Jaguar XJ-S 3.6 Litre coupé, 1987
Jaguar XJ-S 3.6 Litre coupé, jaar 1987. Chassisnummer SAJJNAEC4CA1419XX, ‘matching numbers and colours’. Kleur Sage Green gecombineerd met een beige leren interieur en bruin tapijt. Deze fantastische Jaguar XJ-S Coupé is een heel bijzondere vondst ... De auto is afkomstig van de eerste Nederlandse eigenaar die de Jaguar in 1987 aankocht bij Hessing in de Bilt. Een echte Jaguar-liefhebber die deze 'tijdmachine' echt heeft gekoesterd! De auto is volledig origineel en in sublieme topstaat! Het interieur is als nieuw en het lakwerk is volledig origineel! Vanaf nieuw heeft de auto 125.000 kilometer gereden. De volledige servicegeschiedenis is bekend en gedocumenteerd. Het onderhoudsboekje is compleet tot de laatste onderhoudsbeurt bij 110.000 km. Deze begeerlijke Jaguar XJ-S wordt aangedreven door de prachtige 3.6 liter Jaguar zescilinder-lijnmotor, een soepele en krachtige motor met een vrij economisch brandstofverbruik. De auto wordt geleverd met alle originele boeken en papieren, de originele gereedschap-set, paraplu, Jaguar-tas en een Haynes-werkplaatsboek. Dit is een geweldige en super originele Jaguar XJ-S Coupé; het zal zeer moeilijk zijn een beter en fraaier exemplaar te vinden!
ARCHIEF | VERKOCHT
De Jaguar XJS werd in 1975 voorgesteld op de Londense Earls Court Motorshow. De Jaguar XJS was de beoogde opvolger van de befaamde Jaguar E-type (XK-E). Dat was niet echt het geval, de E-type was in basis een sportwagen, de XJS was een zeer luxe, grote, en comfortabele GT. Tot 1983 werd de XJS enkel gebouwd als coupe, uitgerust met V12 motor. In 1983 kwam de XJS cabriolet op de markt en kwam er ook een 3.6 liter zes cilinder motor beschikbaar. De cabriolet was voorzien van een vaste rolbeugel en vaste zijruitframes waardoor de auto eigenlijk geen echte cabriolet was. In 1988 volgde een volwaardige cabriolet die XJS convertible werd genoemd. De convertible was een prachtig gelijnde auto geworden. De XJS was voorzien van alle denkbare luxe en elektrische snufjes en de rijbeleving was uitermate comfortabel. De XJS convertible werd in eerste instantie uitgerust met de befaamde Jaguar 5.3 liter V12 motor, in 1991 kwam een nieuwe 4.0 liter zes cilinder beschikbaar. De 5.3 liter V12 werd in 1993 afgelost door een 6.0 liter variant. Echt mooie en goede originele exemplaren zijn moeilijk te vinden en altijd stevig geprijsd.
Technische gegevens*
6 cilinder lijnmotor (DOHC 24V)
cilinderinhoud: 3590 cc.
Multipoint benzine injectie
vermogen: 228 pk. bij 5300 tpm.
koppel: 331 Nm. bij 4000 tpm.
topsnelheid: 229 km/u.
acceleratie 0-100: 8,1 sec.
versnellingsbak: 4, automatisch
wielophanging: rondom onafhankelijk
remmen: geventileerde schijfremmen rondom
gewicht: 1660 kg.
*Bron: Carfolio.com
Jaguar historie
Het merk Jaguar zag voor het eerst het levenslicht in 1945. De fabriek bestond echter al langer en werd in 1922 opgericht door William Lyons en William Walmsley in Blackpool, Engeland, onder de naam Swallow Coachbuilding Co. De fabriek bouwde motorfiets zijspannen en later carrosserieën op basis van Austin Seven chassis. Toen in de jaren dertig de eigen SS (Swallow Sidecar) auto’s werden gebouwd wijzigde men de firmanaam in SS cars Ltd.
De SS cars automobielen waren conventionele saloons en drop head coupé’s zoals deze door vele andere Britse merken werden gebouwd.
