenklasse auto’s, luxe saloons, sport- en racewagens. Vanaf 1934 beheerste het merk, samen met Auto Union (nu Audi) de gehele Grand Prix racerij. In deze tijd bouwde men sportwagens van absolute wereldklasse zoals de SSK, 500K en de 540K. Deze tot de verbeelding sprekende automobielen zijn tegenwoordig extreem gewilde, miljoenen guldens kostende, verzamelaarstukken…
Na de tweede wereldoorlog, in 1945, nam Mercedes-Benz allereerst de eenvoudigere auto’s weer in productie zoals de MB 170 omdat er grote behoefte was aan vervoersmiddelen.
In de jaren vijftig was Mercedes-Benz weer goed op dreef; men kwam met vele nieuwe modellen op de markt die allen werden gekenmerkt door een sterke Mercedes-Benz familie uitstraling.
De topmodellen waren de 300 modellen uit de W 186, W 188 en W 189 bouwseries.

Mercedes-Benz kenmerkte zich door vernuftige, degelijke en betrouwbare techniek, een sterke merkuitstraling, en ingehouden klasse met een sobere doch luxe Duitse sfeer.
Het raceverleden werd echter niet vergeten en weer opgepakt met de roemruchte "Silberpfeilen". Vanuit de racerij werd de legendarische Mercedes 300 SL "Gull wing" productie sportwagen ontwikkeld die in 1957 ook als roadster beschikbaar kwam.

In 1955 werd de kleinere Mercedes-Benz 190 SL voorgesteld. De vormgeving van de peperdure 300 SL sloeg zo aan dat besloten werd de 300 SL vormgeving ook op een goedkoper model toe te passen. De 190 SL was echter enkel als cabriolet verkrijgbaar. Voor de 190 SL was echter een goed passende hardtop beschikbaar waardoor de auto in een echte coupé veranderde.

In 1964 introduceerde Mercedes-Benz een limousine om de rijksten der aarde te behagen; de Mercedes-Benz 600 (W 100).. Deze limousine was ruim zes meter lang en voorzien van alle denkbare luxe. Tevens zagen in de jaren zestig onder andere de W 110, W 111 en W112 series het levenslicht en de SL opvolger werd voorgesteld; de 230 SL (W113).

In de jaren zeventig werd naast de zeer succesvolle W 123 serie de Mercedes SL opvolger voorgesteld die 19 jaar in productie zou blijven; de R 107 serie. Deze Mercedes-Benz SL was verkrijgbaar met verschillende zes cilinder lijn- en V8 motoren.

In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw ging Mercedes-Benz onverdroten door met het bouwen van kwaliteits- automobielen en sportwagens. Het merk bouwt tot de dag van vandaag nog immer automobielen met dezelfde merkkwaliteiten als in de jaren vijftig. Mercedes-Benz is een merk met een onbewogen historie, slechts even uit haar evenwicht gebracht door de tweede wereldoorlog, dat een enorm vertrouwen inboezemt en tegenwoordig als onderdeel van het grote Daimler-Benz concern nog altijd automobielen van topklasse bouwt. 

© Marc Vorgers

Marc Vorgers
Marc vorgers.png
Marc Vorgers