Datsun 240Z rally car, 1971
Datsun 240 Z rally auto, bouwjaar 1971. Kleur rood met een zwart rally interieur. Deze indrukwekkende Datsun 240 Z werd volledig gerestaureerd, opgebouwd en rally geprepareerd door Altena Classic Service in het jaar 2010. Deze Datsun 240 Z verkeert in excellente staat en de auto rijdt fantastisch! Tijdens de restauratie werd de auto volledig gestript en het carrosseriewerk begon vanaf de blanke plaat. Een korte beschrijving van de uitgevoerde werkzaamheden: er werd een speciale rolkooi ingelast, de carrosserie werd voorzien van een hoogwaardig laksysteem en opgebouwd met de beste onderdelen, montage van speciale handgemaakte Koni schokbrekers, montage van een speciale 100 liter benzinetank, speciaal gemaakte bedrading en elektronica, de motor werd gereviseerd, opgebouwd en getuned naar 231 pk., montage ‘limited slip’ differentieel, montage van een ‘close-ratio’ vijfversnellingsbak, vervaardiging en montage van een speciaal uitlaatsysteem, montage elektrische stuurbekrachtiging, montage speciale en comfortabele sportstoelen en nog veel meer. Altena Classic Service heeft ruim 30 jaar rallyervaring en kennis in deze sublieme Datsun rallyauto gestopt. De auto is uitvoerig gedocumenteerd, een fotoreportage van de restauratie / preparatie is tevens aanwezig. Kosten noch moeite werden gespaard bij het bouwen van deze historische rallyauto. Deze Datsun 240 Z is het juiste gereedschap voor de serieuze historische rallyrijder die enkel genoegen neemt met het beste.
ARCHIEF | VERKOCHT
De Datsun 240Z werd gepresenteerd in het jaar 1969. In Japan werd de auto verkocht onder de naam Fairlady Z. De prachtige lijnen van de auto werden getekend door Graf Albrecht Goerz die ook de oogverblindend fraaie BMW 507 ontwierp. De Datsun 240Z was een schot in de roos van Datsun, de 240Z werd in de jaren zeventig van de twintigste eeuw de best verkocht sportwagen. De Engelse fabrikanten MG en Triumph zagen deze 'bom' niet vallen en werden letterlijk weggevaagd van de Amerikaanse markt. De Datsun 240Z is voorzien van een zelfdragende stalen carrosserie en wordt aangedreven door een soepele zes cilinder lijnmotor. De 240Z bleek zeer robuust en beschikte over uitstekende rijkwaliteiten. De 240Z werd succesvol ingezet in de rallywereld. De Datsun 240Z werd in 1973 opgevold door de 260Z met 2.6 liter motor.
Technische gegevens
6 cilinder lijnmotor
cilinderinhoud: 2393 cc.
vermogen: 151 pk. bij 5600 tpm.
koppel: 198 Nm bij 4400 tpm.
versnellingen: 5 handbediend
remsysteem: schijfremmen voor trommels achter
topsnelheid: 200 km/u.
acceleratie 0-100: 8,3 sec.
gewicht: 1044 kg.