Lotus Elan 1600 (Series 1), 1964
Lotus Elan 1600 (serie 1), jaar 1964. Kleur rood met een zwart interieur en een zwarte soft-top. Deze auto heeft productienummer 258. Deze prachtige Lotus Elan uit de 1e serie is uitvoerig gerestaureerd, de auto is onlangs opgeleverd. Het speciale centrale buis-chassis, de glasvezel versterkte kunststof carrosserie en alle mechanische componenten, waaronder de Lotus twin cam-motor, zijn gerestaureerd en gereviseerd. De restauratie is uitgevoerd volgens de originele fabrieksspecificaties. Een uitgebreide fotoreportage en facturen van de restauratie zijn aanwezig. Deze prachtige lotus Elan verkeert in een sublieme conditie en de auto klinkt en rijdt perfect! De Lotus Elan wordt door veel kenners wereldwijd geprezen als de best sturende klassieke sportwagen met de beste wegligging. Het lage gewicht van slechts 680 kilogram gecombineerd met een krachtige 105 DIN pk motor hebben geresulteerd in een spectaculaire compacte sportwagen met een topsnelheid van 180 km/u en een acceleratie van 0-100 in 7,8 seconden; zeer bijzondere prestaties in de jaren zestig van de twintigste eeuw! De Lotus Elan is een iconische sportwagencreatie geïnitieerd door Lotus-directeur Colin Chapman en ontworpen door Ron Hickman. Dit is een zeer sportieve, uitstekend sturende en zeer gewilde Lotus Elan uit de eerste serie!
ARCHIEF | VERKOCHT
Lotus werd in 1952 opgericht door de Engelse ingenieur Colin Chapman. Eerder, in 1948, zag de eerste Lotus het levenslicht. Het betrof een Austin Seven trial racer die Lotus Mk I werd genoemd. Het eerste bedrijfspand was een oud complex in Hensey, noord Londen. In 1954 werd het bedrijf gesplitst in autofabrikant Lotus en Team Lotus voor de race activiteiten. Team Lotus was van 1958 tot 1994 actief in de Formule 1. Grote bekendheid verwierf Lotus met de Seven en de Super Seven die tot op de dag van vandaag wordt gebouwd en door veel enthousiasten als bouwpakket wordt gekocht.
De sportwagens van Lotus worden gekenmerkt door een ultralaag gewicht waardoor de auto's snel, lichtvoetig en subliem handelbaar zijn. In 1957 presenteerde Lotus de Elite, de eerste auto met volledig zelfdragende kunststof carrosserie. Deze prachtige sportwagen was zeer competitief in de racerij. In 1962 kwam de Lotus Elan op de markt. De Elan was voorzien van een ruggengraat chassis met daarop een kunststof carrosserie. De Elan is een van de fijnst sturende klassieke sportwagens die ooit gebouwd werden. In 1966 kwam de Lotus Europa op de markt. De Europa was voorzien van een middenmotor en de kunststof carrosserie rustte wederom op een ruggengraat chassis.
Lotus is nog altijd 'alive and kicking' met de modellen Elise, Exige en de moderne Europa. Ook voor deze auto's geldt de aloude lichtgewicht Lotus filosofie. Rijdersauto's van het zuiverste water, puur, snel, opzwepend en buitengewoon goed handelbaar.
Technische gegevens
motor: Vier cilinder in lijn
met twee bovenliggende nokkenassen (DOHC)
carburatie: 2 x dubbele Weber
cilinderinhoud: 1558 cc.
vermogen: 105 pk. bij 6600 tpm.
koppel 146 Nm. bij 4200 tpm.
versnellingen: 4, handbediend
Acceleratie 0-100: 6.8 sec.
topsnelheid: 180 km/u.
gewicht: 680 kg.