Jaguar XJS-C V12 Convertible, 1989
Jaguar XJS-C V12, jaar 1989. Exterieurkleur zwart gecombineerd met een donkerrood interieur en donkerrood tapijt. Zwarte mohair kap en kapafdekking. Deze indrukwekkende Jaguar XJS-C (Convertible) verkeert in een prachtige en zeer goede tot excellente fabriek originele conditie. De auto vertoont slechts lichte gebruikssporen. De automobiel is in 2021 vanuit de USA naar Nederland geïmporteerd. Vanaf nieuw heeft deze fraaie Jaguar slechts 66.500 mijl gereden. Deze luxe cruiser is voorzien van de legendarische Jaguar V12 motor, een automatische versnellingsbak, elektrisch verstelbare stoelen en een elektrisch bedienbare cabrioletkap. Verder is deze Jaguar XJS uitgerust met de originele Jaguar 'Lattice' lichtmetalen velgen en wordt de auto compleet geleverd met de originele gereedschapset en de originele instructie-, service- en radioboekjes in een prachtige Jaguar map. Een zeer fraai exemplaar voor de Jaguar XJS liefhebber!
ARCHIEF | VERKOCHT
De Jaguar XJ-S werd in 1975 voorgesteld op de Londense Earls Court Motorshow. De Jaguar XJ-S was de beoogde opvolger van de befaamde Jaguar E-type (XK-E). Dat was niet echt het geval, de E-type was in basis een sportwagen, de XJ-S was een zeer luxe, grote, en comfortabele GT. Tot 1983 werd de XJS enkel gebouwd als coupe, uitgerust met V12 motor. In 1983 kwam de XJS cabriolet op de markt en kwam er ook een 3.6 liter zes cilinder motor beschikbaar. De cabriolet was voorzien van een vaste rolbeugel en vaste zijruitframes waardoor de auto eigenlijk geen echte cabriolet was. In 1988 volgde een volwaardige cabriolet die XJ-S convertible werd genoemd. De convertible was een prachtig gelijnde auto geworden. De XJ-S was voorzien van alle denkbare luxe en elektrische snufjes en de rijbeleving was uitermate comfortabel. De XJ-S convertible werd in eerste instantie uitgerust met de befaamde Jaguar 5.3 liter V12 motor, in 1991 kwam een nieuwe 4.0 liter zes cilinder beschikbaar. De 5.3 liter V12 werd in 1993 afgelost door een 6.0 liter variant. In totaal werden er tussen 1988 en 1995 ruim 28.000 Jaguar XJ-S convertibles gebouwd. Echt mooie en goede originele exemplaren zijn moeilijk te vinden en nog altijd stevig geprijsd.
Technische gegevens
V 12 motor
cilinderinhoud: 5343 cc.
benzine injectie en katalysator
vermogen: 277 DIN pk. bij 5250 tpm.
koppel 404 Nm. bij 2800 tpm.
topsnelheid: 238 km/u.
acceleratie 0-100: 8.1 sec.
versnellingen: 4, automatisch
wielophanging: onafhankelijk rondom
remmen: geventileerde schijfremmen rondom
gewicht: 1840 kg.
Jaguar historie
Het merk Jaguar zag voor het eerst het levenslicht in 1945. De fabriek bestond echter al langer en werd in 1922 opgericht door William Lyons en William Walmsley in Blackpool, Engeland, onder de naam Swallow Coachbuilding Co. De fabriek bouwde motorfiets zijspannen en later carrosserieën op basis van Austin Seven chassis. Toen in de jaren dertig de eigen SS (Swallow Sidecar) auto’s werden gebouwd wijzigde men de firmanaam in SS cars Ltd.
De SS cars automobielen waren conventionele saloons en drop head coupé’s zoals deze door vele andere Britse merken werden gebouwd.
