Citroën DS20 Pallas, 1969
Verberg foto
Bijgewerkt: 16-April-2024 13:16

Citroën DS20 Pallas, 1969

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Citroën DS20 Pallas, bouwjaar 1969. Kleur Gris-Nacré (metallic) met een cognacbruin lederen interieur en bijpassend lichtbruin tapijt.

Enkele Pallas kenmerken

Brede geribbelde, in roestvrijstaal gevatte stootstrips
Smalle rvs-lijsten aan de onder- en bovenkant van deuren en schermen
B- en C-stijlen bekleed met geanodiseerd aluminium
Koplampen achter glas, met in de bocht meedraaiende verstralers
Stoelen met 65mm hogere rugleuning
Volledig beklede deurpanelen
Speciale wieldeksels

ARCHIEF | VERKOCHT

De Citroën DS was het middelpunt van een van de meest sensationele beursintroducties ooit. De DS (DS 19) werd gepresenteerd op de Salon van Parijs in 1955, de bezoekers stonden verbaasd te kijken; zoiets bijzonders als de DS had men nog nooit gezien! Citroën gaf de wereld een kijkje in de toekomst van de automobielbouw en de firma noteerde 12.000 bestellingen op de eerste beursdag.

De Citroën DS was niet enkel revolutionair en innovatief op het gebied van vormgeving, de auto bevatte ook veel bijzondere technische en constructieve innovaties. De aerodynamisch vormgegeven en zelfdragende carrosserie bestond uit een bijzondere stalen basisconstructie waarop de niet dragende buitenste panelen werden aangebracht (later gevolgd door Rover met de P6). De deuren, spatborden en het kofferdeksel waren vervaardigd van staalplaat, de motorkap van aluminium en het dak van glasvezelversterkte kunststof! De meest revolutionaire innovatie was het hydropneumatische onderstel. De wielophanging met vloeistofdemping kon hydropneumatisch in hoogte geregeld worden en het comfort was letterlijk te vergelijken met dat van een vliegend tapijt… Het hydropneumatische systeem werd tevens ingezet voor de bekrachtigde remmen en voor de halfautomatische vierversnellingsbak. In 1956 presenteerde Citroën een goedkoper basismodel: de ID 19. De ID (IDeal) was voorzien van conventionelere en goedkopere technieken, deze versie was bedoeld voor mensen die de DS te futuristisch en te duur vonden. De ID was uitgerust met een normale vierversnellingsbak met koppeling, geen stuurbekrachtiging en een standaard hydraulisch remsysteem.

We onderscheiden de volgende modellen (waarvan de meeste uiterlijke vernieuwingen kregen gedurende de productiejaren): DS 19 (1911 cc. motor 1956-1968), ID 19 (1957-1971), DS 21 (2175 cc. motor 1966-1968), DS 20 (1985 cc. motor 1969-1974), D Super 5 (2175 cc. 1972-1974), DS 23 (2347 cc. motor 1972-1974) en de DS 23 injection (1972-1975).

Alle ID modellen waren verkrijgbaar als ‘stationcar’ die ‘Break’ werd genoemd. Alleen de laatste DS modellen waren ook verkrijgbaar als ‘break’. De meest luxueuze uitvoering van de DS was de ‘Pallas’. Deze limousines waren uitgerust met alle innovaties Citroën te bieden had inclusief alle mogelijke luxe als volledig lederen interieurs, dik tapijt, uitstekende geluidsisolatie et cetera. De Pallas Prestige was zelfs voorzien van een separatie-venster tussen de voorstoelen en het luxe en ruime achter- compartiment. Verder werden er bijzonder fraaie DS cabriolets (decapotable) gebouwd door Citroën en door de befaamde carrossier Chapron. De Citroën DS is een van de meest bijzondere automobielen in de historie en een van de grote klassieken.

Technische gegevens*

4 cilinder motor
cilinderinhoud: 1985 cc.
carburatie: Tweetraps Weber 28/36 DLE2 of (DLEA2)
vermogen: 103 SAE pk. bij 5900 rpm.
versnellingsbak: 4, handbediend, of 4 halfautomatisch
topsnelheid: 165 km/u.
gewicht: 1320 – 1435 kg.

*Bron: De Originele Citroen DS

Marc Vorgers
Marc vorgers.png
Marc Vorgers