Iso Grifo 5.7 Litre IR 8, 1973
Verberg foto
Bijgewerkt: 14-October-2024 12:51

Iso Grifo 5.7 Litre IR 8, 1973

Motorgeluid
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Iso Grifo 5.7 Litre IR 8, year 1973. Colour grey metallic with a blue leather interior. This fabulous Iso Grifo was sold new in Italy. The automobile has known only one owner from 1975 until the year 2012! From new the car has driven only 49.295 kilometres! The IR 8 is the last Iso Grifo road car ever built. The IR 8 features the 5.7 Litre Ford Cleveland V8 engine. Only 34 IR 8 cars were built, it is the rarest of the species. The car sports a 3-speed Ford Cruise-O-Matic automatic gearbox. The Iso Grifo is a truly stunning Bizzarini designed sports car, a fantastic car to own and to drive and a sound investment.

ARCHIVES | SOLD

Smiths 0914

Een beetje autoliefhebber herinnert zich uit de jaren 50-60 de dwergauto BMW Isetta. Deze goedkope drie-of vierwieler had een voordeur die tegelijk het hele front was. Er werden door BMW meer dan 160.000 Isetta’s in licentie gemaakt. Minder bekend is dat de Italiaanse licentieverstrekker ISO in de jaren ’60 en ‘70 twee formidabele sportwagens heeft gebouwd naar een fraai ontwerp van Bertone met uitstekende rij-eigenschappen waar de oud-Ferrari-ingenieur Bizzarini voor tekende. Het gaat hier om de Iso Rivolta en Iso Grifo.
De Iso Rivolta uit 1962 dankte haar eigenschappen vooral aan de De Dion achteras-constructie waar een Lancia Aurelia of Flaminia in de jaren 50 ook haar goede rijgedrag aan ontleende. De Iso Grifo nam op een kortere wielbasis op haar beurt alle goede eigenschappen van de Rivolta over en voegde daar aan toe een groter motorvermogen.
In haar tijd moest de Iso sportwagen vooral concurreren met Ferrari en Maserati. Qua weggedrag zou Iso die strijd zeker niet verliezen, maar qua motor moest Iso met iets heel goeds voor de dag komen. Iso bouwde krachtige V8 motoren in van eerst Chevrolet en later Ford.
Giorgio Giugiaro van Bertone tekende de prachtige carrosserie die tegelijk elegantie en brute kracht uitstraalt. De eerste Grifo’s hadden een Corvette-motor van 5.3 L en 7.0L maar de latere IR 8 uitvoering, kreeg een Ford Cleveland 5,7 liter motor met een vermogen van 325 pk en een top van 257 km/u. Van de Iso Grifo zijn in totaal 504 exemplaren gemaakt en hoewel de zwaarste uitvoering met de zevenliter motor al zeldzaam is met 90 stuks, is de IR 8 nog zeldzamer met een productie van maar 34 exemplaren. En dan nog. Wie kan zeggen een Iso Grifo ooit in het echt te hebben gezien?

Technische gegevens

Ford Cleveland 351 cui V8 "big block" motor
carburateurs: Holley "four barrel" op
Edelbrock spruitstuk
cilinderinhoud: 5726 cc.
vermogen: 325 SAE pk. bij 5800 tpm.
koppel: 349 lbs. bij 3800 tpm.
versnellingsbak: automatisch
topsnelheid: >250 km/u.
gewicht: ca. 1450 kg.