Maserati 3500GT Touring, 1962 Restoration object
Verberg foto
Bijgewerkt: 11-December-2024 16:24

Maserati 3500GT Touring, 1962 Restoration object

Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Maserati 3500 GT Touring, jaar 1962. Het betreft een compleet en ‘matching numbers’ restauratieproject. Chassisnummer: 101-1862, Touring carrosserienummer 12172. Kleur rood gecombineerd met een beige (Ivoor) interieur. Na 10 jaar dienst bij de eerste eigenaar, werd deze fantastische Maserati 3500 GT in 1972 naar het Verenigd Koninkrijk verkocht. In 1987 werd de nog rijdende auto voor lange tijd gestald. Het koelsysteem werd geleegd en de remblokken werden verwijderd. Op het laatste Britse V5C-document, uitgegeven in 1986, staat een kilometerstand vermeld van (1)17.898 kilometer, momenteel staat de kilometerteller op 18.191. De auto heeft vier Britse eigenaren gekend, al hun namen zijn opgenomen in de documentatie. De Maserati is nieuw verkocht in de kleur ‘maroon’ rood gecombineerd met een ivoorkleurig interieur. In 2023 is de auto geveild en in Nederlandse handen gekomen. Deze prachtige Maserati 3500 GT is een complete auto en een prachtige basis voor een volledige restauratie. Ook is het mogelijk om van deze Maserati een rijdende ‘survivor’ te maken met wat restauratie aan delen van de vloer en een volledige technische service. De carrosserie verkeert in een redelijk goede conditie met slechte plekken in de vloer, de kofferbak zijkanten, en bij/ in de wielkasten. Het ligt meer voor de hand dat deze prachtige machine het onderwerp zal worden van een volledige restauratie naar fabriek originele topstaat. Indien gewenst, kan de auto volledig worden gerestaureerd door onze restaurateurs die ervaring hebben met de Maserati 3500 GT en de Touring ‘Superleggera’ carrosserie constructie. De Maserati 3500 GT is een zeer begeerlijke en zeldzame auto, er zijn slechts 2226 exemplaren gebouwd van 1957 tot 1964.

ARCHIEF | VERKOCHT

De Maserati 3500 GT werd voorgesteld in 1958 en was de eerste in grotere aantallen gebouwde Maserati. De voorganger van de 3500 GT was de Maserati A6 waarmee Maserati als racewagenbouwer "pur sang" ervaring met het bouwen van sportwagens voor straatgebruik had opgedaan. De 3500 GT vormde de basis voor alle Maserati zescilinder modellen die werden gebouwd tot 1970. De 3500 GT werd vormgegeven, en de carrosserie gebouwd, bij Touring. De firma was vermaard om de ultra lichte "Superleggera" carrosserieën die er vervaardigd werden. Ook de 3500 GT was voorzien van een Superleggera carrosserie; op het stalen buizenchassis, waaraan alle mechaniek werd opgehangen, werd een carrosserie geplaatst bestaande uit een licht buizenframe als ondersteuning voor de aluminium carrosserie beplating. Door deze bouwwijze was de 3500 GT relatief licht, de automobiel woog slechts 1150 kg. Het lage gewicht werd gecombineerd met een zeer potente aandrijflijn, een directe doorontwikkeling vanuit de racerij. De motor was een zescilinder in lijn met twee bovenliggende nokkenassen en een cilinderinhoud van 3485 cc. De motor was voorzien van dubbele ontsteking, twee bougies per cilinder en drie dubbele Weber carburateurs. Het motorvermogen kwam uit op 220 DIN pk. bij 5500 tpm. En de topsnelheid bedroeg 220 kilometers per uur. In 1959 werd er ook een Spider model voorgesteld: de Maserati 3500 GT Spider welke werd ontworpen en waarvan de carrosserie werd gebouwd door Vignale. In tegenstelling tot de 3500 GT coupé werd de Spider volledig van staal gemaakt. Ook was de wielbasis tien centimeter ingekort naar 250 cm. In 1961 werden de 3500 GT en Spider voorzien van een Lucas injectie systeem waardoor het motorvermogen toenam tot 235 DIN pk. bij 5500 tpm. Vanaf dat ogenblik werd de typebenaming 3500 GTI. Doordat er tevens standaard een vijfversnellingsbak werd gemonteerd nam de topsnelheid toe tot een zeer hoge 235 kilometers per uur. De Maserati 3500 coupé en Spider werden gebouwd tot en met 1964. 

Technische gegevens

6 cilinder lijnmotor
carburateurs: 3x dubbele Weber 42 mm.
cilinderinhoud: 3485 cc.
vermogen: 220 pk. (235 GTI) bij 5500 tpm.
topsnelheid: 220 km/u. (235 km/h. GTI)
versnellingsbak: 4, handgeschakeld (5-bak GTI))
gewicht: 1150 kg.

S2 Classic Cars
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: 0031 85 2734060
Goudstraat 23
7554NG Hengelo
Nederland