Na de tweede wereldoorlog wijzigde men, om begrijpelijke redenen, de firmanaam SS cars Ltd. in Jaguar cars Ltd. En het nu beroemde en geliefde merk Jaguar was geboren.
De vooroorlogse SS modellen werden onder de naam Jaguar nog verkocht tot 1948, in dat jaar kwamen er een saloon, de MK-V, en een sportwagen, de fameuze XK 120 op de markt.
De beeldschone XK 120 met zijn nieuw ontwikkelde XK zescilinder lijnmotor werd een groot succes en is de grondlegger van de faam die het merk verworven heeft en is één van de iconen in de automobielhistorie.
De XK 120 was in staat 120 mijlen per uur te rijden, bijna 200 kilometer per uur, en was daardoor de snelste productie auto in zijn tijd. De XK 120 kostte ook nog eens veel minder dan de concurrerende productiemodellen van Aston Martin en Ferrari.
In 1951 en 1953 won Jaguar de 24 uren van Le Mans met een racer op basis van de XK 120; de Jaguar XK C (C-type) wat het merk op slag onsterfelijk zou maken. De race successen zouden in de volgende jaren worden voortgezet met de Jaguar D-type die met zijn zeer gestroomlijnde koets en schijfremmen de concurrentie voorbleef.
De XK sportwagenserie was een succes en de XK 120 evolueerde naar de XK 140 en vervolgens de XK 150. De XK typen waren beschikbaar als OTS (Open Two Seater - roadster), FHC (Fixed Head Coupé) en als DHC (Drop Head Coupé). DHC uitvoeringen van de XK 120 zijn overigens zeer zeldzaam!
Met de luxe saloons begon het succes pas echt met de introductie van de MK I in 1957 en de MK II in 1959. Deze eigenzinnige, vlot gelijnde sedan was een echte "wolf in schaapskleren". De wagen was voorzien van de krachtige 3.4 liter XK zescilinder motor waardoor de auto een topsnelheid van ca. 200 kilometer per uur had.
In 1960 neemt Jaguar het Britse merk Daimler over en zal vanaf dat ogenblik het merk Daimler gebruiken voor de superluxe, op comfort georiënteerde modellen en Jaguar voor de sportieve automobielen.
In 1961 zag de beroemde Jaguar XK E (E-type) het levenslicht. De E-type was geïnspireerd op de D-type racewagen uit de jaren vijftig en werd in eerste instantie ook ontwikkeld voor de racerij. De E-type is net als de XK een icoon in de automobielhistorie met een bijna onaards fraaie vormgeving en uitmuntende techniek. De E-type verscheen als OTS (roadster), FHC en als FHC 2+2 met een ruimer interieur en een hogere daklijn.
Tevens werden er enkele speciale "lightweight E-types" gebouwd om de racesuccessen uit het verleden te prolongeren wat echter niet gelukt is want de concurrentie had inmiddels de technische verworvenheden van de D-type overgenomen…
In de productie van luxe saloons kwam naast de MK II een grote MK X op de markt en aansluitend op deze modellen de S-type (geëvolueerde MK II met 420 kenmerken), de 240/340 (iets eenvoudigere MK II versie) en de 420 serie. De MK X in het 420 tijdperk 420 G (grand) gedoopt worden.
In 1968 zag de Jaguar XJ het levenslicht die tot de dag van vandaag, in meervoudig geëvolueerde vorm, op de markt is.
In 1971 verschijnt er een V12 motor in de Jaguar E-type, en later in de Daimler Double six en de Jaguar XJ 12. Op dat ogenblik is het wereldwijd de enige twaalfcilinder motor in serieproductie.
Midden jaren zeventig moet de E-type het veld ruimen en komt er naast de XJ een apart gelijnde 2+2 op de markt; de XJS. Deze auto komt ook beschikbaar als cabriolet; XJS convertible.
Tot zover de klassieke periode. De Jaguar historie vanaf de jaren 1980-1990 wordt in de toekomst ingevuld.
© Marc Vorgers