Datsun 240 Z rally car, 1971
Datsun 240 Z rally auto, bouwjaar 1971. kleur rood met een zwart rally interieur. Deze geweldige Datsun 240 Z werd uitvoerig gerestaureerd en rally geprepareerd door Altena Classic en Rally Service in het jaar 2010. De auto werd volledig gestript en gerestaureerd vanaf het kale metaal. Korte beschrijving van het uitgevoerde werk: er werd een speciale rolkooi gemaakt en in de carrosserie gelast, de carrosserie werd gespoten en opgebouwd met de beste onderdelen di eer te vinden zijn op Datsun en rally gebied. Speciale handgemaakte Konis schokdempers, een speciaal gemaakte 100 liter aluminium benzinetank, speciaal gemaakte elektra en kabelboom, motor gereviseerd en opgevoerd naar 231 pk., 'limited slip' differentieel gemonteerd, 'close ratio' 5 versnellingsbak, speciaal uitlaatsysteem, elektrische stuurbekrachtiging, speciale comfortabele sportstoelen en veel meer. Altena Classic en Rally Service heeft meer dan 30 jaar rally ervaring en kennis in deze geweldige bolide verwerkt. Een indrukwekkend staaltje werk.
ARCHIEF | VERKOCHT
De Datsun 240Z werd gepresenteerd in het jaar 1969. In Japan werd de auto verkocht onder de naam Fairlady Z. De prachtige lijnen van de auto werden getekend door Graf Albrecht Goerz die ook de oogverblindend fraaie BMW 507 ontwierp. De Datsun 240Z was een schot in de roos van Datsun, de 240Z werd in de jaren zeventig van de twintigste eeuw de best verkocht sportwagen. De Engelse fabrikanten MG en Triumph zagen deze 'bom' niet vallen en werden letterlijk weggevaagd van de Amerikaanse markt. De Datsun 240Z is voorzien van een zelfdragende stalen carrosserie en wordt aangedreven door een soepele zes cilinder lijnmotor. De 240Z bleek zeer robuust en beschikte over uitstekende rijkwaliteiten. De 240Z werd succesvol ingezet in de rallywereld. De Datsun 240Z werd in 1973 opgevold door de 260Z met 2.6 liter motor.
Technische gegevens
6 cilinder lijnmotor
cilinderinhoud: 2393 cc.
vermogen: 151 pk. bij 5600 tpm.
koppel: 198 Nm bij 4400 tpm.
versnellingen: 5 handbediend
remsysteem: schijfremmen voor trommels achter
topsnelheid: 200 km/u.
acceleratie 0-100: 8,3 sec.
gewicht: 1044 kg.