Lancia Beta Coupé 2000 Volumex, 1984
Lancia Beta Coupé 2000 Volumex, jaar 1984. Kleur rood (Rosso Racing) gecombineerd met een grijs/zwart geruit stoffen interieur en zwart tapijt. Deze fantastische Lancia Beta Coupé 2000 VX (Volumex) werd nieuw verkocht in Italië. De auto heeft twee eigenaren gekend, waarvan de laatste (van wie wij de auto hebben gekocht) in Luxemburg woont. Deze Beta Coupé 2000 VX verkeert in een excellente originele staat. De auto vertoont vrijwel geen sporen van gebruik en wordt compleet geleverd met alle originele documentatie en de originele gereedschap set. De kilometerteller geeft momenteel 77.714 kilometer aan. Waar u ook kijkt, u zult versteld staan van alle originele details van deze tijdcapsule. Het interieur, de kofferbak en de motorruimte tonen nagenoeg als nieuw! De VX- of Volumex-versie is het topmodel van de Lancia Beta modelserie. De VX-modellen worden aangedreven door een 2000 cc viercilindermotor voorzien van een (Volumex) supercharger, waardoor het motorvermogen 135 pk en 210 Nm bedraagt. Het vermogen wordt via een 5-versnellingsbak overgebracht naar de voorwielen. Met een gewicht van net geen 1100 kilogram biedt de Beta Coupé VX een zeer sportief pakket; de auto accelereert van 0-100 km/u in slechts 9 seconden en de topsnelheid bedraagt 200 km/u! Deze Beta Coupé 2000 VX komt uit de 4e serie met het nieuwe interieurdesign en matzwarte details aan de buitenkant. De exclusieve Lancia Beta VX was verkrijgbaar in twee carrosserievarianten, de HPE ‘hatchback’-stijl waarvan er 2369 werden gebouwd en de zeldzamere Coupé, zoals hier aangeboden, waarvan slechts 1272 exemplaren zijn gebouwd. Deze uitstekende en super originele Lancia Beta Coupé 2000 VX is een prachtig en zeldzaam Lancia-model.
ARCHIEF | VERKOCHT
De Lancia Beta Coupé werd in 1973 op de Autosalon van Frankfurt geïntroduceerd met 1600 en 1800 cc motoren. De Beta Coupé was gebaseerd op de Beta sedan, had dezelfde mechanische componenten, maar was door het lagere gewicht een levendiger auto. De 1600 motor leverde 107 pk en de 1800 motor een gezonde 121 pk. In combinatie met de 5-versnellingsbak, onafhankelijke wielophanging rondom en bekrachtigde schijfremmen op alle vier de wielen was de wegligging en het rijgedrag zeer goed. De tweede serie met diverse updates en aanpassingen werd in 1975 gepresenteerd. De 1800-motor werd vervangen door een 2000 cc-versie en de auto kreeg een front update met een nieuwe grille en koplampen. In juli 1978 werd de 3e serie gepresenteerd met tal van wijzigingen aan de carrosserie en de mechanische componenten, de 1600 en 2000 modellen waren nu ook leverbaar met automaat (versnellingsbak met 3 versnellingen). De 4e serie werd gepresenteerd in 1981. Het radiatorontwerp werd in lijn gebracht met de andere Lancia-modellen en het exterieur vertoonde veel matzwarte elementen. De 1300-motor werd vervangen door een versie met dubbele bovenliggende nokkenassen, de 2-litermotor werd leverbaar met brandstofinjectie en het topmodel 2.0 VX werd bovendien uitgerust met een Volumex (VX)-supercharger. De Lancia Beta Coupé werd gebouwd tot 1984. Deze exclusieve Lancia's zijn tegenwoordig een zeldzame verschijning!
