Lagonda LG6 DHC, 1938
Lagonda LG6 Drop Head Coupe (DHC), bouwjaar 1938. Kleur zeer donkerrood (nagenoeg zwart), beige lederen interieur met beige wollen tapijt. Beige cabriolet-kap. Deze prachtige Lagonda LG6 'Pennock' uit 1938 is een lichtend voorbeeld van de restauratie vaardigheden van Amicale Facel Holland. De automobiel werd tussen 1995 en 2001 volledig 'body off' gerestaureerd naar de hoogst mogelijke perfectie. Veel originele onderdelen moesten worden gezocht en zelfs nieuw gemaakt. De Lagonda werd naar originele nieuwstaat gebracht waarbij de 'coachbuild' achterzijde, vervaardigd door 'Pennock', is aangehouden vanwege de historische achtergrond. Deze zeldzame en zeer speciale Lagonda LG 6 kent een prachtige en volledig gedocumenteerde historie inclusief een TV reportage uit 2004. Sinds de restauratie heeft de automobiel ca. 3500 mijlen gereden.
ARCHIEF | VERKOCHT
Nadat het roemruchte merk Bentley eind jaren dertig van de twintigste eeuw door Rolls Royce was overgenomen kwam W.O. Bentley als hoofdingenieur in dienst bij Lagonda. Zijn eerste project was de de LG6. De LG6 werd ontwikkeld op basis van de Lagonda LG45 waarvan Bentley het chassis en de motor bewerkte. Eind jaren dertig was de LG6 een zeer geavanceerde en luxueuze automobiel. De LG6 kende al technische verworven heden als 2 bougies per cilinder, dubbele magneetontsteking, gescheiden remsysteem, centraal smeersysteem en 4 ingebouwde hydraulische cricks. De Lagonda LG 6 werd gebouwd tussen 1937 en 1940. In totaal werden er 83 gebouwd waarvan 67 "short-chassis" en 18 "long-chassis". De LG 6 was verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen; Tourer, Saloon, Drophead Coupé, Rapide Coupé, Saloon de Ville en Sedanca. Van al deze uitvoeringen waren er ongeveer 25 drophead Coupé's (hiervan zijn er nog een tiental in de wereld bekend).
Technische gegevens
6 cilinder lijnmotor
2 S.U. carburateurs
dubbele ontsteking met twee bougies per cilinder
cilinderinhoud: 4467 cc.
vermogen: 140 pk. bij 3800 tpm.
topsnelheid: 150 km/u.
transmissie: 4 versnellingen, handgeschakeld
synchronisatie op versnellingen 2, 3 en 4.
acceleratie 0-100 km/u.: 16 sec.
remmen: hydraulische 16 inch Girling trommelremmen
rondom, gescheiden remsysteem (!)
gewicht: ca. 1950 kg.