Maserati 3500 GT, 1960
Verberg foto
Bijgewerkt: 17-April-2024 13:01

Maserati 3500 GT, 1960

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Maserati 3500 GT, bouwjaar 1960. Kleur blauw metallic met een blauw lederen interieur en beige tapijt. Dit is een ZEER originele Maserati 3500 GT! De auto toont alle originele details maar uiteraard ook sporen van ouderdom en van gebruik (patina), een echte tijdmachine! De auto is uitgerust met een ZF vier-versnellingsbak en spaakwielen.

ARCHIEF | VERKOCHT

De Maserati 3500 GT werd voorgesteld in 1958 en was de eerste in grotere aantallen gebouwde Maserati. De voorganger van de 3500 GT was de Maserati A6 waarmee Maserati als racewagenbouwer "pur sang" ervaring met het bouwen van sportwagens voor straatgebruik had opgedaan. De 3500 GT vormde de basis voor alle Maserati zescilinder modellen die werden gebouwd tot 1970. De 3500 GT werd vormgegeven, en de carrosserie gebouwd, bij Touring. De firma was vermaard om de ultra lichte "Superleggera" carrosserieën die er vervaardigd werden. Ook de 3500 GT was voorzien van een Superleggera carrosserie; op het stalen buizenchassis, waaraan alle mechaniek werd opgehangen, werd een carrosserie geplaatst bestaande uit een licht buizenframe als ondersteuning voor de aluminium carrosserie beplating. Door deze bouwwijze was de 3500 GT relatief licht, de automobiel woog slechts 1150 kg. Het lage gewicht werd gecombineerd met een zeer potente aandrijflijn, een directe doorontwikkeling vanuit de racerij. De motor was een zescilinder in lijn met twee bovenliggende nokkenassen en een cilinderinhoud van 3485 cc. De motor was voorzien van dubbele ontsteking, twee bougies per cilinder en drie dubbele Weber carburateurs. Het motorvermogen kwam uit op 220 DIN pk. bij 5500 tpm. En de topsnelheid bedroeg 220 kilometers per uur. In 1959 werd er ook een Spider model voorgesteld: de Maserati 3500 GT Spider welke werd ontworpen en waarvan de carrosserie werd gebouwd door Vignale. In tegenstelling tot de 3500 GT coupé werd de Spider volledig van staal gemaakt. Ook was de wielbasis tien centimeter ingekort naar 250 cm. In 1961 werden de 3500 GT en Spider voorzien van een Lucas injectie systeem waardoor het motorvermogen toenam tot 235 DIN pk. bij 5500 tpm. Vanaf dat ogenblik werd de typebenaming 3500 GTI. Doordat er tevens standaard een vijfversnellingsbak werd gemonteerd nam de topsnelheid toe tot een zeer hoge 235 kilometers per uur. De Maserati 3500 coupé en Spider werden gebouwd tot en met 1964. 

Technische gegevens

6 cilinder lijnmotor
carburateurs: 3x dubbele Weber 42 mm.
cilinderinhoud: 3485 cc.
vermogen: 220 pk. (235 GTI) bij 5500 tpm.
topsnelheid: 220 km/u. (235 km/h. GTI)
versnellingsbak: 4, handgeschakeld (5-bak GTI))
gewicht: 1150 kg.

Marc Vorgers
Marc vorgers.png
Marc Vorgers