Datsun 240Z, 1971
Datsun 240Z, jaar 1971. Kleur oranje met zwarte Wolfrace lichtmetalen wielen en een zwart interieur met zwarte kuipstoelen. Deze prachtige Datsun 240Z werd nieuw verkocht in de USA. In 2011 is de auto vanuit Florida naar Nederland geïmporteerd. Sindsdien heeft de auto slechts één eigenaar gekend. Na aankomst in Nederland was de auto in 2019 klaar om na verbeteringen en rallyvoorbereidingen weer de weg op te gaan. De ophanging werd volledig herbouwd, een 5-versnellingsbak werd gemonteerd, een 3.9 differentieel werd gemonteerd, het elektrische systeem werd gecontroleerd en verbeterd en de zescilinder lijnmotor werd uitgerust met drie dubbele 40 mm carburateurs en sportluchtfilters. Verder werden er BC Racing verstelbare schokbrekers en veren gemonteerd, elektronische ontsteking, en er werd een speciaal uitlaatsysteem gemonteerd. In het interieur zijn de volgende (rally)upgrades aangebracht: een rolkooi, kuipstoelen, 4-punts veiligheidsgordels, een MotoLita sportstuur met lederen rand, een Brantz rallymeter, een digitale rallyklok en kompas. Na de opbouw/rallypreparatie heeft de auto ongeveer 3000 kilometer gereden. De motor is afgesteld op een rollenbank, de motor levert een stevige 156 pk op de achterwielen! Deze Datsun 240Z verkeert in een zeer goede conditie en de auto rijdt en stuurt voortreffelijk! Deze Datsun 240Z is een begeerlijke auto om deel te nemen aan historische (toer)evenementen zoals de Tulpen Rally en de Classic SLS!
ARCHIEF | VERKOCHT
De Datsun 240Z werd gepresenteerd in het jaar 1969. In Japan werd de auto verkocht onder de naam Fairlady Z. De prachtige lijnen van de auto werden getekend door Graf Albrecht Goerz die ook de oogverblindend fraaie BMW 507 ontwierp. De Datsun 240Z was een schot in de roos van Datsun, de 240Z werd in de jaren zeventig van de twintigste eeuw de best verkocht sportwagen. De Engelse fabrikanten MG en Triumph zagen deze 'bom' niet vallen en werden letterlijk weggevaagd van de Amerikaanse markt. De Datsun 240Z is voorzien van een zelfdragende stalen carrosserie en wordt aangedreven door een soepele zes cilinder lijnmotor. De 240Z bleek zeer robuust en beschikte over uitstekende rijkwaliteiten. De 240Z werd succesvol ingezet in de rallywereld. De Datsun 240Z werd in 1973 opgevold door de 260Z met 2.6 liter motor.
Technische gegevens
6 cilinder lijnmotor
cilinderinhoud: 2393 cc.
vermogen: 151 pk. bij 5600 tpm.
koppel: 198 Nm bij 4400 tpm.
versnellingen: 5 handbediend
remsysteem: schijfremmen voor trommels achter
topsnelheid: 200 km/u.
acceleratie 0-100: 8,3 sec.
gewicht: 1044 kg.