Technische gegevens*:
Vier cilinder lijnmotor (DOHC) met 'Volumex' compressor
cilinderinhoud: 1995 cc.
carburatie: 1 dubbele Weber valstroom carburateur
vermogen: 135 DIN pk by 5500 tpm.
koppel: 210 Nm bij 3000 tpm.
topsnelheid: 195 km/ u.
versnellingsbak: 5, handgeschakeld
remmen: bekrachtigde schijfremmen rondom
gewicht: 1095 kg.
*Bron: All the Lancias 1906 - 2008 door Editoriale Domus
Lancia historie
Lancia & Co. werd in 1906 opgericht in Turijn, Italië.
Vincenzo Lancia richtte de firma op met medewerking van zijn vriend en collega Claudio Fogolin. Vincenzo Lancia en Claudio Fogolin waren beide technicus en succesvol coureur bij Fiat.
Het eerste Lancia prototype raakte door brand onherstelbaar beschadigd zodat de eerste Lancia in 1908 werd voorgesteld.
Dit was de "type 51" die de naam Alpha kreeg. (De "A" uit het Griekse alfabet. Lancia zou in de volgende jaren meer modellen naar griekse letters noemen). De Lancia Alpha beschikte over een kleine viercilinder motor die 58 pk. leverde(!). Een enorme hoeveelheid vermogen in die tijd.
De automobielen van Lancia genoten vanaf het begin de reputatie "zeer snel" te zijn en over een uniek eigen karakter te beschikken. Tussen 1910 en 1920 bouwde Lancia vooral snelle toerwagens voor de middenklasse. Lancia zat echter niet stil en technologisch was de firma zeer innovatief.
Vincenzo Lancia zat eens met zwaar weer op een schip alwaar hij verzuchtte dat een auto zou net zo stevig zou moeten zijn als de romp van een schip. Deze constatering was mede de reden dat in 1922 de Lancia Lambda verscheen met zelfdragende carrosserie; een wereldprimeur voor Lancia! Deze auto was zijn tijd technisch ook op vele andere fronten vooruit want de Lambda beschikte over een unieke V-4 motor met bovenliggende nokkenassen, onafhankelijke voorwielophanging en remmen aan alle vier wielen.
De Lancia Lambda was getest in de Alpen. De lichte auto met de, stevige carrosserie en krachtige motor bleek over een uitmuntende wegligging te beschikken. De Lambda werd in verschillende varianten tot en met 1931 gebouwd en opgevolgd door de acht cilinder Dilambda. De Lancia Dilambda bezat weer een separaat chassis waarop carrosseriebouwers hun creaties konden ontwerpen. Tot 1936 verschenen de modellen Augusta, Astura, Arteria en Ardea.
1936 betekende de herintroductie van de zelfdragende carrosserie in de prachtige Lancia Aprilia die wederom (14 jaar na verschijning van de Lambda) van een vooruitziende blik getuigde. De Lancia Aprilia was voorzien van onafhankelijke wielophanging rondom (!), hydraulische remmen (!), remtrommels tegen het differentieel achter (!) en een van aluminium vervaardigd V4 motorblok (!).
Naast de automobielbouw was Lancia ook zeer actief in de racerij. De Lancia racewagens waren vaak voorzien van innovatieve technische snufjes die op het circuit hun waarde moesten bewijzen. O.a. de befaamde coureur Fangio reed voor Lancia in de jaren vijftig van de vorige eeuw, hij reed ondermeer de Pan America race in 1953.
In de jaren vijftig werden de prachtigste naoorlogse Lancia's ooit gebouwd. Ook deze wagens waren hun tijd ver vooruit met hun lichte zelfdragende koetswerken, aluminium V4 en V6 motorblokken, met bovenliggende nokkenassen, en de andere verworvenheden van de voorgaande modellen.
De Appia Serie 1 en II (1953-1959) was een prachtig vormgegeven compacte auto die technisch iets simpeler was uitgevoerd dan haar Lancia stalgenoten. Tussen 1956 en 1962 werden er tevens beeldschone Lancia Appia specials gebouwd met een separaat chassis met carrosserieën van o.a. Pinin Farina, Zagato en Vignale (zeer zeldzaam).
