Mercedes-Benz 190 SL, 1962
Verberg foto
Bijgewerkt: 07-October-2024 11:33

Mercedes-Benz 190 SL, 1962

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Mercedes-Benz 190 SL, jaar 1962. Kleur blauw metallic (kleurnummer 396) gecombineerd met een roodlederen interieur en rood tapijt. Zwarte mohair (Sonnenland) soft-top, rode lederen kapafdekking en originele hard-top in carrosseriekleur! Deze fantastische Mercedes 190 SL werd in 1998 in Nederland geïmporteerd. Circa tien jaar geleden werd de auto uitgebreid naar concoursstaat gerestaureerd. De carrosserie werd perfect gerestaureerd met een perfecte passing van de plaatdelen en een uitstekend verfsysteem (alle originele puntlassen nog zichtbaar). Alle mechanische onderdelen zijn gereviseerd (inclusief de dashboardmeters), het chroom is vernieuwd en er is een nieuwe kabelboom aangebracht. Deze prachtige Mercedes 190 SL verkeert in sublieme topconditie en de auto rijdt perfect! De laatste jaren is de auto in onderhoud geweest bij Altena Classic Service; De 190 SL is volledig up-to-date. Deze prachtige Mercedes-Benz 190 SL toont alle originele details. Dit omvat een optionele 3e zit achter de passagiersstoel en de correcte Becker Mexico autoradio. Een topklasse 190SL!

ARCHIEF | VERKOCHT

De Mercedes-Benz 190 SL roadster kwam in 1955 op de markt als kleiner en eenvoudiger alternatief voor de dure, geavanceerde, Mercedes-Benz 300 SL roadster. Technisch had de 190 SL geen overeenkomsten met grote broer 300 SL maar de vormgeving, die velen aansprak, was direct gebaseerd op die van de 300 SL roadster. De Mercedes-Benz 190 SL was een echte toer-cabriolet die vooral gretig aftrek vond in de zonnige staten van Amerika. Door de fraaie vormgeving en het zeer goede comfort was de 190 SL een populaire boulevard cruiser. Naast de mooie vormgeving en het comfort bood de 190 SL zijn bezitter tevens hoogwaardige en betrouwbare techniek. De Mercedes-Benz 190 SL was voorzien van een 1897 cc. metende viercilindermotor die was voorzien van twee carburateurs. De vierversnellingsbak was volledig gesynchroniseerd en werd bediend door middel van een schakelpook op de vloer. Vanaf 1956 werd de 190 SL standaard voorzien van bekrachtigde remmen. Gedurende de gehele productieperiode was er een fraaie hardtop verkrijgbaar waardoor de auto een in een coupé veranderde. In Europa waren er veel 190 SL rijders die bijna standaard met de fraaie hardtop rondreden. In 1963 werd de 190 SL opgevolgd door de nieuwe Mercedes-Benz 230 SL roadster die bekend zou worden onder de naam "Pagode".

Technische gegevens

4 cilinder lijnmotor
cilinderinhoud: 1897 cc.
2 Solex carburateurs
vermogen: 105 pk. bij 5700 tpm.
koppel: 142 Nm bij 3200 tpm.
topsnelheid: 170 km/u.
versnellingsbak: 4, handgeschakeld
gewicht: 1100 kg.

 

Mercedes-Benz historie

Mercedes-Benz ontstond in 1926 door de fusie tussen de autofabrikanten Daimler en Benz. 
Mercedes-Benz ontpopte zich voor 1940 als de eerste grote autoproducent die auto’s echt industrieel ging vervaardigen. Voor 1940 bouwde Mercedes-Benz middenklasse auto’s, luxe saloons, sport- en racewagens. Vanaf 1934 beheerste het merk, samen met Auto Union (nu Audi) de gehele Grand Prix racerij. In deze tijd bouwde men sportwagens van absolute wereldklasse zoals de SSK, 500K en de 540K. Deze tot de verbeelding sprekende automobielen zijn tegenwoordig extreem gewilde, miljoenen guldens kostende, verzamelaarstukken…
Na de tweede wereldoorlog, in 1945, nam Mercedes-Benz allereerst de eenvoudigere auto’s weer in productie zoals de MB 170 omdat er grote behoefte was aan vervoersmiddelen.
In de jaren vijftig was Mercedes-Benz weer goed op dreef; men kwam met vele nieuwe modellen op de markt die allen werden gekenmerkt door een sterke Mercedes-Benz familie uitstraling.
De topmodellen waren de 300 modellen uit de W 186, W 188 en W 189 bouwseries.

Mercedes-Benz kenmerkte zich door vernuftige, degelijke en betrouwbare techniek, een sterke merkuitstraling, en ingehouden klasse met een sobere doch luxe Duitse sfeer.
Het raceverleden werd echter niet vergeten en weer opgepakt met de roemruchte "Silberpfeilen". Vanuit de racerij werd de legendarische Mercedes 300 SL "Gull wing" productie sportwagen ontwikkeld die in 1957 ook als roadster beschikbaar kwam.

In 1955 werd de kleinere Mercedes-Benz 190 SL voorgesteld. De vormgeving van de peperdure 300 SL sloeg zo aan dat besloten werd de 300 SL vormgeving ook op een goedkoper model toe te passen. De 190 SL was echter enkel als cabriolet verkrijgbaar. Voor de 190 SL was echter een goed passende hardtop beschikbaar waardoor de auto in een echte coupé veranderde.

In 1964 introduceerde Mercedes-Benz een limousine om de rijksten der aarde te behagen; de Mercedes-Benz 600 (W 100).. Deze limousine was ruim zes meter lang en voorzien van alle denkbare luxe. Tevens zagen in de jaren zestig onder andere de W 110, W 111 en W112 series het levenslicht en de SL opvolger werd voorgesteld; de 230 SL (W113).

In de jaren zeventig werd naast de zeer succesvolle W 123 serie de Mercedes SL opvolger voorgesteld die 19 jaar in productie zou blijven; de R 107 serie. Deze Mercedes-Benz SL was verkrijgbaar met verschillende zes cilinder lijn- en V8 motoren.

In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw ging Mercedes-Benz onverdroten door met het bouwen van kwaliteits- automobielen en sportwagens. Het merk bouwt tot de dag van vandaag nog immer automobielen met dezelfde merkkwaliteiten als in de jaren vijftig. Mercedes-Benz is een merk met een onbewogen historie, slechts even uit haar evenwicht gebracht door de tweede wereldoorlog, dat een enorm vertrouwen inboezemt en tegenwoordig als onderdeel van het grote Daimler-Benz concern nog altijd automobielen van topklasse bouwt. 

© Marc Vorgers

Altena Classic Service
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)524 561 122
De Vaart 23
7784 DK Gramsbergen
Nederland