Na de tweede wereldoorlog wijzigde men, om begrijpelijke redenen, de firmanaam SS cars Ltd. in Jaguar cars Ltd. En het nu beroemde en geliefde merk Jaguar was geboren.
De vooroorlogse SS modellen werden onder de naam Jaguar nog verkocht tot 1948, in dat jaar kwamen er een saloon, de MK-V, en een sportwagen, de fameuze XK 120 op de markt.
De beeldschone XK 120 met zijn nieuw ontwikkelde XK zescilinder lijnmotor werd een groot succes en is de grondlegger van de faam die het merk verworven heeft en is één van de iconen in de automobielhistorie.
De XK 120 was in staat 120 mijlen per uur te rijden, bijna 200 kilometer per uur, en was daardoor de snelste productie auto in zijn tijd. De XK 120 kostte ook nog eens veel minder dan de concurrerende productiemodellen van Aston Martin en Ferrari.
In 1951 en 1953 won Jaguar de 24 uren van Le Mans met een racer op basis van de XK 120; de Jaguar XK C (C-type) wat het merk op slag onsterfelijk zou maken. De race successen zouden in de volgende jaren worden voortgezet met de Jaguar D-type die met zijn zeer gestroomlijnde koets en schijfremmen de concurrentie voorbleef.
De XK sportwagenserie was een succes en de XK 120 evolueerde naar de XK 140 en vervolgens de XK 150. De XK typen waren beschikbaar als OTS (Open Two Seater - roadster), FHC (Fixed Head Coupé) en als DHC (Drop Head Coupé). DHC uitvoeringen van de XK 120 zijn overigens zeer zeldzaam!
Met de luxe saloons begon het succes pas echt met de introductie van de MK I in 1957 en de MK II in 1959. Deze eigenzinnige, vlot gelijnde sedan was een echte "wolf in schaapskleren". De wagen was voorzien van de krachtige 3.4 liter XK zescilinder motor waardoor de auto een topsnelheid van ca. 200 kilometer per uur had.
In 1960 neemt Jaguar het Britse merk Daimler over en zal vanaf dat ogenblik het merk Daimler gebruiken voor de superluxe, op comfort georiënteerde modellen en Jaguar voor de sportieve automobielen.
In 1961 zag de beroemde Jaguar XK E (E-type) het levenslicht. De E-type was geïnspireerd op de D-type racewagen uit de jaren vijftig en werd in eerste instantie ook ontwikkeld voor de racerij. De E-type is net als de XK een icoon in de automobielhistorie met een bijna onaards fraaie vormgeving en uitmuntende techniek. De E-type verscheen als OTS (roadster), FHC en als FHC 2+2 met een ruimer interieur en een hogere daklijn.
Tevens werden er enkele speciale "lightweight E-types" gebouwd om de racesuccessen uit het verleden te prolongeren wat echter niet gelukt is want de concurrentie had inmiddels de technische verworvenheden van de D-type overgenomen…
In de productie van luxe saloons kwam naast de MK II een grote MK X op de markt en aansluitend op deze modellen de S-type (geëvolueerde MK II met 420 kenmerken), de 240/340 (iets eenvoudigere MK II versie) en de 420 serie. De MK X in het 420 tijdperk 420 G (grand) gedoopt worden.
In 1968 zag de Jaguar XJ het levenslicht die tot de dag van vandaag, in meervoudig geëvolueerde vorm, op de markt is.
In 1971 verschijnt er een V12 motor in de Jaguar E-type, en later in de Daimler Double six en de Jaguar XJ 12. Op dat ogenblik is het wereldwijd de enige twaalfcilinder motor in serieproductie.
Midden jaren zeventig moet de E-type het veld ruimen en komt er naast de XJ een apart gelijnde 2+2 op de markt; de XJS. Deze auto komt ook beschikbaar als cabriolet; XJS convertible.
Tot zover de klassieke periode. De Jaguar historie vanaf de jaren 1980-1990 wordt in de toekomst ingevuld.
© Marc Vorgers