In 1950 werd tevens de Lancia Aurelia voorgesteld. Deze was verkrijgbaar als saloon (B10, B21, B22, B12), vanaf 1953 tevens als 2+2 coupé (B20-2500 GT), en vanaf 1954 als Spider en Convertible (B24).
De Aurelia B20-2500 GT en de Aurelia B20 Spider behoren tot de absolute Lancia hoogtepunten en werden vormgegeven door Pinin Farina!
De Aurelia serie werd in 1957 opgevolgd door de Lancia Flaminia serie.
Met de Flaminia serie bracht Lancia een, zeer luxueuze, automobiel voor de topklasse. De auto's waren wederom hoogstandjes van technisch vernuft en van grote uiterlijke schoonheid. Door de gebruikte technieken werd de Flaminia erg duur, waardoor er van alle modellen tezamen maar iets meer dan 10.000 werden verkocht. De Flaminia serie kenmerkte zich door: onafhankelijke wielophanging voor, De Dion achteras met aangebouwde versnellingsbak (Transaxle), schijfremmen rondom, en een aluminium V6 motor. We onderscheiden de volgende Lancia Flaminia modellen:
de Flaminia Berlina (1957-1970), de Lancia Flaminia Coupé (1958-1967), de Lancia Flaminia GT/ GTL (1958-1967) en de Lancia's Flaminia Sport en Supersport Zagato (1958-1967).
In 1960 verscheen naast de Lancia Flavia serie een nieuwe loot aan de Lancia stamboom; de Flavia. De Lancia Flavia werd gepositioneerd tussen de Appia en de Flaminia modelseries. Het verschijnen van de Flavia betekende de introductie van voorwielaandrijving bij Lancia. Door te kiezen voor voorwielaandrijving kon de Flavia technisch minder complex en dus goedkoper worden gebouwd dan de Flaminia. De Flavia kreeg een eenvoudiger semi-onafhankelijke wielophanging achter. De auto was verder uitgerust met een gescheiden remsysteem met schijfremmen rondom.
We onderscheiden de volgende Lancia Flavia Modellen:
Lancia Flavia Berlina (1960-1966), de Lancia Flavia Coupé (1962-1968), de Lancia Flavia Cabriolet (1962-1969) en de Lancia Flavia Sport Zagato (1963-1967).
In 1969 ging het financieel niet goed meer met Lancia. De dure, geavanceerde, automobielen brachten te weinig winst waardoor Lancia zich genoodzaakt zag het bedrijf aan Fiat over te doen.
In 1969 werden de Lancia Flavia Berlina en Coupé uiterlijk gemoderniseerd en werd er tevens een twee liter V4 motor toegepast. De gemoderniseerde Flavia werd tot 1974 gebouwd.
In 1963 kwam de Lancia Fulvia op de markt. De Berline uitvoering leek sterk op de grotere Lancia Flavia Berline. De Fulvia was echter voorzien van kleinere V4 motoren die ook hier de voorwielen aandreven. De Lancia Fulvia modelserie was voorzien van onafhankelijke wielophanging rondom en schijfremmen rondom. In 1965 verscheen het neusje van de zalm op Lancia Fulvia gebied; de Fulvia Coupé... deze auto zou in HF uitvoering vele, vele, internationale rally evenementen op zijn naam schrijven... Van de Fulvia verscheen ook weer een Zagato Sport uitvoering.
In 1970 zag de unieke Lancia Stratos het levenslicht, een creatie van Bertone. Deze zeer fraaie, technisch geavanceerde bolide werd, net als de Fulvia, succesvol ingezet bij rally's.
Tussen 1972 en 1984 verschenen de volgende Lancia modellen onder regie van Fiat:
De Lancia Bèta (Berlina, Coupé, Spider, HPE en Montecarlo), de Stratos opvolger Lancia Rally 037 en de Lancia Gamma sedan.
© Marc Vorgers