Innocenti Mini 1000, 1973
Innocenti MINI 1000 'Export', jaar 1973. Kleur crème wit met een zwart kunstlederen interieur. Deze schaarse Mini van het type B38/6 werd geïmporteerd vanuit Italië waar deze auto’s gebouwd werden tussen 1968 en 1975. De auto verkeert in goede tot zeer goede originele staat en voor aflevering worden er vier nieuwe banden gemonteerd. De Innocenti Mini’s waren in het begin gelijk aan de Engelse uitvoeringen. Door de jaren heen werden er echter vele detailwijzigingen doorgevoerd in het interieur en aan het exterieur waardoor ze een wat luxere uitstraling kregen. Deze Innocenti Mini uit 1973 heeft dan ook andere koplampen (Carello) en koplampringen, een andere grille, tochtruitjes in de portieren, achteruitrijverlichting, motorkapontgrendeling van binnenuit, een andere achterklep, een 1000 cc. Motor met 10% meer vermogen, luxere deurbekleding en portiervakken, Veglia-Borletti dashboard-instrumenten, andere badges op de carrosserie et cetera. Deze Innocenti is een unieke Mini en de auto rijdt geweldig!
ARCHIEF | VERKOCHT
De Morris mini zag het levenslicht in 1959 en is nog steeds onder ons. De Mini werd ontworpen door Sir Alec Issigonis (die ook de Morris Minor ruim 10 jaar eerder ontwierp) en wordt algemeen beschouwd als één van de belangrijkste mijlpalen in de automobiel historie.
De Mini is een voorwiel-aangedreven auto; dat was op zich niet zo bijzonder, maar de compacte samenbouw van motor en versnellingsbak en de dwarse plaatsing ervan waren uniek in die tijd. De mini is een erg kleine auto met een lengte van 305 cm, (De VW Kever is bijvoorbeeld 100 cm. langer!), maar het interieur van de Mini geeft voldoende ruimte aan vier inzittenden dankzij het slimme ontwerp. De Mini is uitgerust met een uniek "Hydrolastic" schokdempingssysteem waarbij de verschillende, vloeistofgevulde schokdempers, door middel van leidingen, met elkaar in verbinding staan. In combinatie met de onderstelconfiguratie, met op de hoeken van de carrosserie geplaatste wielen, is een uniek, skelter-achtig, weggedrag verkregen.
In 1962 werd Morris overgenomen door British Motor Company (BMC). De Morris mini heette vanaf dat ogenblik Austin Mini. Vanaf 1969 werd Mini een separaat merk binnen BMC. Gebaseerd op de 2- deurs Mini ontwikkelde John Cooper (racewagen constructeur van formule 500, formule 3 en formule 1 auto's en een vriend van Sir Alec Issigonis) een sportieve variant; de Mini Cooper. De Mini combineerde een lichte compacte auto, exellent weggedrag en een krachtige motor. Het resultaat was een zeer competitieve bom op wielen; geschikt om rally's te winnen. De Mini Cooper heeft een grootse race historie. Het begon met de overwinning in de Tulpenrally, met Pat Moss (de zuster van Stirling Moss) achter het stuur. Vele successen volgden met als absoluut hoogtepunt de overwinning in de Rally van Monte Carlo met Paddy Hopkirk achter het stuur van de "Works Mini"!!
Het kleine, slimme, bommetje was vele grote, krachtige, sportwagens met enorme vermogens te snel af. De successen van de Mini waren het overtuigende bewijs dat het concept enorm goed was. Resultaat was dat alle fabrikanten het concept gingen namaken. Alle voorwiel-aangedreven auto's in onze tijd kennen hetzelfde basisconcept met de dwarsgeplaatste motor met de aangebouwde versnelllingsbak als de Mini... en juist de zgn. "monospaces" zijn eigenlijk niets anders dan; grote MINI's!
Technische gegevens
4 cilinder motor
cilinderinhoud: 998 cc.
carburateurs: 1 x S.U.
vermogen: 41 pk. bij 5100 tpm.
koppel: 68 Nm bij 2600 tpm.
topsnelheid: 145 km/u.
versnellingsbak: 4, handgeschakeld
aandrijving: voorwielen
remmen: trommelremmen rondom
gewicht: 620 kg.