Lotus Europa S2, 1971
Verberg foto
Bijgewerkt: 17-April-2024 13:01

Lotus Europa S2, 1971

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Lotus Europa S2, jaar 1971. Kleur wit gecombineerd met een zwart interieur. Deze Lotus ‘Europe’ van het type 54 werd nieuw verkocht in België. Onlangs (ongeveer een jaar en 1500 kilometer geleden) is de auto volledig gerestaureerd en gereviseerd tot in de perfectie! Deze zeldzame sportmachine verkeert in een sublieme topstaat! Dit is eigenlijk een ‘understatement’ want deze auto is op een zeer hoog niveau van perfectie herbouwd, de auto met kunststof carrosserie voelt zeer solide aan en is volledig vrij van bijgeluiden en rammeltjes. De rijervaring is 100% Lotus; snel, agiel en super sportief! Het comfort is voor een Lotus niet al te spartaans. De auto is fysiek erg laag, wat sterk bijdraagt aan de indruk van snelheid. De Lotus wordt aangedreven door een Renault 1647 cc-viercilindermotor die is voorzien van twee dubbele Weber-carburateurs. De motor levert een gezonde 110 pk die ruim voldoende is om de lichte auto van 660 kilogram naar een topsnelheid van 185 km/u te katapulteren. In totaal zijn er 9230 Lotus Europa's van de modellen S1 en S2 gebouwd. 4260 exemplaren werden aangedreven door de Renault-motor. Deze Lotus Europa S2 heeft een prachtig houten dashboard en een glazen zonnedak. Het zal heel moeilijk tot onmogelijk zijn om een beter exemplaar te vinden!

ARCHIEF | VERKOCHT

De Lotus Europa / Europe was de eerste auto met middenmotor die door Lotus werd gebouwd. De Europa werd oorspronkelijk gebouwd in samenwerking met Renault. De Lotus Europa bevatte veel onderdelen van de Renault 16 zoals de motor en de transmissie. De Lotus Europa werd gebouwd met een stalen chassis waarop een glasvezelversterkte polyester-carrosserie werd geplaatst. Bij het Serie 1 (S1) model 1967 - 1969 was de carrosserie aan het chassis bevestigd, in de S2 modellen 1969 - 1971 was de carrosserie afneembaar van het chassis. De Renault 16-motor werd net achter de rug van de bestuurder gemonteerd en liet wat ruimte boven de versnellingsbak vrij voor wat bagage. Ook was er voorin een kleine bagageruimte voorzien. De lotus Europa is een echte lotus; de rijeigenschappen en de besturing was en is op het hoogste niveau van sportiviteit. In 1972 werd de Lotaus Europa S2 opgevolgd door de Europa Twin-Cam en in 1973 door de Twin-Cam Special. De Twin Cam had een Ford-Lotus-motor met 105 pk en de Special was uitgerust met een 'big valve' uitvoering van dezelfde motor die een gezonde 126 pk perste uit een cilinderinhoud van 1558 cc. Een fantastische en ook nog eens praktische Lotus-sportwagen!

Technische gegevens

viercilinder lijnmotor (DOHC) van Renault 16 TX
cilinderinhoud: 1647 cc.
2 dubbele Weber carburateurs
vermogen: 110 pk. bij 6000 tpm.
koppel: 130 Nm bij 5500 tpm.
topsnelheid: 185 km/u.
acceleratie 0-100 km/ u.: 7.5 sec.
versnellingsbak: 4, handgeschakeld
remmen: schijfremmen voor, trommelremmen achter
gewicht: 660 kg.

Imparts
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)26 442 99 37
Bonnetstraat 33
6718 XN Ede
Nederland