Citroen SM, 1971
Verberg foto
Bijgewerkt: 25-April-2024 17:17

Citroen SM, 1971

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Citroen SM, bouwjaar 1971. Top gerestaureerd naar absolute concoursstaat!

ARCHIEF | VERKOCHT

In 1968 werd Citroën eigenaar van Maserati. Voor beide merken creëerde dat mooie kansen die werden vereeuwigd met prachtige automobielen als de de Citroën SM en de Maserati Khamsin. Citroën was al enige jaren bezig met de ontwikkeling van een hoogstaand sportief GT model boven de DS. In maart 1970 werd de door Robert Opron vormgegeven SM gepresenteerd op de show van Geneve. De automobiel werd zeer goed ontvangen. De SM werd bewonderd om de prachtige vormgeving en de perfecte samenvoeging van comfort en sportiviteit. De combinatie van de hydropneumatische Citroen wielophanging en de krachtige Maserati V6 motor maakte van de SM een rasechte GT voor het comfortabel en snel afleggen van grote afstanden. De SM kende uitstekende rijeigenschappen die werden versterkt door de nieuw ontwikkelde, snelheidsafhankelijke, DIRAVI stuurbekrachtiging. De SM werd zelfs ingezet voor de rallysport, in 1971 won een SM de zware rally van Marokko! De eerste modellen werden uitgerust met een 2.7 liter V6 motor voorzien van carburateurs. Vanaf 1973 werd de SM geleverd met benzine injectie. Tussen 1970 en 1976 werden er 12.920 Citroën SM's gebouwd.

Technische gegevens

Maserati V6 motor (C114-1)
Cilinderinhoud: 2670 cc.
carburateurs: 3 dubbele Weber 42 DCNF
Vermogen: 170 DIN pk. bij 5500 tpm.
Koppel: 230 Nm. bij 4000 tpm.
Topsnelheid: 220 km/u.
Acceleratie 0-100: 8,3 sec.
Remmen: schijfremmen rondom
Aandrijving: voorwielen
Versnellingsbak: 5 versnellingen, handbediend
Gewicht: 1460 kg.

Marc Vorgers
Marc vorgers.png
Marc Vorgers